Tappar oljetrycket cheva 350
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Tappar oljetrycket cheva 350
Har hjälpt en kompis att renovera en 350 motor, det vi har gjort är;
honat blocket
nya lager och kolvringar
ny oljepump
lagerspelet ligger på ca 7 hundringar
Nu till problemet. När motorn är kall går oljetrycket sakta upp till 30-40 psi, och när motorn blir varm så sjunker oljetrycket till 10 psi på tomgång.
Varvar man upp så ligger det i stort sätt kvar på 10.
Inga läckage utvändigt, tyvärr vet vi inte vad trycket låg på innan.
Har kollat pluggarna bakom kamdrevet också.
Är precis som den skulle läcka invändigt någonstans.
En oljekanal verkar gå runt fördelaren precis ovanför drevet, om det är för stort spel där, kan den tappa så mycket tryck då?
Ge mig tips, ska hålla på imorgon att testa mäta på andra uttag, har mätt uppe vid fördelaren bara.
honat blocket
nya lager och kolvringar
ny oljepump
lagerspelet ligger på ca 7 hundringar
Nu till problemet. När motorn är kall går oljetrycket sakta upp till 30-40 psi, och när motorn blir varm så sjunker oljetrycket till 10 psi på tomgång.
Varvar man upp så ligger det i stort sätt kvar på 10.
Inga läckage utvändigt, tyvärr vet vi inte vad trycket låg på innan.
Har kollat pluggarna bakom kamdrevet också.
Är precis som den skulle läcka invändigt någonstans.
En oljekanal verkar gå runt fördelaren precis ovanför drevet, om det är för stort spel där, kan den tappa så mycket tryck då?
Ge mig tips, ska hålla på imorgon att testa mäta på andra uttag, har mätt uppe vid fördelaren bara.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21749
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
tryck reglerigen i pumpen kan ha fastnat??
T27 (mats karlsson) har säkert annars bra tips
T27 (mats karlsson) har säkert annars bra tips

True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Det finns en liten Frost plugg som sitter inne i olje kanalen vid bakre Ramlager överfallet i kanalen upp till olje trycksgivaren som kallas "Glömpluggen" Monterad underifrån
Det är lite svårt och förklara men titta i How to hotrod small block chevy boken
Tror det finns ett schema på olje systemet där
Iallafall om pluggen saknas så blir oljetrycket dåligt
Sedan så har det åxå varit problem med vissa oljefilter (FRAM) så prova byta det först
Det är lite svårt och förklara men titta i How to hotrod small block chevy boken
Tror det finns ett schema på olje systemet där
Iallafall om pluggen saknas så blir oljetrycket dåligt
Sedan så har det åxå varit problem med vissa oljefilter (FRAM) så prova byta det först

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Den där pluggen är nog det som är kvar att kolla, inte för att jag har rört den men blocket var inlämnat för honing och kamlagerbyte så man vet aldrig.T-27 skrev:Det finns en liten Frost plugg som sitter inne i olje kanalen vid bakre Ramlager överfallet i kanalen upp till olje trycksgivaren som kallas "Glömpluggen" Monterad underifrån
Det är lite svårt och förklara men titta i How to hotrod small block chevy boken
Tror det finns ett schema på olje systemet där
Iallafall om pluggen saknas så blir oljetrycket dåligt
Sedan så har det åxå varit problem med vissa oljefilter (FRAM) så prova byta det först
Måste veven ur för att komma åt den? Kan man se om den är borta utan att riva motorn på något sätt?
Tack för svaren, får se imorgon om jag kan hitta nått fel.
Nej veven måste inte ur men man måste ta bort bakersta överfallet för att se
Och montera den om den saknas
Men ta bort oljetrycks kontakten och stoppa ner en svetstråd tills det tar stopp och mät hur långt ner tråden går
Sedan får ni kolla om nån i närheten har ett löst block ni sedan kan mäta på vilket djup pluggen sitter på
Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut då det var 6-7 år sen jag mekade SB (tror vi har ett tomblock på Garaget som jag kan titta och mäta på)
Det är ju möjligt att motorfirman knackat ur den för att rengöra olje kanalerna vid Kamlager bytet
Går det inte fråga dom ?
MVH Mats

Men ta bort oljetrycks kontakten och stoppa ner en svetstråd tills det tar stopp och mät hur långt ner tråden går
Sedan får ni kolla om nån i närheten har ett löst block ni sedan kan mäta på vilket djup pluggen sitter på
Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut då det var 6-7 år sen jag mekade SB (tror vi har ett tomblock på Garaget som jag kan titta och mäta på)
Det är ju möjligt att motorfirman knackat ur den för att rengöra olje kanalerna vid Kamlager bytet
Går det inte fråga dom ?
MVH Mats

-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Tack för tipset! Nu vet jag vad jag ska göra idag.T-27 skrev:Nej veven måste inte ur men man måste ta bort bakersta överfallet för att seOch montera den om den saknas
Men ta bort oljetrycks kontakten och stoppa ner en svetstråd tills det tar stopp och mät hur långt ner tråden går
Sedan får ni kolla om nån i närheten har ett löst block ni sedan kan mäta på vilket djup pluggen sitter på
Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut då det var 6-7 år sen jag mekade SB (tror vi har ett tomblock på Garaget som jag kan titta och mäta på)
Det är ju möjligt att motorfirman knackat ur den för att rengöra olje kanalerna vid Kamlager bytet
Går det inte fråga dom ?
MVH Mats

