Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
instabil
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 27, 2008 9:47 am

Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av instabil »

Motorn är en Nästan original sixpackmotor 440 cui
Lite borrad =446cui. det sitter en smidd vev och smidda stakar och smidda sixpack kolvar allt är naturligtvis nollballanserat.
Högvolyms oljepump och en liten snäll mekankam från mopar preformance. 296° 0,557" i lyft vid ,50 spel, rullvippor.

På detta ligger det toppar från 440 source, dessa flödar 290cfm, dvs 40% mer än orginal 906 topparna. 84cc i förbränningsrum. Detta ger 10,3 i kompförhåll.

Till detta har jag ett torker2 insug, matschportat till dessa topparna.

Som grädde på moset bor det en holly förgasare, 850DP. Denna förgasare kommer att byggas om så att jag kan trycksätta båda flotörhusen och leda ner luft till spjällaxlarna. Naturligtvis solida flotörer.

Jag kör med en malory 140gal pump med returregulator som har uttag för tryckstyring .

Uppskattningsvis är det 450hk och ca 700nm i vrid . ( enl g-teck promätare?)

Jag har två st Holset HE221W turbosar (in diameter 45mm och ut 38mm) som jag planerar att montera utan att kompsänka motorn, jag funderar på att använda mig av två original gjutjärns grenrör ? som jag vänder så att utblåsen kommer framåt ( passar fint på just 440 maskinen .) Är det en tänkbar lösning ?

Kommer detta att funka är ju den stora frågan . ?
Räcker dessa två turbo till att ladda 0,5 ? ( max varv på maskinen är 6000rpm och max vrid kommer vid 5400rpm)
Går det att ladda 0,5bar utan att kompsänka ? Eller kommer den att spika ihjäl sig ?

Anledningen till att jag inte vill kompsänka är att jag är ute efter en körbar bil. dvs inte ladda 1-2bar och få ut så mycket effekt att jag får ligga i garaget och laga saker hela sommaren …

Som jag har räknat så kommer den ju att tro att den är en 11liters motor redan vid 0,5bar i ladd . vilket borde ge mig massor av vridmoment ? Har jag rätt eller fel ?

Någon som har erfarenhet kanske kan se om jag är ute på väldigt djup vatten eller om det är fullt genomförbart.

En fråga som gnager mig är; kommer dessa två Holset agreggat att räcka ?

Ta med i beräkningen att det är en gatbil och den skall kunna köras på gatan .

Krävs det mer info så hojta till, jag har säkert glömt nått.
:doh:

Vissa planer och tester på E85 har redan genomförts ..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Med tanke på att kompressorn på dessa aggregat är slut vid ca 350 hk (max) och då gärna vid 1.5-2.5 bar, så kan man kanske hitta något större vilket skulle flöda bättre vid låga tryck. Den här motorn har inga problem att putta igång betydligt större grejer.
Utloppet på aggregaten är garanterat större än 38 mm.. du menar säket tryckrörsanslutningen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
instabil
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 27, 2008 9:47 am

Inlägg av instabil »

mattias skrev:Med tanke på att kompressorn på dessa aggregat är slut vid ca 350 hk (max) och då gärna vid 1.5-2.5 bar, så kan man kanske hitta något större vilket skulle flöda bättre vid låga tryck. Den här motorn har inga problem att putta igång betydligt större grejer.
Utloppet på aggregaten är garanterat större än 38 mm.. du menar säket tryckrörsanslutningen.

Aj då då är det inget att tänka på till denna motorn då .. grejen är det att jag mer eller mindre har dom gratis så hade det funkat så hade det varit kul ..

hmm tryckrörs anslutning ? (nu känner jag mig dum ) men inte där turbon suger in luften utan där turbon blåser ut luften, och där är det 38mm .. tycker det verkar litet ?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det vi pratar om är i allmänhet utloppet på turbinen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
instabil
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 27, 2008 9:47 am

Inlägg av instabil »

mattias skrev:Det vi pratar om är i allmänhet utloppet på turbinen.
oki .. det är 51mm
Användarvisningsbild
instabil
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 27, 2008 9:47 am

Inlägg av instabil »

oki då har vi konstaterat att dom är för små .. något bra tips på vad jag skall/bör använda.?

Funderar på om man kan byta till sig ett par HX55? förstora eller för gamla ?

Kom gärna med tips.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du skulle kunna slå mig en signal så kan vi snacka igenom det lite?

0738063737 ibland lite svår att få tag i men prova bara igen.
Användarvisningsbild
instabil
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: lör sep 27, 2008 9:47 am

Inlägg av instabil »

Jag funderade lite till när jag ändå skall shoppa turbo så kanske jag skall satsa på en ? Annledningen till att jag skulle ha två var ju för att jag hade två?

Vad tror ni är det rätta att satsa på ?

Har du några förslag på aggregat som skulle kunna funka som singel agg på min motor.

Bara en tanke .( Det blir ganska många såna nu känns det som), men att sätta dit två st "klumpar" på 19kg st känns lite sådär.

Eller skall man satsa på en kompressor ? en Pro-charger ? Paxton? Vortech? Vilken passar min motor.

Blir ju fortfarande lite försiktigt på max 0,5bar .

