V8 i Duett-rod

Allt inom Usa bilar samt hot rods
ogge_h
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: mån jan 08, 2007 7:14 pm

V8 i Duett-rod

Inlägg av ogge_h »

Jag undrar om det är möjligt att regga min duettrod med en v8 som ombyggt fordon? Rodden är byggd av en orginal duett-kaross som är kapad bakom stolarna med en ford 32 roadster-liknande bakdel och utan tak. Jag har läst någonstans att om karrossen är så ombyggd att ursprunget inte kan kännas igen så kommer jag behöva regga den som amatörbyggt fordon för att få den godkänd med v8, stämmer detta eller kommer jag kunna regga den som ombyggt fordon om jag förstärker ramen, byter hela bromssystemet och drivlinan? Enligt mig så kan man fortfarande se att det är en duett den är byggd på.

Jag är också medveten om att en v8 är ganska mycket tyngre än en B18 men eftersom karossen är såpass mycket lättare så borde ju inte axeltrycket bli för stort.

Vad tror ni? kommer det fungera?
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Inlägg av Steff »

Ring till Bilprovningens tekniska support så får Du rätt svar.
Ta reda på vad din V8 väger och dess vridmoment/effekt det är sånt som de vill veta.
En Ford sida skulle nog funka, de finns från 60 häst och uppåt.

Tekniska frågor
Telefon: 0771-600 800
Måndag - fredag: 08.00-16.00

Öppettider under sommaren
Vecka 29-31 är semesterstängd.
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Intressant detta ämne har själv en ram till en duett som står, å en kaross från en Pv som ska paras ihop, har haft de sen 8år tillbaka (sen jag var 16)
Å planen har alltid vare en V8a har en 305a som är från en Van på 147hk ombygtfordon borde ju vara enda möjligheten, men ska inte vara omöjligt har sett en Duett med 350 förut reggad å laglig..
Ja e int bitter!!
FMR
Forumsberoende
Inlägg: 663
Blev medlem: fre feb 18, 2005 11:26 am
Ort: Emmaboda

Inlägg av FMR »

Har haft en duett pickup med v8 reggad man får ha max 110hk som ombyggd i duett (1720kg)tror det satt en rover 262 el nåt sånt litet reggad på 80 talet med 108.8hk o endast T31a (utbytt motor)


däremot som amatörbygge får man ha mer hk
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Se där ja då får man göra sig ett försök med de om något år :thumbright:
Ja e int bitter!!
Hillbilly_speedshop
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 79
Blev medlem: tis sep 16, 2008 8:35 pm
Ort: Alunda
Kontakt:

Inlägg av Hillbilly_speedshop »

För att göra dej besviken så står det i sfros bygghandbok att byter man kaross och reggar som ombyggt fordon så får man inte ändra chassi eller drivlina. När jag sfro besiktade min duettrod så diskuterade jag med bes-man och han sa att det kan gå med lite krångel att få byta motor men att han aldrig skulle godkänna ett original duettchassi med v8.
ingen rök utan 142
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Nej men de är väl själv klart.. Skulle allri tänka tanken med orginal bromsar å hjulupphängning...

Men 140fram å 240bak upphängd i 240stag å spiraler å Så 164ans bromsar fram borde de ju inte vara omöjligt....

Sen får man väl kanske försöka staga upp ramen..
Ja e int bitter!!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

...fast då blir det ändå amatörbyggt fordon och "nyttan" med att utgå från en Duettram blir ju minimal. Det går förmodligen fortare och blir bättre att bygga en ny kryssad balkram i typ 100x50x3 mm RHS direkt.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Så då kan man med andra ord inte ha den som en Duett? Eller finns de något sätt å ha kvar den som en duett från ja anta -60 med nya axlar?
Ja e int bitter!!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Byter man kaross på en rambyggd bil så får man inte ändra så mycket på drivlinan innan det klassas som amatörbyggt fordon.

Byte från B18 till B20, lite tillbakaflyttad motor, kanske skivor fram är ungefär vad som brukar tillåtas. Byter man mer anser Transportstyrelsen att det blir för lite kvar av ursprungsfordonet.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Hum?? Om man tar taket från en Pv då? Vill ha bättre harmoni i linjerna...
Ja e int bitter!!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Väljer du att behålla Duettkarossen kan man göra större ändringar innan det blir amatörbyggt fordon. Att byta tak på karossen är helt okej, och att byta axlar skulle också funka, i alla fall om ramen behålls hyfsat intakt.

Det kommer ändå vara svårt (=nästan omöjligt) med en Cheva V8, motorn är väl tung för en ganska klen ram. Ska man klara det måste ramen förstärkas mycket. En Rover V8 eller Ford sidventilare är betydligt enklare.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Med tanke på vad det kostar att regga ett amatör bygge idag å i jämförelse med vad det kostar att regga ett ombyggt så skulle jag lägga ner duet ramen å göra en egen för summan på vad det kostar å gör ditt bygge tror jag att den blir den samma i slut ändan . För fördelarna över väger i en egen byggd ram mot duettens du kan ju få vilken bredd å längd du vill å du slipper annpassa framvagn å axlar till duett ramen vilket du slipper om du gör en egen då det i mina ögon är lättare å anpassa en ram till axlarna . Sedan så får du ju fästen där dom fungerar bäst å inte mot all förmodan blir nån kompromiss för att det finns nått i vägen på duett ramen
. Och sist men inte minst så är du någorlunda händig så tar det nog inte längre tid å bygga en egen ram än vad det tar att modefiera duettens ram
Å om jag inte mins helt fel så går en ombyggt fordons bes på ca 5000 å ammatör bygge ca 8000-10000 med alla avgifter alltså besiktad å körklar på gatan . Och du har ju mycket friare händer att bygga på ett amatörbygge
mvh AFFE
Bild
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Ja man får ta sig en funderare.. Men är ju bara de då är de ju ingen duett :( Då är de ju som ingen duett med V8 å de kännns de som själva poängen går förlorad...
Ja e int bitter!!
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Förstår tanken men som sakt det är ju inte alltid att tankar o drömmar går att få att bli värklighet tyvär
mvh AFFE
Bild
Skriv svar