Tappar oljetrycket cheva 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Tappar oljetrycket cheva 350

Inlägg av Magnus_142 »

Har hjälpt en kompis att renovera en 350 motor, det vi har gjort är;

honat blocket
nya lager och kolvringar
ny oljepump

lagerspelet ligger på ca 7 hundringar

Nu till problemet. När motorn är kall går oljetrycket sakta upp till 30-40 psi, och när motorn blir varm så sjunker oljetrycket till 10 psi på tomgång.
Varvar man upp så ligger det i stort sätt kvar på 10.

Inga läckage utvändigt, tyvärr vet vi inte vad trycket låg på innan.
Har kollat pluggarna bakom kamdrevet också.
Är precis som den skulle läcka invändigt någonstans.
En oljekanal verkar gå runt fördelaren precis ovanför drevet, om det är för stort spel där, kan den tappa så mycket tryck då?

Ge mig tips, ska hålla på imorgon att testa mäta på andra uttag, har mätt uppe vid fördelaren bara.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21749
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

tryck reglerigen i pumpen kan ha fastnat??

T27 (mats karlsson) har säkert annars bra tips :thumbright:
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

Hej Jens!

Glömde skriva att vi haft ner tråget och kollat pumpen.
Visst var det så att kolven stod lite öppen, med det fixat så vart det bättre.
Men det är iallafall dåligt och ju varmare oljan blir, ju sämre blir trycket.

Är hydrauliska lyftare, hur påverkas det av dåligt oljetryck?
Användarvisningsbild
Patrik E
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 270
Blev medlem: sön jul 18, 2004 8:33 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av Patrik E »

Prova byt oljefilter, en del filter har förkärlek att ramla ihop invändigt.
Bild
fixar portningar och bygger pipor,
Bromsar skotrar.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Det finns en liten Frost plugg som sitter inne i olje kanalen vid bakre Ramlager överfallet i kanalen upp till olje trycksgivaren som kallas "Glömpluggen" Monterad underifrån
Det är lite svårt och förklara men titta i How to hotrod small block chevy boken
Tror det finns ett schema på olje systemet där
Iallafall om pluggen saknas så blir oljetrycket dåligt
Sedan så har det åxå varit problem med vissa oljefilter (FRAM) så prova byta det först
Bild
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

T-27 skrev:Det finns en liten Frost plugg som sitter inne i olje kanalen vid bakre Ramlager överfallet i kanalen upp till olje trycksgivaren som kallas "Glömpluggen" Monterad underifrån
Det är lite svårt och förklara men titta i How to hotrod small block chevy boken
Tror det finns ett schema på olje systemet där
Iallafall om pluggen saknas så blir oljetrycket dåligt
Sedan så har det åxå varit problem med vissa oljefilter (FRAM) så prova byta det först
Den där pluggen är nog det som är kvar att kolla, inte för att jag har rört den men blocket var inlämnat för honing och kamlagerbyte så man vet aldrig.
Måste veven ur för att komma åt den? Kan man se om den är borta utan att riva motorn på något sätt?

Tack för svaren, får se imorgon om jag kan hitta nått fel.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

Nej veven måste inte ur men man måste ta bort bakersta överfallet för att se :( Och montera den om den saknas
Men ta bort oljetrycks kontakten och stoppa ner en svetstråd tills det tar stopp och mät hur långt ner tråden går
Sedan får ni kolla om nån i närheten har ett löst block ni sedan kan mäta på vilket djup pluggen sitter på
Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut då det var 6-7 år sen jag mekade SB (tror vi har ett tomblock på Garaget som jag kan titta och mäta på)
Det är ju möjligt att motorfirman knackat ur den för att rengöra olje kanalerna vid Kamlager bytet
Går det inte fråga dom ?

