Lämplig mindre V8 för turbobygge
Lämplig mindre V8 för turbobygge
Ska snart påbörja mitt nya projekt, men behöver lite tips och idéer innan jag sätter igång
Först och främst kan jag ju säga att jag inte har några större kunskaper när det gäller turbo över huvud taget, kan väll grunderna men knappast så mycket mer. Dessutom börjar jag med detta projekt för att lära mig nya saker, jag är inte ute efter någon extrem race/ban/lek bil eller så, utan detta är bara en kul gre för mig.
Folk som tycker det är synd och skam att våldta en gammal veteranare på detta sätt eller som kommer med andra meningslösa, kränkande eller dumma kommentarer ber jag vänligen men bestämt att avlägsna sig från denna tråd.
Dåså, som planeringen ser ut just nu så kommer jag att använda karossen från en Volvo P1800, framvagn från en 164, ventilerade bromsskivor fram från en 240 samt 4-kolvs ok till dessa.
Min dröm vore att få prova att bygga dubbelturbo, för att lära mig mer om hur det egentligen fungerar, så det jag nu vill få tips på är en lämplig mindre V8, samt 2 turbos som ni anser är lämpligt för detta ändamål.
Motor får gärna vara så liten och lätt som möjligt så att bilen inte blir allt för framtung heller.
Motorer som jag funderat på är V8:an från Rover 3500 samt 262:an från Chevrolet Monza, skulle dom funka, eller är jag helt ute och cyklar?
En annan grejj som spelar in lite, jag vill inte få tag på en motor med nån enorm effekt orginal, för isåfall kommer att få problem att hålla mig under 15kw/100 kg, som krävs för att få besikta den som ombyggt fordon.
Vikten kommer förmodligen hamna på ca 1300 kg, så jag har alltså ca 195 kw (265hk) som maxgräns.
Motorn kommer ju självklart att måsta bänkas när den är färdigbyggd, så jag får den nya effekten på papper innan besiktningen.
Jag vill också gärna få tips på en för detta projekt lämplig växellåda, drivlina och bakaxel!
Tack på förhand!
Först och främst kan jag ju säga att jag inte har några större kunskaper när det gäller turbo över huvud taget, kan väll grunderna men knappast så mycket mer. Dessutom börjar jag med detta projekt för att lära mig nya saker, jag är inte ute efter någon extrem race/ban/lek bil eller så, utan detta är bara en kul gre för mig.
Folk som tycker det är synd och skam att våldta en gammal veteranare på detta sätt eller som kommer med andra meningslösa, kränkande eller dumma kommentarer ber jag vänligen men bestämt att avlägsna sig från denna tråd.
Dåså, som planeringen ser ut just nu så kommer jag att använda karossen från en Volvo P1800, framvagn från en 164, ventilerade bromsskivor fram från en 240 samt 4-kolvs ok till dessa.
Min dröm vore att få prova att bygga dubbelturbo, för att lära mig mer om hur det egentligen fungerar, så det jag nu vill få tips på är en lämplig mindre V8, samt 2 turbos som ni anser är lämpligt för detta ändamål.
Motor får gärna vara så liten och lätt som möjligt så att bilen inte blir allt för framtung heller.
Motorer som jag funderat på är V8:an från Rover 3500 samt 262:an från Chevrolet Monza, skulle dom funka, eller är jag helt ute och cyklar?
En annan grejj som spelar in lite, jag vill inte få tag på en motor med nån enorm effekt orginal, för isåfall kommer att få problem att hålla mig under 15kw/100 kg, som krävs för att få besikta den som ombyggt fordon.
Vikten kommer förmodligen hamna på ca 1300 kg, så jag har alltså ca 195 kw (265hk) som maxgräns.
Motorn kommer ju självklart att måsta bänkas när den är färdigbyggd, så jag får den nya effekten på papper innan besiktningen.
Jag vill också gärna få tips på en för detta projekt lämplig växellåda, drivlina och bakaxel!
Tack på förhand!
