kompressor kolvar

Allt inom Usa bilar samt hot rods
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

r3c skrev:
Dalmasen skrev:Lite OT men de här kolvarna kanske är billiga...eller va säger du 2QIK4U :?

http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... robert.htm

vem är det som levererat dessa "kolvar" i så fall vill jag veta vad hans "företag" heter (och hels fullständigt namn) så man vet vem man aldrig skall beställa ifrån. Osereöst folk bör hängas ut!!

ta bort inlägget om det är för "saftigt"
Det är några år sedan nu. Jag köpte av privatpersonen Robret Hoffman, 2QIK4U här på forumet. Han är även huvudpersonen bakom ett företag som ofta har stora annonser i dom större svenska biltidningarna.
http://www.speedpro.se
Jag har iofs inte hört något dåligt om företaget men skulle naturligtvis aldrig handla där själv. Jag har sparat ordväxlingen mellan mig och Hoffman som utspelade sig på Nitroz forum. Börja läsa från slutet.
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... thoffa.htm
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

JoBy skrev:
r3c skrev:
vem är det som levererat dessa "kolvar" i så fall vill jag veta vad hans "företag" heter (och hels fullständigt namn) så man vet vem man aldrig skall beställa ifrån. Osereöst folk bör hängas ut!!

ta bort inlägget om det är för "saftigt"
Det är några år sedan nu. Jag köpte av privatpersonen Robret Hoffman, 2QIK4U här på forumet. Han är även huvudpersonen bakom ett företag som ofta har stora annonser i dom större svenska biltidningarna.
http://www.speedpro.se
Jag har iofs inte hört något dåligt om företaget men skulle naturligtvis aldrig handla där själv. Jag har sparat ordväxlingen mellan mig och Hoffman som utspelade sig på Nitroz forum. Börja läsa från slutet.
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... thoffa.htm
Herregud... Efter att ha läst detta och alla de spydiga inläggen som denna man gjort på detta forum så förstår jag inte vad han har här att göra. Banna skiten....

Nu blev det väl lite offtopic, men.....
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

"Jag köpte av privatpersonen "





"Jag har iofs inte hört något dåligt om företaget"






Det säger allt....utagerat -alltså!!
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

JonasW skrev:
JoBy skrev: Det är några år sedan nu. Jag köpte av privatpersonen Robret Hoffman, 2QIK4U här på forumet. Han är även huvudpersonen bakom ett företag som ofta har stora annonser i dom större svenska biltidningarna.
http://www.speedpro.se
Jag har iofs inte hört något dåligt om företaget men skulle naturligtvis aldrig handla där själv. Jag har sparat ordväxlingen mellan mig och Hoffman som utspelade sig på Nitroz forum. Börja läsa från slutet.
http://jobyteknik.homeip.net/corvette/2 ... thoffa.htm
Herregud... Efter att ha läst detta och alla de spydiga inläggen som denna man gjort på detta forum så förstår jag inte vad han har här att göra. Banna skiten....

Nu blev det väl lite offtopic, men.....

Som sagt, Detta är ett bra forum, Så varför behålla denna idioten här?
Användarvisningsbild
Ponte
För mycket laddtryck
Inlägg: 352
Blev medlem: sön nov 13, 2005 5:14 pm
Ort: Lycksele
Kontakt:

Inlägg av Ponte »

r3c skrev:
JonasW skrev: Herregud... Efter att ha läst detta och alla de spydiga inläggen som denna man gjort på detta forum så förstår jag inte vad han har här att göra. Banna skiten....

Nu blev det väl lite offtopic, men.....

Som sagt, Detta är ett bra forum, Så varför behålla denna idioten här?

Instämmer med föregående talare.
JonasW
Forumsberoende
Inlägg: 512
Blev medlem: ons mar 23, 2005 10:02 am
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

2QIK4U skrev:"Jag köpte av privatpersonen "


"Jag har iofs inte hört något dåligt om företaget"


Det säger allt....utagerat -alltså!!
Vad spelar det för roll när du tydligen står bakom företaget som jag förstått det. Sen efter allt man läst från dig så tycker jag & tydligen andra att du inte har något att göra här. Men nu är det mycket offtopic som sagt så admin får väl kanske städa upp lite....
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Mattias och C:O, ni kan väl städa bort den här personen från forumet, det är sådana som han som gör att folk misstror varandra.

Personen i fråga bör ju vara en ren psykopat enligt sättet att agera. Skrämmande....
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
2QIK4U
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: tis aug 29, 2006 6:26 am
Ort: Stingray Hill
Kontakt:

Inlägg av 2QIK4U »

Bäste R3c/ Vänlig håll Dig till forumets ettiket regler som Du finner högst upp bland ämnena.