MVH Mats
Bild
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

T-27 skrev:Nej veven måste inte ur men man måste ta bort bakersta överfallet för att se :( Och montera den om den saknas
Men ta bort oljetrycks kontakten och stoppa ner en svetstråd tills det tar stopp och mät hur långt ner tråden går
Sedan får ni kolla om nån i närheten har ett löst block ni sedan kan mäta på vilket djup pluggen sitter på
Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut då det var 6-7 år sen jag mekade SB (tror vi har ett tomblock på Garaget som jag kan titta och mäta på)
Det är ju möjligt att motorfirman knackat ur den för att rengöra olje kanalerna vid Kamlager bytet
Går det inte fråga dom ?

MVH Mats
Tack för tipset! Nu vet jag vad jag ska göra idag. :thumbright:
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Nå. Kommit nån vart?
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

"Glömpluggen" fanns kvar, fortfarande för dåligt tryck. Börjar ledsna på skiten nu :( .

How to hotrod small block chevy , är det en bra bok?
Skulle vara intressant med lite bilder/schema över oljesystemet.
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nu vet jag inte hur det ser ut på en sådan där, men silen kan inte vara igensatt?
Då brukar man få fenomenet att trycket inte går upp på varv.
Eller helt enkelt att tryckventilen öppnar. Tycker läckagespåret låter fel, känns som trycket borde öka med varvet isf.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Håller med j björk om läckagespåret.

Hittade denna länken men har inte läst igenom den.
Kolla om det finns något av värde.
http://www.hotrodders.com/forum/small-b ... -3010.html

Lite till:
Causes of Low Oil Pressure

* Excessive main and rod bearing clearances (someone may have installed the wrong-sized bearings or standard-sized bearings on a reground crankshaft). Only 0.001" of extra clearance in the main bearings can reduce oil pressure by up to 20%!

* Excessive camshaft bearing clearances (a bearing may have slipped out of place when the cam was installed).

* Excessive clearances inside the oil pump.

* Leaks between the oil pump and engine.

* Oil pump relief valve stuck open or installed backward.

* A loose or mispositioned oil pickup tube (too high in the oil pan).

* A defective oil pressure sending unit or oil pressure gauge.

* Low oil level in the oil pan.

* Cracks or leaks in the oil galleries or gallery plugs.

* Cracked oil pump housing (improper installation).

* Oil viscosity too thin for hot weather.

* Oil viscosity too thick for cold weather.
Magnus_142
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön apr 27, 2008 5:06 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av Magnus_142 »

Nu är det så här, kall motor: 30 psi, varm motor: 10 psi på tomgång.
Trycket följer med vid gaspådrag till max 20 psi? Men lite sakta tycker jag. Vid normal körning ligger det på ca 15. Vid genomvarm motor och drive i så sjunker det så att varningslampan tänds.

Jag skulle vilja ta bort tråget, koppla på slang till pumpen med olja och köra upp trycket med borrmaskin. Då kanske man kan se var fan felet ligger.
Just nu kommer vi dock ta en paus tills våren? Se om gnistan kommer då :?
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Inlägg av Nisse Hult »

Hur menar du da?
Du eliminerar sugroret samt silen menar du?
Ja det kan ju vara en lacka dar roret gar in till pumpen och da suger han in luft som blandas med oljan.

Ett sadant fel borde kunna hittas med att man overfyller traget med olja
tills det racker upp till dar roret gar in i pumpen.
Roret bor for ovrigt punktas fast, en billig motorforsakring.

Pumpar upp trycket med borrmaskin gor man genom fordelarhalet,
men det visste du kanske redan.

"How to hotrod small block chevy" Halva boken eller nagot pa natet.
http://books.google.se/books?id=g469j-_ ... lt#PPP1,M1

T-27:
Vad hade du for avstand oljetryckskontakten - glompluggen?
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Inlägg av T-27 »

T-27:
Vad hade du for avstand oljetryckskontakten - glompluggen?
Jag hade 214 mm på en orörd 327a vi hade stående på Garaget
Bild
Skriv svar