Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 17, 2019 12:06 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stift TPI
InläggPostat: mån mar 25, 2019 4:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 376
Till min TPI 305 rek AcDelco R43TS, men i min sitter det AcDelco R45TS.
Vad skiljer? Jag får det till att R45TS är varmare. Lättare kallstart?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stift TPI
InläggPostat: mån mar 25, 2019 5:05 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 695
Ort: Ljusdal
45 är varmare, ger bättre gång, håller sig rena lättare, jag tycker 43:orna är för kalla för "svensk trafik", de verkar inte bli tillräckligt varma och koksar igen. Kollar du ofta hur fort bilen går så välj 43:or :hihi:
Personligen använder jag inte längre AC Delco tändstift, jag har sett så många feltillverkade att jag inte törs använda dem längre. Det gäller stiften för "äldre bilar", ungefär fram till 1990-2000 ungefär. Nyare AC Delco stift ser iaf ok ut. Använder mest NGK nu.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stift TPI
InläggPostat: mån mar 25, 2019 5:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 376
För det mesta petar jag bara på gasen :-( . Först trycks fotsulan ihop, sen ger skon med sig lite. Och till sist rör sig pedalen nån mm, sen har jag laglig snigelfart. Sällan över 2500RPM vid växling, och ändå försvinner bilarna bakom i trafiken. Undantag finns så klart, men de är få. Och de hinner jag oftast ikapp efter cirkulationsplatser :-). Med planering tidigt och bra ratt...

AcDelco R45TS passar nog min körstil.

Kör du på NGK bpr4fs?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stift TPI
InläggPostat: mån mar 25, 2019 11:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 695
Ort: Ljusdal
Jag använder mest NGK med värmetal 4 och 5, är det nån form av hårdare belastning/trim så 6-7.
Till 305 TPI skulle jag använda NGK UR4 (det är nog samma som BPR4FS), eller ev. UR45 med extra stort elektrodavstånd, dessa är även rekommenderade av NGK.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stift TPI
InläggPostat: tis apr 09, 2019 2:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 27, 2010 2:07 am
Inlägg: 376
Eter lite meckande testade jag en annan tändkabel så nu funkar det igen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010