Senast redigerad av Ponte den mån nov 14, 2005 12:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
Enligt SFRO hemsidan är detdezzan skrev:13*15 = 195kW
195 * 1.36 = 265.2hk
vilket inte kan stämma....
tror inte man får ha 15kW / 100kg, 15hk /100kg är mer troligt.
http://www.sfro.com/besinfo.htmlMax effekt 15kW Din / 100kg tjänstevikt. Tjänstevikt = tom bil + full tank + 70kg förare + reservhjul + nödvändiga verktyg ( ca 10kg )
Rover 8an e väl den motor som e mest lämpad me tanke på vikten å vridet
Men min erfarenhet av den motorn e att delarna till den motorn e väldigt dyra i jämförelse me Cheva å Ford. Ta bara en sån sak som ett 4 ports insug
kostar ca 6000 kr å detta e inget race insug utan mer el mindre standard insug å ska man dessutom ha en lämplig 4 portare till så kostar den 4500 Desutom så e deras automat BW 65 inte mycket ha mycket svår att få tag på delar till
Om jag skulle bygga en v8 turbo maskin som e liten så skulle jag nog hellre
satsa på en Ford 302a den väger dock ca 210 kg kontra rover 8ans ca 150 kg Cheva motorn väger ca 250 kg å den 302 som jag ser e mest lämpad me tanke på dom 265kw som du satt som gräns e den som satt i Mustang 2 an
den e på ca 135 hk Å angående låda så håller en C4 gått å väll till 265 kw
å bakaxel skulle jag nog ta en volvo 1031a me diff
Men vilka turbon du ska använda får nog andra svara på
men som sakt detta e vad jag skulle bygga på
Mvh AFFE
En förgrymad 08 bo
Men min erfarenhet av den motorn e att delarna till den motorn e väldigt dyra i jämförelse me Cheva å Ford. Ta bara en sån sak som ett 4 ports insug
kostar ca 6000 kr å detta e inget race insug utan mer el mindre standard insug å ska man dessutom ha en lämplig 4 portare till så kostar den 4500 Desutom så e deras automat BW 65 inte mycket ha mycket svår att få tag på delar till
Om jag skulle bygga en v8 turbo maskin som e liten så skulle jag nog hellre
satsa på en Ford 302a den väger dock ca 210 kg kontra rover 8ans ca 150 kg Cheva motorn väger ca 250 kg å den 302 som jag ser e mest lämpad me tanke på dom 265kw som du satt som gräns e den som satt i Mustang 2 an
den e på ca 135 hk Å angående låda så håller en C4 gått å väll till 265 kw
å bakaxel skulle jag nog ta en volvo 1031a me diff
Men vilka turbon du ska använda får nog andra svara på
men som sakt detta e vad jag skulle bygga på
Mvh AFFE
En förgrymad 08 bo
- storbäcken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
- Ort: Robertsfors
dezzan,
Det stämmer, 15kw/100 kg, har ringt och frågat sfro om detta, eftersom jag tyckte det lät mkt själv. Förr var det 10kw/100 kg, men det ändrades nån gång under 2003.
Affe,
Synd att det ska vara så dyra delar till Rover 8:an, skulle vara guld att få tag på en sådan med tanke på vikten! Har ju dock ingen aning om hållbarheten när man ska dit med turbo, men ska ju iofs inte ladda specielt mycket från början, så jag håller mig inom effektramen. Nån som vet vad Rover 8:an har för effekt orginal?
Men som det låter så verkar ju ändå ford 302:an vara lämpligast med tanke på effekten, och som storbäcken säger är den ju väldigt kortslagig och bör gå att få rätt fina varv på! Sen att det är mycket billigare delar till fords motorer är ju ett stort +, med tanke på att min ekonomi inte är i direktörsklass direkt
Nu i första hand har jag bara tänkt få igång den med turbo och sedan besikta. Blir mer seriöst bygge direkt efter besiktningen, då jag kommer plocka ner hela bilen igen och börja på nytt, utan att behöva tänka så mycket på att hålla mig inom ramarna för besiktningen.