Finns det någon begagnat marknad för dom aggregaten jag har ?
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

spinn vidare på det ni pratar om. har samma tanke som du. om man vill sänka komp lite vad behöver man göra då? har en 440 borrad 0.40. vill också ha dubbel turbo.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av Tjoffe »

Jag har byggt och kör en ls1,à på 5,7L och började med en bw475 turbo med 75mm in på komp sidan med 5,0-1 utv och 31" et street hjul så var det mer ell mindre kompressor känsla :) så enligt mig kör på 1 pga priset och en större turbo ex hx50 om ni vill köpa billigare! bygg vettiga grenrör så det flåsar på enligt ögat, då behöver ni inte va rädd för herr ketchup;) bromsade min i navdyno med i år med en 88mm turbo och hade över 1000nm vid 4800rpm och detta vid 1bar på en 350 med hem portning och bytt kam:) once you go 8(with turbo) you never go straight:D lycka till!
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Vad ska man ha för kolvar för att sänka komp. har en 440 borrad 0,40. vill få ner komp från 10,5-8,5.
tänkte bygga egna turbo grenrör. måste man bygga av rostfritt eller funkar det med vanligt avgas rör? har fundrat på tub böjar från rörmokarn. men dom är lite grova. tacksam för svar. behöver all hjälp jag kan få.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Användarvisningsbild
freddan302
Forumsberoende
Inlägg: 817
Blev medlem: ons nov 25, 2009 6:58 pm
Ort: Gällivare

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av freddan302 »

Kika på det här forumet, under "The turbo builds board"
http://www.theturboforums.com/smf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns allt möjligt folk som sätter turbo på det mesta med v8 under huven.
Finns även några byggen här också, inkl. mitt...

Som sagt en BorgWarner 475 med 1.32A/R T6 avgashus funkar nog fint med volymen du har.
Rätt bra kurs på dessa också!

Ang. kolvar så finns det väl rätt mkt att välja på hos t.ex summit?
Smidda, gjutna, hyper etc.. Du letar efter en kolv med "dish" alltså en grop i kolven.
Summitracing har en kompressions kalkylator som du kan skriva in lite värden i och sedan få
ut vad din komp blir, http://www.summitracing.com/expertadvic ... alculator/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

Vill tacka för tipset där fanns det mycket bra tips och bilder. Bugar och bockar
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re:

Inlägg av Jarmo Y »

instabil skrev:oki då har vi konstaterat att dom är för små .. något bra tips på vad jag skall/bör använda.?

Funderar på om man kan byta till sig ett par HX55? förstora eller för gamla ?

Kom gärna med tips.

En kompis kör med mopar och har byggt nu en 426 hemi, har 2-stift aluminiumtoppar och 2x hx55 i den. Motorn har startad, låter mycket varvillig men har inte bromsat än.

Han har också en dubbelturbo mopar 440, strokad till 470, topparna är mopar aluminium stage 6. flödar 300cfm, 2.14"/1.81" ventiler. Han har en challenger och har kört 8.1/273, ca. 1400kg. Turbos var mindre än hx55, laddade 1.5bar, mottryck var 1bar. komp.förhåll. 8:1 Kör med 8 3/4" bakaxel.

470cid hade först original 906 gjutjärnstoppar, flödar 260cfm 2.08"/1.81" ventiler, ännu mindre turbos, (holset H2)med den han körde 9.1/253 1bar övertryck. komp.8:1

Om du ska ha riktig gatbil så skaffa inte för stora agg. 2x holset h2 laddade fint redan från tomgång, han startade från tomgång, ingen transbrake och körde trots det 1/4 milen 9.1 sekunder från 0-till 253 kmh i gatskick och med original gjutjärnstoppar. :thumbright:
Redan 9 sek. tider går hård mot växellåda, om du har tänkt att satsa tiotusentals kronor till växellådan, då är det okej, kör med större turbos än H2.

Förgasaren du ska nog sälja och skaffa sprut istället så du sparar tid några år att motorn skulle funka. :lol:
Användarvisningsbild
chargerhell
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 64
Blev medlem: sön aug 12, 2012 12:59 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Turbo på BB maskin (mopar) gatbil.

Inlägg av chargerhell »

freddan302 skrev:Kika på det här forumet, under "The turbo builds board"
http://www.theturboforums.com/smf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns allt möjligt folk som sätter turbo på det mesta med v8 under huven.
Finns även några byggen här också, inkl. mitt...

Som sagt en BorgWarner 475 med 1.32A/R T6 avgashus funkar nog fint med volymen du har.
Rätt bra kurs på dessa också!

Ang. kolvar så finns det väl rätt mkt att välja på hos t.ex summit?
Smidda, gjutna, hyper etc.. Du letar efter en kolv med "dish" alltså en grop i kolven.
Summitracing har en kompressions kalkylator som du kan skriva in lite värden i och sedan få
ut vad din komp blir, http://www.summitracing.com/expertadvic ... alculator/" onclick="window.open(this.href);return false;
ang kolvar, räcker det med smidda kolvar med dish? eller måste man köpa speciella kolvar för överladdning?
Fråga 2. jag har kollat compression calculator, dom vill veta effective dome volume. vad är det? och hur räknar man ut det?
det andra är deck clearence jag har ju standardkolvar i nu.
Mopar or no car!
Allt under 7liter är startmotorer.
Skriv svar