Vad skall man ha för prylar i en 350 anpassad för gas?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Vad skall man ha för prylar i en 350 anpassad för gas?

Inlägg av marmander »

Tjena!

Jag är ju inte så hemma på v8 än och kompisen skall bygga en vass gatmaskin till sin camaro.

Det han har i dagsläget är:
*2-bultat 350-block (0.30" ö-dim). Det ska väl räcka ganska långt, eller?
*Chevas marinvev, stål..?
*wiseco kolvar som skall ge 11.5:1 i komp med 67cc förbr.rum. tror det är dessa: http://store.summitracing.com/default.a ... toview=sku
* eaglestakar eller motsvarande h-profil skall inhandlas.
*Och till sist en holly 850 dubbelpump.

Tanken är att bilen skall kunna köras på gata och stripp och att det skall hålla! målet är väl att hamna på drygt 400 hk sug och att han skall kunna komplettera med lite gas.

Till de stora frågorna: Funkar prylarna han har idag? Vilka toppar rekommenderas (har blivit rekommenderad AFR toppar med 221cc kanaler).

Han har inte obegränsad budget, men vill ändå inte slarva ihop ngt.
Det finns ju så många märken och versioner, men vilka skall man satsa på?

vad skall han ha för kam?
kanske ska satsa på ett komplett kit från summit? typ trickflow?
http://store.summitracing.com/default.a ... toview=sku
445hk skall det ju ge enligt summit. sen tillkommer ju iofs insug och lyftare mm.

Tacksam för tips och svar!

MVH/
Simon
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Jag är ingen direkt expert men för 400hk behöver det inte bli svindyrt.

Ett par musse toppar ordentligt portade med rullkam, hög kompression, matchande insug förgasare etc borde det inte vara några som helst problem.

Gällande blocket skulle jag satsa på ett 4 bult eller bygga om ett 2bult med stålöverfall, 600hk blir det ju lätt med gas.

Finns speciella "lustgaskolvar" med mer gods mellan toppringen och ventil urgröpningen i kolvarna där det annars brukar brännas hål med för mycket gas.

Men 200hk sägs de flesta kolvar klara.
Användarvisningsbild
2.3-16
Camaro American Muscle
Inlägg: 859
Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av 2.3-16 »

Håller i det stora hela med dezzan.
Undantaget e det me 2 bult vs 4.
Avsevärt viktigare än mängden skruv i botten e att blocket e uträtat me verkligheten å att man när man tunar vet vad man sysslar med.

200 gas i en sån maskin...e en piece of kaka.
Faktum e..att om de e där ngn stans polarn din förväntar sig ligga när de e färdigt me..så ser jag ingen som helst anledning att använda ngt annat än ett gammalt platt system.
Funkar utmärkt.

Eftermarknadstoppar hade jag satsat på.
Anledningen e att inte bara port designer ändrats utan även förbränningsrum som skapar effektivare maskin helt enkelt.
Rulle...e iofs kul,men..det kräver sitt på gatan.(Åker sedan många år enbart rulle på gatan i mina egna smällor).
Så..faktiskt..

Om man inte e beredd att skruva en del..så hade jag nog stått över rullkam.Anledningen e att de flesta rullyftare(med lyftet i åtanke som rullar skapar)inte håller mer än 1500 mil ung UNDER FÖRUTSÄTTNING ATT MAN GÖR RÄTT.Om man håller på me tex en massa blockrestriktorer mm..så håller de ta mig fan inte ens 100...OM..du ändå vill åka rulle,så kostar kvalitet pengar...billiga bitar e detsamma som att be om trubbel.
Mm..å..en rullpinne me allt det medför e inte direkt gratis i jämförelse me en mek pinne..

Hade nog satsat på en vettig mekpinne å ett par justa eftermarknadslock.
221 låter väl stort faktiskt.
För en vettig gatpuffra på runt 400 räcker 200 ganska långt i ett initialskede.
Har god erfarenhet av både AFR samt trickflows G2 gjutningar.

11.5 i komp..
Tja..landa me en kam runt 250 0,05 slipad på 108..så e du nog i hyggligt härad iaf.Drar te 7 friska när allt e justerat.
Ge fan i allt "blinget"..å satsa stålarna där de gör nytta.
I en gatpuffra..

Ekonomi;En vanlig Comp 294S me 1.6 longslot vippor i stål.Standard cheva ventilkåpor..o cheva orange..."Nää..du vet...den e orginal...bara ställt tändning å så...".

Lite mer stålars;
En omgång vettiga rulvippor för att få mer exakt utvxl på skräpet,å därmed en maskin som e mer konsekvent å ger lite mer effekt.Rullvippor..e dessvärre lika me kååla kåpor osv..
Å..va mer e...satsa på vettiga stödbult(dvs 7/16) samt en gördel.Den gör nytta när man passerar 6000.

Var anal me att grada in kam.
Samma me längden på stötstänger.(max lyft vid 75 grad EÖD)
Låt den som levererar kamen..skicka fjädrar,retainers,knaster osv me...
(Comp tex säljer hela kit för detta,å de e inte så fasansfullt dyra faktiskt)

Ngt en del missar,å som ger en smula i ren trivsel på maskin,renovera fördelaren om den inte e ny..nytt drev mm...inga pengar å ger mer "fast" tändfunktion.
Skriv svar