kompressor kolvar

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Jens Gustavsson skrev:
Thunderbolt skrev:Jag vill bara varna för Keith Black kolvar till Pontiac, väldigt många som har stora problem med dessa, spricker sönder vid första kolvringen!
Fast nu har de några nya smidda kolvar till Pontiac som verkar helt okej enligt vad jag har fått höra.
Många som använder Ross smidda kolvar i sina Pontiac-maskiner.
intresant, har du nåra exempel på vilka motorer det var och vart informationen kom från?

tycker det låter lite konstigt då det ser ut att va så kraftiga ringland på cheva kolvarna iallafall?

volvos lite nyare gjutna kolvar (gissar att det är liknande tilvärknings metod) med mycke tunnare ringland håller ju för ruskiga cylindertryck.

(nu har vi också stängt av "sped pro mannen" så det kan bli lite lungnare och bättre stämning i diskutionerna igen :wink: vissa för står inte att man måste kunna va lite ödmjuk och respektera varandra på ett sånt här forum för att det ska bli bra stämning och bra diskutioner)
http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black
http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black

Jag vet bara att det är ett allmänt känt faktum och här finns två trådar om dessa kolvar (finns mer på den sidan om man söker), dock verkar det som killen i första tråden utsatt kolvarna för ganska mycket spikningar ett tag och sedan så är det ju sugmotorer jag snackar om utan något som helst laddtryck så om jag skulle bygga en överladdad budget Pontiac-motor skulle jag köra på Speed-pro !:lol:! smidda kolvar med en lätt kolvbult!
I övrigt är det Pontiac-forumet jag länka till ett mycket bra forum där finns många som är super duktiga på Pontiac. :thumbright:
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Thunderbolt skrev:
Jens Gustavsson skrev: intresant, har du nåra exempel på vilka motorer det var och vart informationen kom från?

tycker det låter lite konstigt då det ser ut att va så kraftiga ringland på cheva kolvarna iallafall?

volvos lite nyare gjutna kolvar (gissar att det är liknande tilvärknings metod) med mycke tunnare ringland håller ju för ruskiga cylindertryck.

(nu har vi också stängt av "sped pro mannen" så det kan bli lite lungnare och bättre stämning i diskutionerna igen :wink: vissa för står inte att man måste kunna va lite ödmjuk och respektera varandra på ett sånt här forum för att det ska bli bra stämning och bra diskutioner)
http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black
http://forums.performanceyears.com/foru ... eith+Black

Jag vet bara att det är ett allmänt känt faktum och här finns två trådar om dessa kolvar (finns mer på den sidan om man söker), dock verkar det som killen i första tråden utsatt kolvarna för ganska mycket spikningar ett tag och sedan så är det ju sugmotorer jag snackar om utan något som helst laddtryck så om jag skulle bygga en överladdad budget Pontiac-motor skulle jag köra på Speed-pro !:lol:! smidda kolvar med en lätt kolvbult!
I övrigt är det Pontiac-forumet jag länka till ett mycket bra forum där finns många som är super duktiga på Pontiac. :thumbright:
Bilden i första tråden är typisk för kolvringsnyp.
Kolvringen växer när den blir varm och då krymper gapet. Om ringen blir onormalt varm (spikningar) eller om man helt enkelt har för litet gap så kommer kolvringen att nypa fast mot cylindern. Sedan när vevstaken rycker ner kolven så spricker ringlandet.

Gissa hur jag vet och varför jag köpte kolvar av Mr Hoffman.
Bild
Jag hade fingrat på fördelaren utan att kolla med stroblampa. Motorn högvarvsspikade utan att jag hörde det.
Två kolvar blev sådär men dom andra 6 sitter fortfarande i motorn och nu har jag säkert dubbla effekten mot när jag sabbade dom kolvarna.
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Jo, men jag nämnde också att i den första länken var det nog handhavande fel med i bilden, men det framgår också att många har haft problem med dessa kolvar, finns många Pontiac experter som vägrar använda dessa kolvar!
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Indianen
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons feb 06, 2013 10:37 am

Re: kompressor kolvar

Inlägg av Indianen »

Jag har haft en del med firman att göra och har bara gott att säga.
Så det man kan dra som slutsats är att man inte ska köpa begagnade delar.

Hittade ett par trådar på just Pontiacmotorer de byggt och grabbarna verkar inte smälta kolvar som "en del" gör då de inte VET vad de pysslar med.

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_micke1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_pettan1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_edman1.html

Sen vet jag de byggt bla en turbomaskin som ger 2.300 hk vilket inte så många på det här forumet lyckats med.
Kanske dags för en del seriösa att lyssna med de som tydligen kan sin sak :D
effe
För mycket laddtryck
Inlägg: 308
Blev medlem: tis apr 24, 2007 8:48 pm
Ort: halmstad

Re: kompressor kolvar

Inlägg av effe »

äntligen fick man se dom berömda kolvarna rent skrot mitt i allt fick man tips om vad som hänt min garagep olds motor kan säga att den kolven där man ser ringen påminner om den kolven som sitter i hans motor tycker att toppringen sitter jävligt högt upp ca hälften mot vad min 468 har jävla bra forum det här :thumbright:
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: kompressor kolvar

Inlägg av Steve »

Indianen skrev:Jag har haft en del med firman att göra och har bara gott att säga.
Så det man kan dra som slutsats är att man inte ska köpa begagnade delar.

Hittade ett par trådar på just Pontiacmotorer de byggt och grabbarna verkar inte smälta kolvar som "en del" gör då de inte VET vad de pysslar med.

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_micke1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_pettan1.html

http://www.speedpro.se/motor_pontiac_edman1.html

Sen vet jag de byggt bla en turbomaskin som ger 2.300 hk vilket inte så många på det här forumet lyckats med.
Kanske dags för en del seriösa att lyssna med de som tydligen kan sin sak :D
Råkade snubbla in på en gammal tråd och läste det här...gissa vem som har samma ip-nummer som Indianen? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
hfo
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: ons okt 29, 2014 4:23 pm
Ort: Gustafs, Dalarnas Län, Sweden
Kontakt:

Re: kompressor kolvar

Inlägg av hfo »

Lol, gamla Goa hoffa?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: kompressor kolvar

Inlägg av Jens Gustavsson »

han är tok banad på detta forum i all framtid! ser nån att han gör nya inlägg under nytt namn så fimpar vi han direkt. drygare kille är svårt att hitta och såna vill vi inte ha är han får reta folk på andra forum :lol:

mvh jens
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: kompressor kolvar

Inlägg av hauge »

tack Jens!
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar