Vad händer i vinter?
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Vad händer i vinter?
Tänkte höra vad som händer i vinter med bilarna för oss som kör V8.... är det nån som har tänkt göra någon dramatisk förändring på bilen? Eller bara nån liten förändring?
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Kompressor.
Ja själv har jag tänkt att uppgradera motor och låda och bakaxel....
Det gäller bara att börja skruva.
Det som ska hända är att kompressor ska monteras... (Paxton centrifugalkompressor).. intercooler skall också monteras.
Topparna ska bearbetas lite... även insug skall ses över.
Växellådan skall förses med ett shiftkit.
Bakaxeln ska få nya drivaxlar.... (Från Volvos 1031 bakaxel.)
Det är planerna för mig i vinter.
Det gäller bara att börja skruva.
Det som ska hända är att kompressor ska monteras... (Paxton centrifugalkompressor).. intercooler skall också monteras.
Topparna ska bearbetas lite... även insug skall ses över.
Växellådan skall förses med ett shiftkit.
Bakaxeln ska få nya drivaxlar.... (Från Volvos 1031 bakaxel.)
Det är planerna för mig i vinter.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Rivning pågår!!
Jag har nu börjat att riva bilen... passade även på att ta lös fronten... vilket jädra bök det var.... satt ju i klipps över allt och skruvar lite här och var... ojj ojj.
Sen så tog jag itu med att pilla lös insuget... det gick förhållande vis fort att göra... sen så tog jag mig ann generator och servo och luftpumpen... så nu är det ganska rensat i framkant på den lilla motorn.
Efter att detta är bortplockat så återstod nog det värsta... Grenrören.... ojj ojj vad man kan svära under tiden som man försöker att med en aldelens för stor hand fösöker tränga sig in mellan plåt, bromsrör, grenrör och dom där jävla luftrören.... (med luftrören så menar jag där luftpumpen pressar in extra luft i avgaserna för att dom inte fått motorn att gå tillräckligt rent... så då fuskar dom lite så att avgasvärdena blir dom rätta.).... och till råga på allt så ska man då också lyckas trixa dit ett spärrskaft eller nån slags ringnyckel eller liknande.... och som inte det vore nog så ska man då i det läget kunna skruva också. Fy F*N!!!
Men nu är snart allting löst och ska så poleras lite i topparna, och nytt insug ska dit.
Sen så tog jag itu med att pilla lös insuget... det gick förhållande vis fort att göra... sen så tog jag mig ann generator och servo och luftpumpen... så nu är det ganska rensat i framkant på den lilla motorn.
Efter att detta är bortplockat så återstod nog det värsta... Grenrören.... ojj ojj vad man kan svära under tiden som man försöker att med en aldelens för stor hand fösöker tränga sig in mellan plåt, bromsrör, grenrör och dom där jävla luftrören.... (med luftrören så menar jag där luftpumpen pressar in extra luft i avgaserna för att dom inte fått motorn att gå tillräckligt rent... så då fuskar dom lite så att avgasvärdena blir dom rätta.).... och till råga på allt så ska man då också lyckas trixa dit ett spärrskaft eller nån slags ringnyckel eller liknande.... och som inte det vore nog så ska man då i det läget kunna skruva också. Fy F*N!!!
Men nu är snart allting löst och ska så poleras lite i topparna, och nytt insug ska dit.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
En liten bit på väg.
Nu har det inhandlats rullkam zz4, rullvippor och styvare ventilfjädrar, topparna har Jens portat så nu återstår väll bara montering av dessa.
Det tar sig ju iaf. sakta men säkert så händer det grejjer. Nu återstår det ju att få tag på större spridare, dom som satt där klarade bara att flöda 220cc och sen så var det inte nå bra spridare orginal.. dom pissade mer ut bränslet än att sprida det. Tyvärr.
Sen så måste man ju även få tag på insug.. det blir väll ett från summit. ett Holly insug för Tpi, värkar prisvärt.
Som sagt det händer lite då och då. men det är ju inte ens nära till sommar än... hehe det är ju några månader kvar.
Men hur går det för er andra då? hinner ni med allt ni planerat att göra?
Det tar sig ju iaf. sakta men säkert så händer det grejjer. Nu återstår det ju att få tag på större spridare, dom som satt där klarade bara att flöda 220cc och sen så var det inte nå bra spridare orginal.. dom pissade mer ut bränslet än att sprida det. Tyvärr.
Sen så måste man ju även få tag på insug.. det blir väll ett från summit. ett Holly insug för Tpi, värkar prisvärt.
Som sagt det händer lite då och då. men det är ju inte ens nära till sommar än... hehe det är ju några månader kvar.
Men hur går det för er andra då? hinner ni med allt ni planerat att göra?
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 76
- Blev medlem: tor dec 04, 2003 1:50 am
- Ort: Umeå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
fredrik Andersson jag tror att en org spridare var dålig( ett förbränings rum var ganska vitt) finns det någon bra lösning på sprutet nu med större spridare och laddtryck?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Spridarna.
Jo då det kommer att inhandlas spridare från Saab 9000 Aero.... har några på gång och dom ska tydligen passa direkt. sen så blir det progresiv bränsleregulator. Sen så blir det nån sorts chippning.... Link tillläggs insprutning låter som ett bra alternativ till rimligt pris.
Senast redigerad av Fredrik Andersson den fre jan 30, 2004 9:08 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
Har uppdaterat den gamla motorn (har inte riktigt råd att få ihop den nya som jag vill)samt fixat fyrlinkstagen plus lite annat. men det är lite jobb kvar, förhoppningsvis är man ute på vägen i sommar
Har lagt ut lite nya bilder på min hemsida /Tommy
http://medlem.spray.se/adaknova
Har lagt ut lite nya bilder på min hemsida /Tommy
http://medlem.spray.se/adaknova