Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör jun 24, 2017 1:13 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: kompressor kolvar
InläggPostat: mån dec 03, 2007 8:58 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 28, 2005 10:39 am
Inlägg: 62
undrar om någon har några förslag på kolvar för överladdning till en pontiac 400ci???


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: kompressor kolvar
InläggPostat: mån dec 03, 2007 10:16 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
gugge_b skrev:
undrar om någon har några förslag på kolvar för överladdning till en pontiac 400ci???


300hk eller 3000hk? :)

mer info om motorn så kanse nån kan hjälpa dig?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 10:23 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 28, 2005 10:39 am
Inlägg: 62
ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor dec 06, 2007 7:30 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20193
Ort: Tomterna/sävar
gugge_b skrev:
ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!


vilken soppa ska den gå på och är det en race bil?

kam, kompa överiga delar?

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 07, 2007 7:16 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 28, 2005 10:39 am
Inlägg: 62
soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..

så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.

blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!

kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)

tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)

åter kommer med kam spec !


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre dec 07, 2007 4:55 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 19, 2006 5:13 pm
Inlägg: 668
Ort: västerås
JE kolvar finns de nå annat.... :wink:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör dec 08, 2007 3:59 pm 
Offline
Super Charged
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Inlägg: 99
Ort: Ume
Speedpro duger gott till en sån maskin.
De är bra kurs på dom men dom rätt så tunga.

_________________
Kompressor är ett måste...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 09, 2007 1:31 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor apr 28, 2005 8:20 pm
Inlägg: 163
Ort: Vännäs
Det är ju kompressor man vill ha upp genom huven :twisted: det är ju halva grejen :hihi:

_________________
There are two things in life where penetration is really important.....and the second one is welding.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 7:25 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Inlägg: 43
Ort: Stingray Hill
Det första Du bör göra är att bestämma vad Du vill göra och vad Du ska satsa på.

Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.
Då finns det flera olika tillverkare som är lika bra allihop.
Du ska även matcha komp med den kam Du använder . Den ska även vara slipad för överladd och det bränsle Du använder

Ska Du satsa på något så kostsamt som en BDS blower (som Sverigeagent för dem så vet jag) har Du lagt ribban högt och ska självklart bra grejor i resten av maskin med.

För tillfället hjälper jag en kille få till en 511 helaluminium Pontiac med blower och EFI som ska köras på E85 och vet HUR viktigt det är med rätt sylar och hur kostsamt det är.
Lycka till!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 8:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
2QIK4U skrev:
Sen låter det (baserat på det sätt Du ställer frågorna) som att Du bör kontakta en duktig motorbyggare som enkelt bistår Dig med råd/tips/arbete alltefter hur mkt Du har råd att experimenta själv.
Alternativet är en firma som känner ansvar för det de säljer och har kunnandet.


Nu skulle jag kunna säga något om kompressorkolvar, men jag låter bli den här gången.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 8:56 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1430
Ort: Timrå
gugge_b skrev:
ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!


gugge_b skrev:
soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..

så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.

blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!

kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)

tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)

åter kommer med kam spec !


600-700 hästar med överladdning och 7.0-8.0 i komp så behöver inte ha några extrema kolvar. Det som är viktigast är att du undviker spikningar och inte varvar för mycket.

Jag tycker även att du ska ägna E85 en tanke. Det gör att du minskar risken för spikningar eftersom E85 dels kyler mycket mer än bensin och dessutom har högre oktantal.

Som exempel min motor. Det är en Cheva 350 från 1984 och bottendelen (block, vev, stakar och kolvar) är orginal förutom ARP-bult. Jag har AFR190 alutoppar och ca 9.0 i komp. Kammen är en ganska snäll flat-tappet kompressorkam. ( lsa 114, duration@050 222/226, lyft 0.464/0.464 )
E85 i tanken.

Jag bromsade på MotorNord och fick 627hk på bakhjulen vid 4200 varv med för liten turbo. Jag plågade motorn förra sommaren utan problem.
Växellådan växlar vid 5300 och varvstoppen är satt till 5500.

Om jag skulle bygga en ny motor skulle jag naturligtvis gärna använda lite bättre delar, men det behövs inget extremt. Det är i första hand varv som dödar vevstakar. Spikningar dödar i första hand kolvar men även stakar och lager.

En HX55 är i minsta laget. Två skulle funka bra.
Intercooler är bra men med E85 minskar behovet. Om du väljer turbostorlek så att dom arberar i sitt effektivaste område ger även det en något lägre insugstemp.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 12:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Inlägg: 363
Ort: Ludvika Dalarna
Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U :?

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm

_________________
Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.

Caution! Never drive faster then your guardian angels can fly!!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 5:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Inlägg: 3839
Ort: nord-norge, TROMSØ
pontiac motorn er litt sær på oljen, les hur olje går: så smøresystemet bør du se litt på.
kompsænke- sett i 455 topplokk dom har jo store forbrenningsrum, ellers er vel 400 bare 8,2komp org eller lign...så turbo/ kompressor bør kunne gå bra.

_________________
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 9:32 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre aug 20, 2004 10:12 am
Inlägg: 211
Ort: Täfteå
Oj vilka Performence kollvar MR Hoffman sålde

_________________
10:41 @208 kmh
6.60 @170 kmh
MXZ 600 X B***H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre apr 11, 2008 9:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Inlägg: 344
Ort: Borås
Dalmasen skrev:
Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U :?

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm



vem är det som levererat dessa "kolvar" i så fall vill jag veta vad hans "företag" heter (och hels fullständigt namn) så man vet vem man aldrig skall beställa ifrån. Osereöst folk bör hängas ut!!

ta bort inlägget om det är för "saftigt"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010