skilnad på csb före och efter 1986?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

skilnad på csb före och efter 1986?

Inlägg av TommyBrand »

Vad är det för skillnad på chevas smallblockare före och efter 86? för det är väl där gränsen går? vad passar och vad passar inte mellan gamla och nya motorerna?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

1986 kom 'one piece rear seal', alltså en bättre bakre vevaxeltätning.
Det är en annan vevaxel och bultcirkeln till svänghjulet är annorlunda.
Svänghjulet är naturligtvis också annorlunda.

Även oljetråget skiljer.

Så vitt jag vet är det inget annat som skiljer.
TommyBrand
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån jan 02, 2006 3:02 am
Ort: Mora
Kontakt:

Inlägg av TommyBrand »

okej. så om jag vill trimma motorn med toppar och insug från en äldre så ska det inte vara nåt problem alltså?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Det ska inte vara några problem.
johanF
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: mån nov 19, 2007 7:51 pm
Ort: tjörn

Inlägg av johanF »

det är väll anann vinkel på insugsbultarna dom 4 i mitten? så ett "gammalt" insug passar inte på "nya" toppar. om man inte filar hålen lite. har jag för mig iallafall.
wrooommm
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Järntoppar fick en ny vinkel på dom inre bultarna 1987. Corvette med alutoppar behöll gamla bultvinkeln även 1987-1991.

Det är ju ett problem mellan toppar och insug och använder man äldre toppar tillsammans med äldre insug så passar det på ett nyare block.
P Jakobsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 31
Blev medlem: tis okt 23, 2007 8:19 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av P Jakobsson »

Det är hydrauliska rull lyftare på dom nyare blocken.
Finns det toppar som äldre som är värt att montera ?

Pelle
Diesel Fiat 2.8jtd + MB Vito 115CDI
4-takt saab B234 med B235topp TD04-19
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Vilket år kom rull lyftarna?

Kan det vara rull lyftare i en 305 från -87?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

142 JR skrev:Vilket år kom rull lyftarna?

Kan det vara rull lyftare i en 305 från -87?
Det bör vara det.

Enligt summitracing är detta OEM replacement för CSB 305,350 årsmodell 1987-2000

http://store.summitracing.com/partdetai ... 2D12371042

Bild
Vesa
För mycket laddtryck
Inlägg: 151
Blev medlem: lör jan 24, 2004 3:04 am
Ort: Skepplanda
Kontakt:

Inlägg av Vesa »

Ok bra o veta Tack :thumbright:
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

Med ena ventilkåpan bortplockad så bör det med hjälp av en ficklampa gå att se om det är rull-lyftare.
Användarvisningsbild
m6
För mycket laddtryck
Inlägg: 153
Blev medlem: sön aug 05, 2007 1:06 pm
Ort: Karlskoga
Kontakt:

Inlägg av m6 »

se upp med vattenpumpen som går åt fel om det är en med multiremen!
Peter Andersson
AutoRep & Mek

Vevaxel slipning.
Cylinder borrning.
Toplocks renovering
Portning och flödesmätning.
Svetsning Tig, Pinne, Gas, Mig/Mag
Cnc fräsning.
motorbromsning 1300hp/ 14000rpm inte än men snart
http://www.autorepmek.com
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Inlägg av JoBy »

m6 skrev:se upp med vattenpumpen som går åt fel om det är en med multiremen!
Inte så dyrt att köpa en ny om det skulle vara så.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: skilnad på csb före och efter 1986?

Inlägg av primer »

gammal tråd men testar!
har en jeep med csb v8 och antar att det är en gammal motor alltså upp till 1986.
frågan är hur avancerat är det att få i en nyare maskin tex en cheva van motor från slutet av 80talet
jeepen är manuell och antar då att ett svänghjul behövs bytas då det gamla inte passar på den nyare motorn?

har även en fundering på en lt1 motor åxå men att ha fördelaren framme under vattenpumpen känns inte som ett alternativ
så om nån vet om det går att montera fördelaren där den brukar sitta bak på insuget? nån som gjort detta? finns det hål för fördelare bak på dessa motorer?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: skilnad på csb före och efter 1986?

Inlägg av Jay-c »

Dedär med fördelaren på lt1 är slöseri med tid att byta, pajar sällan och finns eftermarknadsgrejor att köpa. I övrigt är det mesta samma på LT1 och äldre smallblocks. (Växellåda, generator etc)
/ Johannes Carlsson
Skriv svar