Trimsteg cheva 350,305,Turbo.

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Trimsteg cheva 350,305,Turbo.

Inlägg av Sten »

Undrar om någon kan göra en sammanställning om olika trimsteg till cheva 350?

Typ vad olika saker ger i effekt och var man ska börja sin trimning,egna erfarenheter mm.

Motorn är en "vanlig" 350 typ van eller annan smog.

Har sökt och läst men får inget riktigt grepp om vad man ska börja med.

Tacksam för svar/Sten.
Senast redigerad av Sten den tor jul 26, 2012 2:01 am, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

i nyaste engine master byggde de en 350 baserad av en lite nyare 350 som har hydral rullkam orginal.

efter en enklare folkrace renovering med nya ringar mm och med nya modärna eftermarknads toppar och en lite vassare comp cams kam och ett lite bättre insug och holley 750 gasare så fick man ut 443hk :shock:

det är lite svårare i värkligheten då det är proffs i usa som bygger motorer på heltid men det går att komma i närheten om man är noga och läser på och frågar rätt killar om konseptet och småtrix.

hittar man fina orginal toppar kan de ganska lätt portas så de räcker till 400hk iallafall.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

kam, insug, headers och en vettig förgasare skulle jag börjat med. sen gäller det att ha bra tänddelar också annars funkar det inte.

ju mer man trimmar desto viktigare blir tändningen. man kan aldrig få för bra tändning.
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Inlägg av Steff »

Steg 1, låg budget.
Ett par 305 toppar, höjer kompet och portar man till dessa räcker de en bit.
Kam med 215-220° duration @ 0,050 och ca. 0.450 i lyft
4-ports insug, även original gjutjärn är OK
Holley 600 vac eller varför inte en Rochester.
Borde ge lite fler pållar än std. bra vridmoment och vettig bränsleförbrukn.

Mer än budget. se länk med 100-tals med recept på Cheva 350 med
300-500 hk. alla körda i bromsbänk.
http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

Blom142 skrev:kam, insug, headers och en vettig förgasare skulle jag börjat med. sen gäller det att ha bra tänddelar också annars funkar det inte.

ju mer man trimmar desto viktigare blir tändningen. man kan aldrig få för bra tändning.
http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html

kunne ikke sagt det bedre selv , å superbra link :thumbright: :thumbright: 8)
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Inlägg av Moparboy440 »

How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Oj här händer det grejer!

Jens: Är det några speciella toppar då eller sitter dom på alla 350?

Blom: Vad kan man uppskattningsvis vänta sig för effekt ur en sådan uppsättning och vad är "bra" tänddelar?

Steff: Vad tror du att den uppsättningen kan ge för effekt?
Tack för länken!

Tack allihop!
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

går inte att svara på riktigt vad det blir för effekt, det beror helt och hållet på vad du utgår ifrån..

Angående tändning så är MSD the shit. :thumbright:
Köp en MSD, HEI eller nån annan eftermarknads fördelare (så du slipper äckliga brytare), sen riktigt bra kablar och stift.
Sen skulle jag även köpa en MSD box, typ 6AL eller liknande.
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Jo det är klart att det är svårt att säga nått om effekten tänkte mest bara typ ungefär....;-)

Ok,MSD som gäller alltså. Tändspolen är det typen blaster?
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Kan bara dra vad min motor består av..
Orginal botten Good wrench 350 4bultat.
Kam en federalmogul (350hk) Lyft ,447" Dur 306* Synd de inte är angivet när de är uppmätt :thumbdown:
Toppar ett par Musse (461) med 62cc F-rum Portade in ca 170cc mot 160cc org å ut ca75cc mot 60cc org.
Orginal alu insug har inte koll på vilken modell å en Edelbrock tro de är en 600cfm

Gick över förväntan bra tills konverter/lådan rasa å med den sunkiga lådan som sitter där nu händer int mycke.. Å 2;73 bakaxel var bara å trampa på så gick hjule löst... :thumbright:
Ja e int bitter!!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Amazon_Sleper skrev:Kan bara dra vad min motor består av..
Orginal botten Good wrench 350 4bultat.
Kam en federalmogul (350hk) Lyft ,447" Dur 306* Synd de inte är angivet när de är uppmätt :thumbdown:
Toppar ett par Musse (461) med 62cc F-rum Portade in ca 170cc mot 160cc org å ut ca75cc mot 60cc org.
Orginal alu insug har inte koll på vilken modell å en Edelbrock tro de är en 600cfm

Gick över förväntan bra tills konverter/lådan rasa å med den sunkiga lådan som sitter där nu händer int mycke.. Å 2;73 bakaxel var bara å trampa på så gick hjule löst... :thumbright:
Ok,tackar!
Vad satt den i för bil?
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Sitter i en 78 caprice så har ju tyngden imot sig med :thumbdown: Sitter även hei fördelare å en accel spole ska inhandlas tills sommaren å lådan ersättas av en preppad th350 å bakaxeln blir diffad med 3;23 eller 3;42 hellst :twisted:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Kan tillägga att accel spolen ska ge ca 7hk enligt bromstester så nog gör de skillnad nå :wink:
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Inlägg av Steff »

[quote="Steff"]Steg 1, låg budget.
Ett par 305 toppar, höjer kompet och portar man till dessa räcker de en bit.
Kam med 215-220° duration @ 0,050 och ca. 0.450 i lyft
4-ports insug, även original gjutjärn är OK
Holley 600 vac eller varför inte en Rochester.
Borde ge lite fler pållar än std. bra vridmoment och vettig bränsleförbrukn.

Med setup enl. ovan hamnar effekten runt 275 hk.

Siktar Du på lite högre effekter så är det ett par vettiga toppar det första Du ska skaffa.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Sten skrev:Oj här händer det grejer!

Jens: Är det några speciella toppar då eller sitter dom på alla 350?

Blom: Vad kan man uppskattningsvis vänta sig för effekt ur en sådan uppsättning och vad är "bra" tänddelar?

Steff: Vad tror du att den uppsättningen kan ge för effekt?
Tack för länken!

Tack allihop!
de körde med EQ toppar 180 eller 200cc modellen va det. http://www.aaeq.net/Enginequest/Cylinde ... ow_numbers

RHS, DART iron eagel platinum är liknande modärna performens toppar till rätt pris :thumbright:
Skriv svar