Optimera cheva van för Roadtrip
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Optimera cheva van för Roadtrip
Tjenare, vi är ett gäng som ska ut på en liten eurotrip på 1000 mil ungefär. För att frakta arslet så har vi köpt en 87as cheva van hightop med 350 motor och 700låda, troligtvis... Har inte kollat vad de är för låda än...
Bilen har en aning förhöjd tomgång och drar skapligt med soppa i nuläget. Men vi har beställt en repsatts till tbi spjällhuset, nytt membran till btr:en mm. Har även förstått att tempgivaren brukar haverera samt att lambdasonden ochså är ett vanligt fel.
Lite frågor på det
Vad rekomenderas för automat olja till en sånhära skapelse ? det rephandboken rekomenderar eller finns de nått bättre alternativ ?
Vad mer finns det för svaga punkter på dessa motorer/drivlinor ? Alla tipps är välkommna då vi hellst vill slippa börja byta bakaxel på den Ukrainska landsbygden
Nått tipps på hur man sänker bränsleförbrukningen en skvätt skulle nog inte skada? Har fått höra att de kan vara en bra ide att höjja tändningen ca 5 grader mer än normalt. Även att man kan montera en lambdasond med förvärmning då dom kommer igång snabbare med mätningen....
Mer tipps ??Jag förstår ju att den aldrig kommer att gå billigt men det skulle vara fint om den gick på eller under 1.5L milen i alla fall
Bilen har en aning förhöjd tomgång och drar skapligt med soppa i nuläget. Men vi har beställt en repsatts till tbi spjällhuset, nytt membran till btr:en mm. Har även förstått att tempgivaren brukar haverera samt att lambdasonden ochså är ett vanligt fel.
Lite frågor på det
Vad rekomenderas för automat olja till en sånhära skapelse ? det rephandboken rekomenderar eller finns de nått bättre alternativ ?
Vad mer finns det för svaga punkter på dessa motorer/drivlinor ? Alla tipps är välkommna då vi hellst vill slippa börja byta bakaxel på den Ukrainska landsbygden
Nått tipps på hur man sänker bränsleförbrukningen en skvätt skulle nog inte skada? Har fått höra att de kan vara en bra ide att höjja tändningen ca 5 grader mer än normalt. Även att man kan montera en lambdasond med förvärmning då dom kommer igång snabbare med mätningen....
Mer tipps ??Jag förstår ju att den aldrig kommer att gå billigt men det skulle vara fint om den gick på eller under 1.5L milen i alla fall
- Sleeper_86
- Forumsberoende
- Inlägg: 896
- Blev medlem: sön dec 03, 2006 9:37 pm
- Ort: Kalmar
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Vanlig dextron III eller motsvarande duger fint i den lådan. Byte av filter rekomenderas samtidigt, kostar ca 300:- på hansen. kan ev sänka förbrukningen en del.
Motorerna brukar bara fungera, samma sak med lådorna så länge du inte släpar tyngre släp på lock-upen.
Motorerna brukar bara fungera, samma sak med lådorna så länge du inte släpar tyngre släp på lock-upen.
//Jimmy
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Passat TDI -99
Suzuki sj 410, B230, zf 4hp22, lj70 axlar mm.
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Enklaste tipset är kanske att hålla igen på gasen Jag hade en (dock med förgasare) och den gick hyfsat snålt så länge man höll sig på 90 men började man ligga över 100 blås så rörde tankmätarn sig fort. Men som föregående sa så olje och filterbyte på lådan och sen kanske kolla upp samtliga hjullager mm. Har även haft en cheva van med de 6 bultade axlarna och den var inte lättrullad (fd Arvidsjaurs räddningstjänst)
J-O Arthursson
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
PV 444 -53 CSB projekt
Austin Cambridge projekt Såld till en pensionerad Scaniaförsäljare från Skellefteå
http://www.garaget.org/?car=52087 (Frugans Bubbla)
Kolla gärna detta Volvo V8 forum http://v8volvo.forum24.se/v8volvo.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Mindre frontarea och lägre vikt....Mattias wikberg skrev:Nått tipps på hur man sänker bränsleförbrukningen en skvätt skulle nog inte skada?
Håll igen på gasen, är nog enklaste sättet!
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Kan man inte koppla in datorn på ett relativt enkelt sätt på en sån där och kolla givarvärden m.m. så allt står rätt till?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Ok tack för tippsen, Jo de är klart att det är enklast att hålla igen på gasen men man vill ju ändå att allt ska fungera som det ska
Jag ska besikta kolossen på tisdag så då lär vi ju få en liten lista att arbeta efter, lär ju även synas hur galet de står till med insprutningen, är avgasvärderna OK så betyder de kanske att föregående ägare hadde tung gasfot, Har själv bara kört bilen i 4 mil...