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Nu vet jag inte hur det ser ut på en sådan där, men silen kan inte vara igensatt?
Då brukar man få fenomenet att trycket inte går upp på varv.
Eller helt enkelt att tryckventilen öppnar. Tycker läckagespåret låter fel, känns som trycket borde öka med varvet isf.
Då brukar man få fenomenet att trycket inte går upp på varv.
Eller helt enkelt att tryckventilen öppnar. Tycker läckagespåret låter fel, känns som trycket borde öka med varvet isf.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Håller med j björk om läckagespåret.
Hittade denna länken men har inte läst igenom den.
Kolla om det finns något av värde.
http://www.hotrodders.com/forum/small-b ... -3010.html
Lite till:
Causes of Low Oil Pressure
* Excessive main and rod bearing clearances (someone may have installed the wrong-sized bearings or standard-sized bearings on a reground crankshaft). Only 0.001" of extra clearance in the main bearings can reduce oil pressure by up to 20%!
* Excessive camshaft bearing clearances (a bearing may have slipped out of place when the cam was installed).
* Excessive clearances inside the oil pump.
* Leaks between the oil pump and engine.
* Oil pump relief valve stuck open or installed backward.
* A loose or mispositioned oil pickup tube (too high in the oil pan).
* A defective oil pressure sending unit or oil pressure gauge.
* Low oil level in the oil pan.
* Cracks or leaks in the oil galleries or gallery plugs.
* Cracked oil pump housing (improper installation).
* Oil viscosity too thin for hot weather.
* Oil viscosity too thick for cold weather.
Hittade denna länken men har inte läst igenom den.
Kolla om det finns något av värde.
http://www.hotrodders.com/forum/small-b ... -3010.html
Lite till:
Causes of Low Oil Pressure
* Excessive main and rod bearing clearances (someone may have installed the wrong-sized bearings or standard-sized bearings on a reground crankshaft). Only 0.001" of extra clearance in the main bearings can reduce oil pressure by up to 20%!
* Excessive camshaft bearing clearances (a bearing may have slipped out of place when the cam was installed).
* Excessive clearances inside the oil pump.
* Leaks between the oil pump and engine.
* Oil pump relief valve stuck open or installed backward.
* A loose or mispositioned oil pickup tube (too high in the oil pan).
* A defective oil pressure sending unit or oil pressure gauge.
* Low oil level in the oil pan.
* Cracks or leaks in the oil galleries or gallery plugs.
* Cracked oil pump housing (improper installation).
* Oil viscosity too thin for hot weather.
* Oil viscosity too thick for cold weather.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
- Ort: Nyköping
Nu är det så här, kall motor: 30 psi, varm motor: 10 psi på tomgång.
Trycket följer med vid gaspådrag till max 20 psi? Men lite sakta tycker jag. Vid normal körning ligger det på ca 15. Vid genomvarm motor och drive i så sjunker det så att varningslampan tänds.
Jag skulle vilja ta bort tråget, koppla på slang till pumpen med olja och köra upp trycket med borrmaskin. Då kanske man kan se var fan felet ligger.
Just nu kommer vi dock ta en paus tills våren? Se om gnistan kommer då
Trycket följer med vid gaspådrag till max 20 psi? Men lite sakta tycker jag. Vid normal körning ligger det på ca 15. Vid genomvarm motor och drive i så sjunker det så att varningslampan tänds.
Jag skulle vilja ta bort tråget, koppla på slang till pumpen med olja och köra upp trycket med borrmaskin. Då kanske man kan se var fan felet ligger.
Just nu kommer vi dock ta en paus tills våren? Se om gnistan kommer då

-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Hur menar du da?
Du eliminerar sugroret samt silen menar du?
Ja det kan ju vara en lacka dar roret gar in till pumpen och da suger han in luft som blandas med oljan.
Ett sadant fel borde kunna hittas med att man overfyller traget med olja
tills det racker upp till dar roret gar in i pumpen.
Roret bor for ovrigt punktas fast, en billig motorforsakring.
Pumpar upp trycket med borrmaskin gor man genom fordelarhalet,
men det visste du kanske redan.
"How to hotrod small block chevy" Halva boken eller nagot pa natet.
http://books.google.se/books?id=g469j-_ ... lt#PPP1,M1
T-27:
Vad hade du for avstand oljetryckskontakten - glompluggen?
Du eliminerar sugroret samt silen menar du?
Ja det kan ju vara en lacka dar roret gar in till pumpen och da suger han in luft som blandas med oljan.
Ett sadant fel borde kunna hittas med att man overfyller traget med olja
tills det racker upp till dar roret gar in i pumpen.
Roret bor for ovrigt punktas fast, en billig motorforsakring.
Pumpar upp trycket med borrmaskin gor man genom fordelarhalet,
men det visste du kanske redan.
"How to hotrod small block chevy" Halva boken eller nagot pa natet.
http://books.google.se/books?id=g469j-_ ... lt#PPP1,M1
T-27:
Vad hade du for avstand oljetryckskontakten - glompluggen?