turbokit?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Flyer
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 74
Blev medlem: sön sep 12, 2004 12:37 am
Ort: Oxelösund

Inlägg av Flyer »

Det ska ju vara kompressor och inget annat till en V8! Måste säga att det där såg inte snyggt ut.
Volvo 855 turbo -94 [300 hk/502NM]
Volvo 343 DL -86
joppe-z28
Chevrolet owner
Inlägg: 31
Blev medlem: mån apr 11, 2005 11:55 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av joppe-z28 »

Hmmm jag trodde turbo var en form av kompressor . Rätta mig om jag har fel .
John .
T-mouse forever .
Brewmaster
För mycket laddtryck
Inlägg: 131
Blev medlem: lör feb 12, 2005 10:26 pm
Ort: Strängnäs igen!

Inlägg av Brewmaster »

i princip är det väl så, men de drivs av avgaser istället! :D 8)
Volvo 854 -93
Alfa 75 -87
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

PVtic skrev:Det ska ju vara kompressor och inget annat till en V8! Måste säga att det där såg inte snyggt ut.
det är väll en smak sak sen så går det inte att jämföra efektiviteten då en vanlig rots kompressor som bara går att ladda ca 0.7 bar med på vanlig soppa på grund av att den värmer luften så mycket, effekt ökningen blir därefter också.
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

effektivitet mellan turbo och roots är nog inte lönt att jämnföra...nå gåre å ladda mer än 0.7bar på vanlig sås bara man håller sig från spikningar,18psi(1.2bar) ha då jag åkt med.
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blown66 skrev:effektivitet mellan turbo och roots är nog inte lönt att jämnföra...nå gåre å ladda mer än 0.7bar på vanlig sås bara man håller sig från spikningar,18psi(1.2bar) ha då jag åkt med.
jo allt går men man riskerar kolvar, stakar,block. sen så blir insugnings tempen så hög (ca 150grader) vid 1.2bar så att densiteten bara blir ca 1.5-1.8 mer än atmosfär tryck med 20graders temp.




man kan grovt räkna på detta vis


V8 rots kompressor bensin med 400 sug hk x 1.7 densitets ökning= 680hk - 100hk i drivning= 580hk kvar


med turbo och 95% laddluftkylning ger samma motor 400sug hk+ 2.1= 840hk- 40hk i drivning med fint grenrör och lågt avgastryck= 800hk

sen så plågar turbons låga insugnings temp motorn betydligt mycke mindre.



skulle gissa att om man laddar ca 1.7 bar med turbo så belastas motorn ungefär som med 1.2 bar med kompressorn

då blir siffrorna 400hk sug x 2.6 =1040hk - 60hk i drivning = 980hk
Användarvisningsbild
Blown66
Super Charged
Inlägg: 99
Blev medlem: lör jul 23, 2005 2:01 pm
Ort: Ume

Inlägg av Blown66 »

mm precis,du kanske missförstog mig..jag menar inte att en gammal roots skulle va effektivare,tvärtom!

att de inte är fler som åker v8 turbo på gatan?
Kompressor är ett måste...
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Blown66 skrev:mm precis,du kanske missförstog mig..jag menar inte att en gammal roots skulle va effektivare,tvärtom!

att de inte är fler som åker v8 turbo på gatan?

Det kommer nog någon snart :wink:
Skriv svar