Lämplig mindre V8 för turbobygge

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av storbäcken »

Det är ju just den bilen jag har sett i ett repotage i en biltidning.. Den är grym..

Den där 5,0an är ju en 302:a som är lite förfinad... Tror att det kan sitta C5 automat bakom dom där motorerna och det är en C4a med millimeter skruv.. Kan även vara så att 5,0an har mm skruv åxå.... Men ja är inte säker...
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

storbäcken skrev:
Ponte skrev: C4/C6? Måste tyvärr säga att jag inte har nån som helst aning om vad det är för lådor, någon som kan ge mig lite snabb info?
Vanliga ford automat lådor, rätt billiga/vanliga C4 satt oftast bakom dom mindre V8orna och C6 bakom dom större.. Men ja vet inte hur lämpliga dom är till ändamålet men tycker en C6a skulle hålla en bra stund bakom en turbo 302a, men nackdelen kan ju vara vikten och storleken.... Vet inte heller hur utbudet på racegrejor till dom lådorna är.....
en ska att tänka på är att c6 lådan är betydligt mer tungdriven än c4 lådan det finns grejjer till c4 så att den håller 1000hk utan problem
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Inlägg av AFFE »

Hittade lite mer fackta i en tidning där dom bygger en 500 hk kompressor maskin på en orginal under del för det sitter tydligen smidda kolvar org i 302
an från 86-91 i alla fall så står det så i reprtaget
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av storbäcken »

mr_horsi skrev:
storbäcken skrev: Vanliga ford automat lådor, rätt billiga/vanliga C4 satt oftast bakom dom mindre V8orna och C6 bakom dom större.. Men ja vet inte hur lämpliga dom är till ändamålet men tycker en C6a skulle hålla en bra stund bakom en turbo 302a, men nackdelen kan ju vara vikten och storleken.... Vet inte heller hur utbudet på racegrejor till dom lådorna är.....
en ska att tänka på är att c6 lådan är betydligt mer tungdriven än c4 lådan det finns grejjer till c4 så att den håller 1000hk utan problem

Du de ha du nog rätt i....
Shysst bil förresten...

Ja hade den hära men sålde den förra hösten

Bild

302a C4..

Ångrar mej nu skulle ha haft kvar den å turbotrimmat.. fast de ä klart då hade ja inte haft nån chev 55a nu...
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
Jonas_S
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 188
Blev medlem: sön jan 16, 2005 1:32 am
Ort: UMEÅ

Inlägg av Jonas_S »

jasså nice :D ser lite annorlund ut då dom är fyrdörrars
Användarvisningsbild
storbäcken
För mycket laddtryck
Inlägg: 296
Blev medlem: tis maj 17, 2005 12:24 pm
Ort: Robertsfors

Inlägg av storbäcken »

mr_horsi skrev:jasså nice :D ser lite annorlund ut då dom är fyrdörrars
Haha ja tyck dom se annorlunda ut som tvådörrars..
I´m not picking my nose.. I´m porting my head!!
Bild
Användarvisningsbild
ama tic
För mycket laddtryck
Inlägg: 459
Blev medlem: sön aug 01, 2004 9:20 pm
Ort: M-lund Småland
Kontakt:

Inlägg av ama tic »

grym tog nog sin tid att få lite finish på den.
Volvo p1800 1966

http://hem.passagen.se/gsson_carlink/
----------------------------------
Rune
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 13, 2005 4:41 pm

Inlägg av Rune »

Rover 3,5 liters är väl en motor man använder om man vill ha en V8 men inte bryr sig om effekt?

Jag skulle säga ford 351 cleveland med 32 ventiler eller en pontiac 301-turbo (om du lyckas hitta en). Iofs blir det väl ingen turbokonvertering då men det kanske inte gör nåt. Cheby SB i all ära, men kom ihåg att det är tunga motorer. Om jag inte minns fel ska en chev 350 väga mer än en Cadillac 500 :o , inte för att caddyn är så lämplig att bygga på men det säger väl ett och annat.
Användarvisningsbild
ED
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis nov 08, 2005 9:34 am
Ort: Södertälje

Inlägg av ED »

jag hade ford 5.0l motorn i min mustang gt-87a.
det är en mycket välbyggd maskin i från fabrik.
det sitter smidda kolvar i 87-89 års mod.
hydraulrullkam,e7 trucktoppar,mm.
jag tryckte 9 psi med en powerdynekompressor i min bil.
det funkade klockrent.
det finns ett enormt utbud av eftermarknads delar till 5.0 motorn.

en bra sida om turbo på fordmotorn.
http://www.turbomustangs.com/
Mr.Buster
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: fre jul 01, 2005 10:50 pm
Ort: Växjö

Inlägg av Mr.Buster »

va ligger de för pris på en 5.0?

såg att skroten tog 10000
Rune
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis dec 13, 2005 4:41 pm

Inlägg av Rune »

Angående dessa 5 liters, vad skiljer van motorerna mot en som sitter i en mustang?
Användarvisningsbild
ED
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis nov 08, 2005 9:34 am
Ort: Södertälje

Inlägg av ED »

det är mycket som skiljer sig.
van har ej smidda grejer
små toppar
lågkompade
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

du ska absolut inte turbo trimma en rover v8,ungefär som att ha en 25liters plast dunk som tank till garage kompressorn,kaboom!som någon nämt är topparna väldigt restriktiva,och blocket har väldigt lätt för att spricka i ramlagerlägena,även vid otrimmat,rovern är dessutom bredare än en cheva sb(262-400).
fords sb som nämnts är ju väldigt trevlig och framför allt kompakt,klart smalare än chev sb,och myyycket smalare än rovern.annars är yamaha v8 som sitter i volvo xc90 extremt kompakt,fast den har ju lite mysko cylindervinkel,med extra balans axel/axlar? som följd,är väl kanske ingen budget variant heller,men som sagt kompakt...
just det,bmw 530/540 också en trevlig motor med överliggande kammar och låg vikt.
Användarvisningsbild
Qzmo
För mycket laddtryck
Inlägg: 106
Blev medlem: sön okt 24, 2004 11:41 am
Ort: Umeå

Inlägg av Qzmo »

vince skrev:du ska absolut inte turbo trimma en rover v8,ungefär som att ha en 25liters plast dunk som tank till garage kompressorn,kaboom!som någon nämt är topparna väldigt restriktiva,och blocket har väldigt lätt för att spricka i ramlagerlägena,även vid otrimmat,rovern är dessutom bredare än en cheva sb(262-400).
fords sb som nämnts är ju väldigt trevlig och framför allt kompakt,klart smalare än chev sb,och myyycket smalare än rovern.annars är yamaha v8 som sitter i volvo xc90 extremt kompakt,fast den har ju lite mysko cylindervinkel,med extra balans axel/axlar? som följd,är väl kanske ingen budget variant heller,men som sagt kompakt...
just det,bmw 530/540 också en trevlig motor med överliggande kammar och låg vikt.
Han som har hjälpt mig med portningen av mina toppar använder topparna från rover 8:an som stopp till hans traktor pga att parkeringsbromsen är paj. Han lägger dom under hjulen. Har säger att det är det enda dom duger till... Avgasportarna är minimala på rover topparna dom är ju mindre än kylkanalerna i SBC toppar.
Skriv svar