min cbb 454 går varmt.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1035
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Thunderbo1t »

Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

har en edelbrok 750cfm, ända jag skruvat på är blandskruvarna så munstyckena vet jag inte nått om,

någon som vet vilka mått det ska vara på en kylare till cbb 454?

har börjat fundera på om kylaren är för liten för jämförde men en kompis cutlass med 455 och den kylaren var mkt större.
Elutte,
tdacke
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: lör dec 01, 2007 8:13 pm
Ort: Kjula Eskilstuna

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av tdacke »

Hej Elutte,

I all välmening nu men ta en sak i sänder...
Enligt vem ska det sitta en 750cfm förgasare på den motorn? Finns det någon som har kalkylerat fram cfm behovet för din motor?
Att du har skruvat på blandningsskruven så har du fortfarande kvartsgas/halvgas/trekvartsgas och fullgas som är orörd isåfall,
där har du en potentiell orsak till din varmgång också... Motorn kan gå tokmagert, detta måste du självklart säkerställa att det inte gör
precis lika mycket som att säkerställa att tändningen står rätt.

Bara för att motorn startar med en förgasare ur kartong innebär inte att det är "good to go"....

Så återigen:
1* börja med att säkerställa att din motor står korrekt (TDC)
2* Ställ tändningen så den står rätt utifrån de motorspecs som du har
3* Bygg om kylningen med vassare fläktar (tillsammans med kåpa om du kan snickra dit som ska vara koniska)
4* Justera in motorn på rullande landsväg för bästa bränsle-/miljö-/körbarhetsmässigt.

Du måste alltid ha koll på din motorsspecifikationer för att kunna göra rätt analys som ska utgöra grund för åtgärd,
annars famlar man i mörkret och det blir bara dyrt.

Så kom igen nu, kolla din TDC och återkoppla hur det stod :)

//Ákos
_________________________________________
Mvh/Acke

Massey Harris -52 med B20 : )
Användarvisningsbild
Elutte
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 50
Blev medlem: mån jun 04, 2018 5:04 pm
Ort: Grycksbo

Re: min cbb 454 går varmt.

Inlägg av Elutte »

återkoppling..
jag har montera dit 2st nya spal fläktar en som ger 1930 m3/h och en på 1370 m3/h. har dom fortfarande som sugande fläktar men fläktkåpan som jag gjorde till dom förra fläktarna, bara att jag har sågat ut 4 st fyrkantiga hål med en gummilapp över, så att när man åker så kan dom öppna sig och luft strömma igenom!

monterade dom idag och provkörde, har fortfarande 160f termostat och inte kolla tdc än. när jag åker ( har haft elfläktarna på hela tiden) så håller sig tempen runt 150-175 f och det är ju bra?, står jag still med fläktarna på hela tiden så går tempen mellan 170-180f. å det tycker jag väll få vara bra att den håller sig där.
nu var det ju inte så varmt ute ca 15 c hos mig nu, så får se när det närmare sig 30c och crusing. kan ju stiga så?

men i nuläget så räcke det med att byta till kartigare fläktar. totalt 3300 m3/h mot biltemas 800m3/h.

tack för alla svar och hjälp hittills. återkommer senare hur det gått i varmare väder.

/emil :D
Elutte,
Skriv svar