Om Du är lite hövlig gentemot de som har betydligt mer kunskap än Dig kanske Du får lära Dig en del om hur Du bör bygga Din bil.
De flesta här inne är snälla och respektfulla gentemot Dig och vad jag vet har ingen kallat Dig "idiot" trots att Du sätter dörrsträvorna för högt upp och monterAR 4-linksfästen upp och ner.
Lite hyfs och fason så kanske Du får lära Dig något.


Bäste JonasW/ Du utttalar Dig om sådant Du inte vet något om - arbetar där ja, resten Du skriver om visar på att Du ej har tagit reda på fakta

Känner någon att denna diskussion tillför något ....vänl. starta en nu tråd om det istället för att söla ner denna som trådskaparen vill ska handla om hans maskin. Vänl, visa lite respekt gentemot honom.

Kanske tid för adm. att rensa tråden på det som en har med Pontiac kompressormotor att göra
mvh R
Användarvisningsbild
slpa
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: fre apr 11, 2008 6:08 pm
Ort: umeå

Inlägg av slpa »

2QIK4U du kan inte helt oväntat inte ens stava till ETIKETT......
schwitzer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 61
Blev medlem: fre jul 28, 2006 5:04 pm
Ort: Timrå

Inlägg av schwitzer »

2QIK4U skrev:"Jag köpte av privatpersonen "





"Jag har iofs inte hört något dåligt om företaget"






Det säger allt....utagerat -alltså!!
Jag tror inte att du förstår vad det innebär att "kraftigt överdriva skicket" på kolvar du säljer till norrlänningar. Jag hämtade ut de "berömda kolvarna på posten" för länge sedan och minns skrattet som kom spontant ur min mun än idag. Jag vet att du är erkänt duktig på motorer och kan hjälpa många med din erfarenhet, men vi kan göra en deal! . Du är säkert jävligt less på att denna historia dyker upp vart än du är på olika forum och fattar inte att de ger upp om kolvarna som har ett handelsvärde under 2000:-.

Om du erkänner att du "kraftigt överdrev skicket" på kolvarna i ditt nästa inlägg så är saken som du skrev utagerad både för mig och JOBY för all framtid, om inte så kommer vi fortsätta att sabba andras trådar med sådant här skitsnack i förhoppningsvis 30 år till där du dyker upp. Det är principen det handlar om, ett ålderstiget ordspråk ifrån norrland.

mvh // Kristian Englund 060/161227
Camaro IROC Turbo 587 whp 927nm
Användarvisningsbild
r3c
För mycket laddtryck
Inlägg: 344
Blev medlem: ons maj 11, 2005 10:01 pm
Ort: Borås

Inlägg av r3c »

2QIK4U skrev:Bäste R3c/ Vänlig håll Dig till forumets ettiket regler som Du finner högst upp bland ämnena.

Om Du är lite hövlig gentemot de som har betydligt mer kunskap än Dig kanske Du får lära Dig en del om hur Du bör bygga Din bil.
De flesta här inne är snälla och respektfulla gentemot Dig och vad jag vet har ingen kallat Dig "idiot" trots att Du sätter dörrsträvorna för högt upp och monterAR 4-linksfästen upp och ner.
Lite hyfs och fason så kanske Du får lära Dig något.


Bäste JonasW/ Du utttalar Dig om sådant Du inte vet något om - arbetar där ja, resten Du skriver om visar på att Du ej har tagit reda på fakta

Känner någon att denna diskussion tillför något ....vänl. starta en nu tråd om det istället för att söla ner denna som trådskaparen vill ska handla om hans maskin. Vänl, visa lite respekt gentemot honom.

Kanske tid för adm. att rensa tråden på det som en har med Pontiac kompressormotor att göra
mvh R
Ja rättar ju till mina misstag i alla fall , tillskillnad mot vad anndra tydligen brukar göra. Och med lite effterforskning så verkar ju du inte vara den smartaste kakan i bruken heller.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

JoBy skrev:
gugge_b skrev:ca 600-700hk.
ska sitta en bds 8-71 på motorn något mer är ej bestämt!
gugge_b skrev:soppa är tänkt 98.
det är en gatbil!
kompförhållande blir med org toppar ca 7.0-8.0 måste mäta min förbrännings rum för att få fram mer exakt!
men nu har jag börjat fundera på turbo ist, då man slipper ha en kompressor genom huven..