C4/C6? Måste tyvärr säga att jag inte har nån som helst aning om vad det är för lådor, någon som kan ge mig lite snabb info?
Likadant med 1031 axeln, vilka bilder sitter/satt den i?
Det stämmer, 15kw/100 kg, har ringt och frågat sfro om detta, eftersom jag tyckte det lät mkt själv. Förr var det 10kw/100 kg, men det ändrades nån gång under 2003.
Affe,
Synd att det ska vara så dyra delar till Rover 8:an, skulle vara guld att få tag på en sådan med tanke på vikten! Har ju dock ingen aning om hållbarheten när man ska dit med turbo, men ska ju iofs inte ladda specielt mycket från början, så jag håller mig inom effektramen. Nån som vet vad Rover 8:an har för effekt orginal?
Men som det låter så verkar ju ändå ford 302:an vara lämpligast med tanke på effekten, och som storbäcken säger är den ju väldigt kortslagig och bör gå att få rätt fina varv på! Sen att det är mycket billigare delar till fords motorer är ju ett stort +, med tanke på att min ekonomi inte är i direktörsklass direkt
Nu i första hand har jag bara tänkt få igång den med turbo och sedan besikta. Blir mer seriöst bygge direkt efter besiktningen, då jag kommer plocka ner hela bilen igen och börja på nytt, utan att behöva tänka så mycket på att hålla mig inom ramarna för besiktningen.
C4/C6? Måste tyvärr säga att jag inte har nån som helst aning om vad det är för lådor, någon som kan ge mig lite snabb info?
Likadant med 1031 axeln, vilka bilder sitter/satt den i?
- 1800thomas
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
- Ort: Glada Hudik
Har du en P1800 i nuläget? Du har alltså kollat in hur stort (litet) motorrummet är på den?!
Jag säger inte att det är omöjligt eftersom det har hänt förut, finns en finsk site där det finns en P1800 med ford motor i - osäker på om det är 289 eller 302. Sök rätt på den för mer info om du inte redan har sett den.
Allt går med vilja, våld och massor av vaselin.
//Thomas
Jag säger inte att det är omöjligt eftersom det har hänt förut, finns en finsk site där det finns en P1800 med ford motor i - osäker på om det är 289 eller 302. Sök rätt på den för mer info om du inte redan har sett den.
Allt går med vilja, våld och massor av vaselin.
//Thomas
- storbäcken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
- Ort: Robertsfors
Vanliga ford automat lådor, rätt billiga/vanliga C4 satt oftast bakom dom mindre V8orna och C6 bakom dom större.. Men ja vet inte hur lämpliga dom är till ändamålet men tycker en C6a skulle hålla en bra stund bakom en turbo 302a, men nackdelen kan ju vara vikten och storleken.... Vet inte heller hur utbudet på racegrejor till dom lådorna är.....Ponte skrev: C4/C6? Måste tyvärr säga att jag inte har nån som helst aning om vad det är för lådor, någon som kan ge mig lite snabb info?
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Re: Lämplig mindre V8 för turbobygge
Lite felskrivet därPonte skrev: Vikten kommer förmodligen hamna på ca 1300 kg, så jag har alltså ca 265 kw (195hk) som maxgräns.
- storbäcken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
- Ort: Robertsfors
Var ett repotage i Power (tror ja) för nått år sen med en svart P1800 med chev smallblock och lysholmskompressor.... riktigt cool..1800thomas skrev:Har du en P1800 i nuläget? Du har alltså kollat in hur stort (litet) motorrummet är på den?!
Jag säger inte att det är omöjligt eftersom det har hänt förut, finns en finsk site där det finns en P1800 med ford motor i - osäker på om det är 289 eller 302. Sök rätt på den för mer info om du inte redan har sett den.
Allt går med vilja, våld och massor av vaselin.
//Thomas
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
St3ve,
ops, råkade kasta om siffrorna Dock ändrat nu!