Steve det finns ju nån felkodshistoria med en blinkande lampa,,, Har en kompis som jobbar på bilverkstad kan ju höra om han har nån felkodsläsare som går att koppla in
Jag ska besikta kolossen på tisdag så då lär vi ju få en liten lista att arbeta efter, lär ju även synas hur galet de står till med insprutningen, är avgasvärderna OK så betyder de kanske att föregående ägare hadde tung gasfot, Har själv bara kört bilen i 4 mil...
Steve det finns ju nån felkodshistoria med en blinkande lampa,,, Har en kompis som jobbar på bilverkstad kan ju höra om han har nån felkodsläsare som går att koppla in
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Hittade hur man bygger kabel för att koppla in sprutet i sin egen pc
http://winaldl.joby.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kostade mig hela 70kr men det kan det ju vara värt !
http://winaldl.joby.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kostade mig hela 70kr men det kan det ju vara värt !
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
under lite belastning så kan man köra magrare än 14.7 ,innovates bredbandslambda har en analog utgång för att simulera smalbandare man kan programera den utgången för att "lura" boxen att den går på 14.7 ...men istället köra runt 16
bara en tanke..........
bara en tanke..........
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Amazon_Sleper
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 452
- Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
- Ort: Sollefteå
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Har åkt min Van -88a hela vintern å den ligger på ca1,5blandat i vinterföre, å ca 1,2långkörning, de mesta bero på kör sättet jämn gas å ge fan å gasa så förbannat i mot lut låt den heller kliva ner 10km/t
Drivline mässig kan man nog knappast hitta en mera driftssäker bil, ska vara en med förgasare å th350 då
Drivline mässig kan man nog knappast hitta en mera driftssäker bil, ska vara en med förgasare å th350 då
Ja e int bitter!!
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
har skruvat massor med såna när de var i drift som arbetsfordon och själva TBI delen är det nästan aldrig nå fel med. Däremot tempgivaren för databoxen och sen är de väldigt känsliga på termostater, de måste gå ganska varmt och de är till och med känsliga på fabrikat och original AC Delco termostat ger bäst resultat på förbrukning.
Packningen under spjällhuset går ibland sönder men det är vanligare på V6 av nån anledning.
Packningen under spjällhuset går ibland sönder men det är vanligare på V6 av nån anledning.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Har i allafall besiktat bilen nu, Men dom kollade ju inte ens avgasvärdet på den... Men hursomhellst så har den för hög tomgång + att den är törstig. Kan ju vara som ni säger att tempgivaren är paj eller att termostaten inte funkar ordentligt. Ska bygga ihop min datorkabel i morrn. då ser man ju enkellt om det är nått givarfel på sprutet.
Har ochså märkt att kylfläkten går hela tiden. Är ju en termostatfläkt men den verkar inte fungera i ordning.. Så den måste nog ochså bytas.
Sitter ju även en katalysator dära som går att plocka bort, de brukar ju ge nån gratishäst extra.
Mycke småpill man kan fixa, synd bara att de är så tråkig skruvning, huvva
Har ochså märkt att kylfläkten går hela tiden. Är ju en termostatfläkt men den verkar inte fungera i ordning.. Så den måste nog ochså bytas.
Sitter ju även en katalysator dära som går att plocka bort, de brukar ju ge nån gratishäst extra.
Mycke småpill man kan fixa, synd bara att de är så tråkig skruvning, huvva
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Lyser Check engine lampan? Isf kan du blinka ut felkoder utan dator.Själv skulle jag gissa på att map-sensorn är boven i dramat.
Om du inte har några felkoder så prova mät upp bränsletrycket/flödet.Membranet i Btr:en brukar rosta ihop på tbi motorerna.
Om du inte har några felkoder så prova mät upp bränsletrycket/flödet.Membranet i Btr:en brukar rosta ihop på tbi motorerna.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Du var en jävel på att gissa du Jag kollade faktiskt felkoderna tidigare idag, och den varnar för trasig mappsensor. Så vi har beställt efter en ny sådan.
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Han verkar ju veta vad han pratar om så kolla bränsletrycket också
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 712
- Blev medlem: tis mar 15, 2005 7:44 pm
- Ort: Arvidsjaur
Re: Optimera cheva van för Roadtrip
Jepp, bränslet ska ochså kollas, har liggandes ett nytt membran å fjäder till btr:en även alla packningar till spjällhuset kommer att bytas. Blir nog ochså att kassta i en ny termostat. Rycktet säger att volvo termostater ska passa å sånna har man ju några stycken av