Vad händer i vinter?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Vad händer i vinter?

Inlägg av Fredrik Andersson »

Tänkte höra vad som händer i vinter med bilarna för oss som kör V8.... är det nån som har tänkt göra någon dramatisk förändring på bilen? Eller bara nån liten förändring?
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Ny motor

Inlägg av Tommy »

Jag har tänkt bygga ny motor till min Nova. det blir en 355cui med portade toppar victor jr insug rullkam och rullvippor
sen ska fyrlinken få nya stag samt skivbromsarna fixas så dom börjar funka
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Har lackat om frontspoilern samt vingen. Inga större skador men ville ha det perfekt .

Bild
Spoilern bortmonterad
Bild
spoilern monterad efter lack , blank och fin
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Kompressor.

Inlägg av Fredrik Andersson »

Ja själv har jag tänkt att uppgradera motor och låda och bakaxel....
Det gäller bara att börja skruva.
Det som ska hända är att kompressor ska monteras... (Paxton centrifugalkompressor).. intercooler skall också monteras.

Topparna ska bearbetas lite... även insug skall ses över.

Växellådan skall förses med ett shiftkit.

Bakaxeln ska få nya drivaxlar.... (Från Volvos 1031 bakaxel.)

Det är planerna för mig i vinter.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Kricka
Camaro American Muscle
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:10 am
Ort: Skellefte

Inlägg av Kricka »

Jag kommer att montera subframe bussningar i aluminium, byta styrsnäcka, se över bränslesystemet. Ja det är nog allt, sen tillkommer det ju alltid en massa annat på vägen förståss :wink:
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

blir till att plocka ner bilen så man kan lämna in på lack och lagning, ska väl även försöka ordna tillbaka alla 360hk till motorn igen. :D
bilen är en röd Pontiac Lemans cab -71 :wink:
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Rivning pågår!!

Inlägg av Fredrik Andersson »

Jag har nu börjat att riva bilen... passade även på att ta lös fronten... vilket jädra bök det var.... satt ju i klipps över allt och skruvar lite här och var... ojj ojj.

Sen så tog jag itu med att pilla lös insuget... det gick förhållande vis fort att göra... sen så tog jag mig ann generator och servo och luftpumpen... så nu är det ganska rensat i framkant på den lilla motorn.

Efter att detta är bortplockat så återstod nog det värsta... Grenrören.... ojj ojj vad man kan svära under tiden som man försöker att med en aldelens för stor hand fösöker tränga sig in mellan plåt, bromsrör, grenrör och dom där jävla luftrören.... (med luftrören så menar jag där luftpumpen pressar in extra luft i avgaserna för att dom inte fått motorn att gå tillräckligt rent... så då fuskar dom lite så att avgasvärdena blir dom rätta.).... och till råga på allt så ska man då också lyckas trixa dit ett spärrskaft eller nån slags ringnyckel eller liknande.... och som inte det vore nog så ska man då i det läget kunna skruva också. Fy F*N!!!

Men nu är snart allting löst och ska så poleras lite i topparna, och nytt insug ska dit.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

En liten bit på väg.

Inlägg av Fredrik Andersson »

Nu har det inhandlats rullkam zz4, rullvippor och styvare ventilfjädrar, topparna har Jens portat så nu återstår väll bara montering av dessa.

Det tar sig ju iaf. sakta men säkert så händer det grejjer. Nu återstår det ju att få tag på större spridare, dom som satt där klarade bara att flöda 220cc och sen så var det inte nå bra spridare orginal.. dom pissade mer ut bränslet än att sprida det. Tyvärr.
Sen så måste man ju även få tag på insug.. det blir väll ett från summit. ett Holly insug för Tpi, värkar prisvärt.

Som sagt det händer lite då och då. men det är ju inte ens nära till sommar än... hehe det är ju några månader kvar.

Men hur går det för er andra då? hinner ni med allt ni planerat att göra?
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
haylakeracing
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 76
Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
Ort: Umeå

Inlägg av haylakeracing »

har nu rensat bilen på nästan all inredning, och nu är det bara ena kofångaren och fronten kvar :P

ska även kolla över några dåliga rostlagningar sen blire lackering :D
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fredrik Andersson jag tror att en org spridare var dålig( ett förbränings rum var ganska vitt) finns det någon bra lösning på sprutet nu med större spridare och laddtryck?
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Spridarna.

Inlägg av Fredrik Andersson »

Jo då det kommer att inhandlas spridare från Saab 9000 Aero.... har några på gång och dom ska tydligen passa direkt. sen så blir det progresiv bränsleregulator. Sen så blir det nån sorts chippning.... Link tillläggs insprutning låter som ett bra alternativ till rimligt pris.
Senast redigerad av Fredrik Andersson den fre jan 30, 2004 9:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
Kricka
Camaro American Muscle
Inlägg: 28
Blev medlem: mån sep 22, 2003 9:10 am
Ort: Skellefte

Inlägg av Kricka »

Jo just det. Bakaxeln ska hängas upp i polybussningar. Difflageröverfallen ska få lite hjälp av en kåpa i aluminium. Linelocken ska monteras. Fälgar till slicksen måste ordnas fram. Ojj ojj ojj.
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Har uppdaterat den gamla motorn (har inte riktigt råd att få ihop den nya som jag vill)samt fixat fyrlinkstagen plus lite annat. men det är lite jobb kvar, förhoppningsvis är man ute på vägen i sommar
Har lagt ut lite nya bilder på min hemsida /Tommy
http://medlem.spray.se/adaknova
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner
Inlägg: 527
Blev medlem: tor nov 20, 2003 4:35 pm
Ort: Björksele

Inlägg av Tommy »

Har köpt nya toppar nu samt inhandlat ett chassi. En viss lila oldsmobile
så nu finns det hopp om lite stripp körning i sommar
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Tommy skrev:Har köpt nya toppar nu samt inhandlat ett chassi. En viss lila oldsmobile
så nu finns det hopp om lite stripp körning i sommar
Har du köpt tillbaka din gamla kärra med andra ord . har du 2 racebilar ?? novan o oldsen eller har du krängt iväg novan eller vad händer
Skriv svar