1800thomas,
helrenoverade en P1800 för 2 år sedan, så jag vet exakt hur varje detalj på hela bilen ser ut, så även motorrummet Sen så är jag är jag inte ett dugg orolig för att motorn inte ska få plats, är utbildad plåtslagare och svetsare, så blir det för trångt får jag bara helt enkelt bygga om lite
storbäcken,
Tackar! Nu hänger jag med i svängarna! Ska leta rätt på det reportaget också, kanske kan få lite tips och idéer där
ops, råkade kasta om siffrorna Dock ändrat nu!
1800thomas,
helrenoverade en P1800 för 2 år sedan, så jag vet exakt hur varje detalj på hela bilen ser ut, så även motorrummet Sen så är jag är jag inte ett dugg orolig för att motorn inte ska få plats, är utbildad plåtslagare och svetsare, så blir det för trångt får jag bara helt enkelt bygga om lite
storbäcken,
Tackar! Nu hänger jag med i svängarna! Ska leta rätt på det reportaget också, kanske kan få lite tips och idéer där
Effekten i rover 8a beror lite på vilken års model men den börjar någonstans
på en ca 120 hk å uppåt den motor som e starkast utav dom som e på 3,5 l
e på ca 190 hk å har insprut från manen som uppfan mörkret det vill säga
Lukas den motorn sitter Vittesen å kom 77 el 78 Den motorn e den som åxå e mest lämpad bygga på då den har dom bästa topparna för dom tidigare modellerna har rent ut sakt usla toppar med
alldeles för små kanaler å ventiler för att det ska gå att göra något vetigt av dom
Sen hur knasigt det än låter så e 302an smalare än rover 8an Å angående
C4 /C6an så finns det gott om delar till dom båda
302an en ganska stabil maskin så effekter runt 500 hk e ju ingen omöjlighet
men då börjar det ju förstås kosta slantar för på andra sidan pölen så åker dom me mustanger me 302or på 7/800 hk å uppåt me turbo så ingenting e omöjligt det enda som tyvär styr e just slantarna
AFFE
på en ca 120 hk å uppåt den motor som e starkast utav dom som e på 3,5 l
e på ca 190 hk å har insprut från manen som uppfan mörkret det vill säga
Lukas den motorn sitter Vittesen å kom 77 el 78 Den motorn e den som åxå e mest lämpad bygga på då den har dom bästa topparna för dom tidigare modellerna har rent ut sakt usla toppar med
alldeles för små kanaler å ventiler för att det ska gå att göra något vetigt av dom
Sen hur knasigt det än låter så e 302an smalare än rover 8an Å angående
C4 /C6an så finns det gott om delar till dom båda
302an en ganska stabil maskin så effekter runt 500 hk e ju ingen omöjlighet
men då börjar det ju förstås kosta slantar för på andra sidan pölen så åker dom me mustanger me 302or på 7/800 hk å uppåt me turbo så ingenting e omöjligt det enda som tyvär styr e just slantarna
AFFE
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle satsa på en ford 5.0 86-95 (om jag inte mins fel) med hydralrullkam. det fins lika mycket biliga grejor till den som till cheva 350 nuförtiden och det är inga problem med att plocka ut 500+hk på bakaxeln med turbo med en sådan motor med en snabb portning(eller aftermarket alu toppar) och modifierade förbränings rum och kanse lite vassare kam.
de är på 220hk org i mustangen.
jag skulle sätta en hx 55 på den med 66mm in och 82mm ut 22-28avgashus.
sen så fins det många olika växellådor man och automat till denna motor.
mer info och bilder på http://turbochargedpower.com/
5.0 turbo kitt efi och carb http://turbochargedpower.com/79-93%20Mustang.htm
de är på 220hk org i mustangen.
jag skulle sätta en hx 55 på den med 66mm in och 82mm ut 22-28avgashus.
sen så fins det många olika växellådor man och automat till denna motor.
mer info och bilder på http://turbochargedpower.com/
5.0 turbo kitt efi och carb http://turbochargedpower.com/79-93%20Mustang.htm
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/