Lämplig mindre V8 för turbobygge
- storbäcken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
- Ort: Robertsfors
Det är ju just den bilen jag har sett i ett repotage i en biltidning.. Den är grym..
Den där 5,0an är ju en 302:a som är lite förfinad... Tror att det kan sitta C5 automat bakom dom där motorerna och det är en C4a med millimeter skruv.. Kan även vara så att 5,0an har mm skruv åxå.... Men ja är inte säker...
Den där 5,0an är ju en 302:a som är lite förfinad... Tror att det kan sitta C5 automat bakom dom där motorerna och det är en C4a med millimeter skruv.. Kan även vara så att 5,0an har mm skruv åxå.... Men ja är inte säker...
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
- Jonas_S
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 188
- Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
- Ort: UMEÅ
en ska att tänka på är att c6 lådan är betydligt mer tungdriven än c4 lådan det finns grejjer till c4 så att den håller 1000hk utan problemstorbäcken skrev:Vanliga ford automat lådor, rätt billiga/vanliga C4 satt oftast bakom dom mindre V8orna och C6 bakom dom större.. Men ja vet inte hur lämpliga dom är till ändamålet men tycker en C6a skulle hålla en bra stund bakom en turbo 302a, men nackdelen kan ju vara vikten och storleken.... Vet inte heller hur utbudet på racegrejor till dom lådorna är.....Ponte skrev: C4/C6? Måste tyvärr säga att jag inte har nån som helst aning om vad det är för lådor, någon som kan ge mig lite snabb info?
- storbäcken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
- Ort: Robertsfors
mr_horsi skrev:en ska att tänka på är att c6 lådan är betydligt mer tungdriven än c4 lådan det finns grejjer till c4 så att den håller 1000hk utan problemstorbäcken skrev: Vanliga ford automat lådor, rätt billiga/vanliga C4 satt oftast bakom dom mindre V8orna och C6 bakom dom större.. Men ja vet inte hur lämpliga dom är till ändamålet men tycker en C6a skulle hålla en bra stund bakom en turbo 302a, men nackdelen kan ju vara vikten och storleken.... Vet inte heller hur utbudet på racegrejor till dom lådorna är.....
Du de ha du nog rätt i....
Shysst bil förresten...
Ja hade den hära men sålde den förra hösten
302a C4..
Ångrar mej nu skulle ha haft kvar den å turbotrimmat.. fast de ä klart då hade ja inte haft nån chev 55a nu...
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
- storbäcken
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 296
- Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
- Ort: Robertsfors
- 1800thomas
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: tor okt 09, 2003 8:05 pm
- Ort: Glada Hudik
Rover 3,5 liters är väl en motor man använder om man vill ha en V8 men inte bryr sig om effekt?
Jag skulle säga ford 351 cleveland med 32 ventiler eller en pontiac 301-turbo (om du lyckas hitta en). Iofs blir det väl ingen turbokonvertering då men det kanske inte gör nåt. Cheby SB i all ära, men kom ihåg att det är tunga motorer. Om jag inte minns fel ska en chev 350 väga mer än en Cadillac 500 , inte för att caddyn är så lämplig att bygga på men det säger väl ett och annat.
Jag skulle säga ford 351 cleveland med 32 ventiler eller en pontiac 301-turbo (om du lyckas hitta en). Iofs blir det väl ingen turbokonvertering då men det kanske inte gör nåt. Cheby SB i all ära, men kom ihåg att det är tunga motorer. Om jag inte minns fel ska en chev 350 väga mer än en Cadillac 500 , inte för att caddyn är så lämplig att bygga på men det säger väl ett och annat.
jag hade ford 5.0l motorn i min mustang gt-87a.
det är en mycket välbyggd maskin i från fabrik.
det sitter smidda kolvar i 87-89 års mod.
hydraulrullkam,e7 trucktoppar,mm.
jag tryckte 9 psi med en powerdynekompressor i min bil.
det funkade klockrent.
det finns ett enormt utbud av eftermarknads delar till 5.0 motorn.
en bra sida om turbo på fordmotorn.
http://www.turbomustangs.com/
det är en mycket välbyggd maskin i från fabrik.
det sitter smidda kolvar i 87-89 års mod.
hydraulrullkam,e7 trucktoppar,mm.
jag tryckte 9 psi med en powerdynekompressor i min bil.
det funkade klockrent.
det finns ett enormt utbud av eftermarknads delar till 5.0 motorn.
en bra sida om turbo på fordmotorn.
http://www.turbomustangs.com/
- vince
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 222
- Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
- Ort: Gullspång
- Kontakt:
du ska absolut inte turbo trimma en rover v8,ungefär som att ha en 25liters plast dunk som tank till garage kompressorn,kaboom!som någon nämt är topparna väldigt restriktiva,och blocket har väldigt lätt för att spricka i ramlagerlägena,även vid otrimmat,rovern är dessutom bredare än en cheva sb(262-400).
fords sb som nämnts är ju väldigt trevlig och framför allt kompakt,klart smalare än chev sb,och myyycket smalare än rovern.annars är yamaha v8 som sitter i volvo xc90 extremt kompakt,fast den har ju lite mysko cylindervinkel,med extra balans axel/axlar? som följd,är väl kanske ingen budget variant heller,men som sagt kompakt...
just det,bmw 530/540 också en trevlig motor med överliggande kammar och låg vikt.
fords sb som nämnts är ju väldigt trevlig och framför allt kompakt,klart smalare än chev sb,och myyycket smalare än rovern.annars är yamaha v8 som sitter i volvo xc90 extremt kompakt,fast den har ju lite mysko cylindervinkel,med extra balans axel/axlar? som följd,är väl kanske ingen budget variant heller,men som sagt kompakt...
just det,bmw 530/540 också en trevlig motor med överliggande kammar och låg vikt.
Han som har hjälpt mig med portningen av mina toppar använder topparna från rover 8:an som stopp till hans traktor pga att parkeringsbromsen är paj. Han lägger dom under hjulen. Har säger att det är det enda dom duger till... Avgasportarna är minimala på rover topparna dom är ju mindre än kylkanalerna i SBC toppar.vince skrev:du ska absolut inte turbo trimma en rover v8,ungefär som att ha en 25liters plast dunk som tank till garage kompressorn,kaboom!som någon nämt är topparna väldigt restriktiva,och blocket har väldigt lätt för att spricka i ramlagerlägena,även vid otrimmat,rovern är dessutom bredare än en cheva sb(262-400).
fords sb som nämnts är ju väldigt trevlig och framför allt kompakt,klart smalare än chev sb,och myyycket smalare än rovern.annars är yamaha v8 som sitter i volvo xc90 extremt kompakt,fast den har ju lite mysko cylindervinkel,med extra balans axel/axlar? som följd,är väl kanske ingen budget variant heller,men som sagt kompakt...
just det,bmw 530/540 också en trevlig motor med överliggande kammar och låg vikt.