Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor apr 02, 2020 5:08 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Pontiac 400 funderingar
InläggPostat: mån mar 16, 2020 6:24 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Inlägg: 560
Ort: Kalmar
Hej! Ska montera ihop min pontiac 400 motor, nya lager,ringar och kamaxel. Min fråga är vilken motorolja bör jag använda och även efter? Samnt bör någon inkörningsolja användas?

Mvh jimmy


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pontiac 400 funderingar
InläggPostat: tor mar 19, 2020 6:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Inlägg: 470
Ort: Finland(Jakobstad)
Du behöver nog ange mer info för att få vettiga svar. Är motorn trimmad eller original? Flat tappet eller rullkam? Vilka typ av kolvringar?

_________________
Jacob Krokvik, slutanvändare av Opel.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pontiac 400 funderingar
InläggPostat: sön mar 22, 2020 9:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1028
Ort: Eslöv
generellt..koncensus på nätet: Mineral vid inkörning pga kolvringarna. Syntet har högre bärighet vid tunna oljefilmer. och kan medföra lite sämre inslitning av ytan mellan cylinder o kolvring. Det är inget som påverkar effektmässigt, men kan ge lite högre oljeförbrukning om man byter till syntet efter inkörning. ... fel .. det skall vara kör in med syntet.
jag vet inte om pontiacs har haft problem med kamnockarna, men det har varit problem hos cheva med flat tappet.
Grunden till problemet är att halterna av ... får se om jag kommer ihåg rätt: zinkalkylditiofosfat, nått i den stilen.. har reducerats i oljorna för att katalysatorerna skall hålla bättre. "zinket" gör att hårt belastade ytor som kamnockar får högre nötningsbeständighet, vilket har gett problem med stänksmorda "flat tappet" kammar under hög belastning när halterna har sänkts. . Jag kommer inte ihåg vilket halt det bör vara ...nånstans mellan 0,8 och 1,2%, mer ger ingen förbättring.

SÅ... kör in med mineral... släng oljan o kör sen med vad du vill, så länge du är medveten om det där med zinket och anpassar efter det.
Själv kör jag med syntet från odalbutiken (med zink)

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pontiac 400 funderingar
InläggPostat: fre mar 27, 2020 7:14 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20932
Ort: Tomterna/sävar
en flattapet kam (speciellt en trim kam) behöver all hjälp den kan få vid inkörning.

denna körde vid med på vår bbc med 0.600 lyft framgångsrikt sen cougar race oljan med 1400 i zink halt https://persaker.se/olja-kem/motorolja/ ... ningsolja/

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Pontiac 400 funderingar
InläggPostat: sön mar 29, 2020 5:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1028
Ort: Eslöv
jag vill minnas att mer "zink" inte är bättre. Mitt svaga minne säger att 1200 (enhet? %?) ger max skydd och att mer inte ger någon fördel. Det betyder inte att den som jens föreslog inte är bra, utan att man inte skall tro att en t.ex. 2000 (enhet?) skyddar bättre. Om den han använde skyddade bra under hård belastning så....go for it :-).
Däremot så har en race-olja frånvaro av tillsatser som gör den mindre lämplig till annat än race, med täta oljebyten. Bara som allmän info. Inget för sommarbilen... inte för att någon påstått det.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010