Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån okt 23, 2017 9:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 16, 2008 6:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Inlägg: 278
Ort: Klippan
Jens Gustavsson skrev:
Thunderbolt skrev:
Jag vill bara varna för Keith Black kolvar till Pontiac, väldigt många som har stora problem med dessa, spricker sönder vid första kolvringen!
Fast nu har de några nya smidda kolvar till Pontiac som verkar helt okej enligt vad jag har fått höra.
Många som använder Ross smidda kolvar i sina Pontiac-maskiner.


intresant, har du nåra exempel på vilka motorer det var och vart informationen kom från?

tycker det låter lite konstigt då det ser ut att va så kraftiga ringland på cheva kolvarna iallafall?

volvos lite nyare gjutna kolvar (gissar att det är liknande tilvärknings metod) med mycke tunnare ringland håller ju för ruskiga cylindertryck.

(nu har vi också stängt av "sped pro mannen" så det kan bli lite lungnare och bättre stämning i diskutionerna igen :wink: vissa för står inte att man måste kunna va lite ödmjuk och respektera varandra på ett sånt här forum för att det ska bli bra stämning och bra diskutioner)


http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black
http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black

Jag vet bara att det är ett allmänt känt faktum och här finns två trådar om dessa kolvar (finns mer på den sidan om man söker), dock verkar det som killen i första tråden utsatt kolvarna för ganska mycket spikningar ett tag och sedan så är det ju sugmotorer jag snackar om utan något som helst laddtryck så om jag skulle bygga en överladdad budget Pontiac-motor skulle jag köra på Speed-pro !:lol:! smidda kolvar med en lätt kolvbult!
I övrigt är det Pontiac-forumet jag länka till ett mycket bra forum där finns många som är super duktiga på Pontiac. :thumbright:

_________________
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons apr 16, 2008 7:57 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1436
Ort: Timrå
Thunderbolt skrev:
Jens Gustavsson skrev:
Thunderbolt skrev:
Jag vill bara varna för Keith Black kolvar till Pontiac, väldigt många som har stora problem med dessa, spricker sönder vid första kolvringen!
Fast nu har de några nya smidda kolvar till Pontiac som verkar helt okej enligt vad jag har fått höra.
Många som använder Ross smidda kolvar i sina Pontiac-maskiner.


intresant, har du nåra exempel på vilka motorer det var och vart informationen kom från?

tycker det låter lite konstigt då det ser ut att va så kraftiga ringland på cheva kolvarna iallafall?

volvos lite nyare gjutna kolvar (gissar att det är liknande tilvärknings metod) med mycke tunnare ringland håller ju för ruskiga cylindertryck.

(nu har vi också stängt av "sped pro mannen" så det kan bli lite lungnare och bättre stämning i diskutionerna igen :wink: vissa för står inte att man måste kunna va lite ödmjuk och respektera varandra på ett sånt här forum för att det ska bli bra stämning och bra diskutioner)


http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black
http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black

Jag vet bara att det är ett allmänt känt faktum och här finns två trådar om dessa kolvar (finns mer på den sidan om man söker), dock verkar det som killen i första tråden utsatt kolvarna för ganska mycket spikningar ett tag och sedan så är det ju sugmotorer jag snackar om utan något som helst laddtryck så om jag skulle bygga en överladdad budget Pontiac-motor skulle jag köra på Speed-pro !:lol:! smidda kolvar med en lätt kolvbult!
I övrigt är det Pontiac-forumet jag länka till ett mycket bra forum där finns många som är super duktiga på Pontiac. :thumbright:


Bilden i första tråden är typisk för kolvringsnyp.
Kolvringen växer när den blir varm och då krymper gapet. Om ringen blir onormalt varm (spikningar) eller om man helt enkelt har för litet gap så kommer kolvringen att nypa fast mot cylindern. Sedan när vevstaken rycker ner kolven så spricker ringlandet.

Gissa hur jag vet och varför jag köpte kolvar av Mr Hoffman.
Bild
Jag hade fingrat på fördelaren utan att kolla med stroblampa. Motorn högvarvsspikade utan att jag hörde det.
Två kolvar blev sådär men dom andra 6 sitter fortfarande i motorn och nu har jag säkert dubbla effekten mot när jag sabbade dom kolvarna.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör apr 19, 2008 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Inlägg: 278
Ort: Klippan
Jo, men jag nämnde också att i den första länken var det nog handhavande fel med i bilden, men det framgår också att många har haft problem med dessa kolvar, finns många Pontiac experter som vägrar använda dessa kolvar!

_________________
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: ons feb 06, 2013 11:03 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons feb 06, 2013 10:37 am
Inlägg: 2
Jag har haft en del med firman att göra och har bara gott att säga.
Så det man kan dra som slutsats är att man inte ska köpa begagnade delar.

Hittade ett par trådar på just Pontiacmotorer de byggt och grabbarna verkar inte smälta kolvar som "en del" gör då de inte VET vad de pysslar med.

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_micke1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_pettan1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_edman1.html

Sen vet jag de byggt bla en turbomaskin som ger 2.300 hk vilket inte så många på det här forumet lyckats med.
Kanske dags för en del seriösa att lyssna med de som tydligen kan sin sak :D


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: fre feb 08, 2013 5:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Inlägg: 307
Ort: halmstad
äntligen fick man se dom berömda kolvarna rent skrot mitt i allt fick man tips om vad som hänt min garagep olds motor kan säga att den kolven där man ser ringen påminner om den kolven som sitter i hans motor tycker att toppringen sitter jävligt högt upp ca hälften mot vad min 468 har jävla bra forum det här :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: ons dec 16, 2015 3:05 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5073
Ort: Lykksällä
Indianen skrev:
Jag har haft en del med firman att göra och har bara gott att säga.
Så det man kan dra som slutsats är att man inte ska köpa begagnade delar.

Hittade ett par trådar på just Pontiacmotorer de byggt och grabbarna verkar inte smälta kolvar som "en del" gör då de inte VET vad de pysslar med.

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_micke1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_pettan1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_edman1.html

Sen vet jag de byggt bla en turbomaskin som ger 2.300 hk vilket inte så många på det här forumet lyckats med.
Kanske dags för en del seriösa att lyssna med de som tydligen kan sin sak :D


Råkade snubbla in på en gammal tråd och läste det här...gissa vem som har samma ip-nummer som Indianen? :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: ons dec 16, 2015 5:37 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Inlägg: 52
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Lol, gamla Goa hoffa?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: tor dec 17, 2015 3:39 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20331
Ort: Tomterna/sävar
han är tok banad på detta forum i all framtid! ser nån att han gör nya inlägg under nytt namn så fimpar vi han direkt. drygare kille är svårt att hitta och såna vill vi inte ha är han får reta folk på andra forum :lol:

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: tis dec 29, 2015 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1003
Ort: Eslöv
tack Jens!

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010