Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Trimsteg cheva 350,305,Turbo.
Undrar om någon kan göra en sammanställning om olika trimsteg till cheva 350?
Typ vad olika saker ger i effekt och var man ska börja sin trimning,egna erfarenheter mm.
Motorn är en "vanlig" 350 typ van eller annan smog.
Har sökt och läst men får inget riktigt grepp om vad man ska börja med.
Tacksam för svar/Sten.
Typ vad olika saker ger i effekt och var man ska börja sin trimning,egna erfarenheter mm.
Motorn är en "vanlig" 350 typ van eller annan smog.
Har sökt och läst men får inget riktigt grepp om vad man ska börja med.
Tacksam för svar/Sten.
Senast redigerad av Sten den tor jul 26, 2012 2:01 am, redigerad totalt 3 gång.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
i nyaste engine master byggde de en 350 baserad av en lite nyare 350 som har hydral rullkam orginal.
efter en enklare folkrace renovering med nya ringar mm och med nya modärna eftermarknads toppar och en lite vassare comp cams kam och ett lite bättre insug och holley 750 gasare så fick man ut 443hk
det är lite svårare i värkligheten då det är proffs i usa som bygger motorer på heltid men det går att komma i närheten om man är noga och läser på och frågar rätt killar om konseptet och småtrix.
hittar man fina orginal toppar kan de ganska lätt portas så de räcker till 400hk iallafall.
efter en enklare folkrace renovering med nya ringar mm och med nya modärna eftermarknads toppar och en lite vassare comp cams kam och ett lite bättre insug och holley 750 gasare så fick man ut 443hk
det är lite svårare i värkligheten då det är proffs i usa som bygger motorer på heltid men det går att komma i närheten om man är noga och läser på och frågar rätt killar om konseptet och småtrix.
hittar man fina orginal toppar kan de ganska lätt portas så de räcker till 400hk iallafall.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Steg 1, låg budget.
Ett par 305 toppar, höjer kompet och portar man till dessa räcker de en bit.
Kam med 215-220° duration @ 0,050 och ca. 0.450 i lyft
4-ports insug, även original gjutjärn är OK
Holley 600 vac eller varför inte en Rochester.
Borde ge lite fler pållar än std. bra vridmoment och vettig bränsleförbrukn.
Mer än budget. se länk med 100-tals med recept på Cheva 350 med
300-500 hk. alla körda i bromsbänk.
http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html
Ett par 305 toppar, höjer kompet och portar man till dessa räcker de en bit.
Kam med 215-220° duration @ 0,050 och ca. 0.450 i lyft
4-ports insug, även original gjutjärn är OK
Holley 600 vac eller varför inte en Rochester.
Borde ge lite fler pållar än std. bra vridmoment och vettig bränsleförbrukn.
Mer än budget. se länk med 100-tals med recept på Cheva 350 med
300-500 hk. alla körda i bromsbänk.
http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.html
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
http://www.ryanscarpage.50megs.com/combos1.htmlBlom142 skrev:kam, insug, headers och en vettig förgasare skulle jag börjat med. sen gäller det att ha bra tänddelar också annars funkar det inte.
ju mer man trimmar desto viktigare blir tändningen. man kan aldrig få för bra tändning.
kunne ikke sagt det bedre selv , å superbra link
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
går inte att svara på riktigt vad det blir för effekt, det beror helt och hållet på vad du utgår ifrån..
Angående tändning så är MSD the shit.
Köp en MSD, HEI eller nån annan eftermarknads fördelare (så du slipper äckliga brytare), sen riktigt bra kablar och stift.
Sen skulle jag även köpa en MSD box, typ 6AL eller liknande.
Angående tändning så är MSD the shit.
Köp en MSD, HEI eller nån annan eftermarknads fördelare (så du slipper äckliga brytare), sen riktigt bra kablar och stift.
Sen skulle jag även köpa en MSD box, typ 6AL eller liknande.
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Kan bara dra vad min motor består av..
Orginal botten Good wrench 350 4bultat.
Kam en federalmogul (350hk) Lyft ,447" Dur 306* Synd de inte är angivet när de är uppmätt
Toppar ett par Musse (461) med 62cc F-rum Portade in ca 170cc mot 160cc org å ut ca75cc mot 60cc org.
Orginal alu insug har inte koll på vilken modell å en Edelbrock tro de är en 600cfm
Gick över förväntan bra tills konverter/lådan rasa å med den sunkiga lådan som sitter där nu händer int mycke.. Å 2;73 bakaxel var bara å trampa på så gick hjule löst...
Orginal botten Good wrench 350 4bultat.
Kam en federalmogul (350hk) Lyft ,447" Dur 306* Synd de inte är angivet när de är uppmätt
Toppar ett par Musse (461) med 62cc F-rum Portade in ca 170cc mot 160cc org å ut ca75cc mot 60cc org.
Orginal alu insug har inte koll på vilken modell å en Edelbrock tro de är en 600cfm
Gick över förväntan bra tills konverter/lådan rasa å med den sunkiga lådan som sitter där nu händer int mycke.. Å 2;73 bakaxel var bara å trampa på så gick hjule löst...
Ja e int bitter!!
Ok,tackar!Amazon_Sleper skrev:Kan bara dra vad min motor består av..
Orginal botten Good wrench 350 4bultat.
Kam en federalmogul (350hk) Lyft ,447" Dur 306* Synd de inte är angivet när de är uppmätt
Toppar ett par Musse (461) med 62cc F-rum Portade in ca 170cc mot 160cc org å ut ca75cc mot 60cc org.
Orginal alu insug har inte koll på vilken modell å en Edelbrock tro de är en 600cfm
Gick över förväntan bra tills konverter/lådan rasa å med den sunkiga lådan som sitter där nu händer int mycke.. Å 2;73 bakaxel var bara å trampa på så gick hjule löst...
Vad satt den i för bil?
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
[quote="Steff"]Steg 1, låg budget.
Ett par 305 toppar, höjer kompet och portar man till dessa räcker de en bit.
Kam med 215-220° duration @ 0,050 och ca. 0.450 i lyft
4-ports insug, även original gjutjärn är OK
Holley 600 vac eller varför inte en Rochester.
Borde ge lite fler pållar än std. bra vridmoment och vettig bränsleförbrukn.
Med setup enl. ovan hamnar effekten runt 275 hk.
Siktar Du på lite högre effekter så är det ett par vettiga toppar det första Du ska skaffa.
Ett par 305 toppar, höjer kompet och portar man till dessa räcker de en bit.
Kam med 215-220° duration @ 0,050 och ca. 0.450 i lyft
4-ports insug, även original gjutjärn är OK
Holley 600 vac eller varför inte en Rochester.
Borde ge lite fler pållar än std. bra vridmoment och vettig bränsleförbrukn.
Med setup enl. ovan hamnar effekten runt 275 hk.
Siktar Du på lite högre effekter så är det ett par vettiga toppar det första Du ska skaffa.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
de körde med EQ toppar 180 eller 200cc modellen va det. http://www.aaeq.net/Enginequest/Cylinde ... ow_numbersSten skrev:Oj här händer det grejer!
Jens: Är det några speciella toppar då eller sitter dom på alla 350?
Blom: Vad kan man uppskattningsvis vänta sig för effekt ur en sådan uppsättning och vad är "bra" tänddelar?
Steff: Vad tror du att den uppsättningen kan ge för effekt?
Tack för länken!
Tack allihop!
RHS, DART iron eagel platinum är liknande modärna performens toppar till rätt pris
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/