så då funderar jag på en hx55 och en holley 750 på orginal insug
headers sitter på och jag funderar på att sätta dit två u rör efter dom och gå tillbaka upp under huven med 1st rör in i turbon.

blocket är ett 400ci (6.6l) som jag ska byta stakar (eagle) och kolvar i
eventuelt vev men det verkar som den ska hålla.
allt i under delen blir ballanserat!

kammen jag har i nu kommer jag ej ihåg någon spec på men det är en ram air 3 kam (068)

tror du att det går att köra denna motor utan intercooler utan det blir för varmt?? hadde tänkt att ladda max 1bar. (vill slippa kapa sönder bilen för mycket)

åter kommer med kam spec !
600-700 hästar med överladdning och 7.0-8.0 i komp så behöver inte ha några extrema kolvar. Det som är viktigast är att du undviker spikningar och inte varvar för mycket.

Jag tycker även att du ska ägna E85 en tanke. Det gör att du minskar risken för spikningar eftersom E85 dels kyler mycket mer än bensin och dessutom har högre oktantal.

Som exempel min motor. Det är en Cheva 350 från 1984 och bottendelen (block, vev, stakar och kolvar) är orginal förutom ARP-bult. Jag har AFR190 alutoppar och ca 9.0 i komp. Kammen är en ganska snäll flat-tappet kompressorkam. ( lsa 114, duration@050 222/226, lyft 0.464/0.464 )
E85 i tanken.

Jag bromsade på MotorNord och fick 627hk på bakhjulen vid 4200 varv med för liten turbo. Jag plågade motorn förra sommaren utan problem.
Växellådan växlar vid 5300 och varvstoppen är satt till 5500.

Om jag skulle bygga en ny motor skulle jag naturligtvis gärna använda lite bättre delar, men det behövs inget extremt. Det är i första hand varv som dödar vevstakar. Spikningar dödar i första hand kolvar men även stakar och lager.

En HX55 är i minsta laget. Två skulle funka bra.
Intercooler är bra men med E85 minskar behovet. Om du väljer turbostorlek så att dom arberar i sitt effektivaste område ger även det en något lägre insugstemp.
jag håller med man behöver inga dräpar kolvar om man är lite försiktig och tunar sakta och metodiskt, man ska inte heller ha så hör kompa bättre att ha lite för lite då motorn tål lite mer missar i tuningen utan att tappa direkt nå effekt då man kan ge lite mer tändning istället.

jag tycker kehet black låg kompa kolvarna värkar fina för sånna motorer som inte ska varva så jätte mycke. mycket billiga också :thumbright: .
Användarvisningsbild
Thunderbolt
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: tor maj 17, 2007 11:07 am
Ort: Klippan

Inlägg av Thunderbolt »

Jag vill bara varna för Keith Black kolvar till Pontiac, väldigt många som har stora problem med dessa, spricker sönder vid första kolvringen!
Fast nu har de några nya smidda kolvar till Pontiac som verkar helt okej enligt vad jag har fått höra.
Många som använder Ross smidda kolvar i sina Pontiac-maskiner.
Pontiac Firebird Trans Am -74
Pontiac GTO -05
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Thunderbolt skrev:Jag vill bara varna för Keith Black kolvar till Pontiac, väldigt många som har stora problem med dessa, spricker sönder vid första kolvringen!
Fast nu har de några nya smidda kolvar till Pontiac som verkar helt okej enligt vad jag har fått höra.
Många som använder Ross smidda kolvar i sina Pontiac-maskiner.
intresant, har du nåra exempel på vilka motorer det var och vart informationen kom från?

tycker det låter lite konstigt då det ser ut att va så kraftiga ringland på cheva kolvarna iallafall?

volvos lite nyare gjutna kolvar (gissar att det är liknande tilvärknings metod) med mycke tunnare ringland håller ju för ruskiga cylindertryck.

(nu har vi också stängt av "sped pro mannen" så det kan bli lite lungnare och bättre stämning i diskutionerna igen :wink: vissa för står inte att man måste kunna va lite ödmjuk och respektera varandra på ett sånt här forum för att det ska bli bra stämning och bra diskutioner)
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

Jens Gustavsson skrev:.

(nu har vi också stängt av "sped pro mannen" så det kan bli lite lungnare och bättre stämning i diskutionerna igen :wink: vissa för står inte att man måste kunna va lite ödmjuk och respektera varandra på ett sånt här forum för att det ska bli bra stämning och bra diskutioner)

Då kanske äntligen denna tråd kan handla om det den ska handla om :thumbright:
Skriv svar