motorproblem ??

Allt inom Usa bilar samt hot rods
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

hejsan jag är ny på detta forum men fått lite tips att fråga lite på detta forum om ett motorproblem jag har

bilen är alltså en pontiac firebird 71 med pontiac 350 motor
motorn är nyborrad
topparna är renoverade samt lite portad
aluinsug med delningsvägg
headders + 3 tums avgassystem
holley 650 dp
kompretion 8,5-1
vassare kam ???

problemet är att jag har riktigt dåligt vakum i denna motor ca ( 8 hg på tomgången med driven i )
ca 10 hg vakum med neutralen i
motorn hära fick jag med när jag köpte bilen som en nyrenoverad motor
sen rev en kompis den och gjorde om topparna lite och renoverade dom med mirning samt böt ventiler och så böt vi till bättre vevstakar och nu är motorn ihopsatt och testkörd ca 50 mil

Men den går väldigt lurvigt på tomgången och den har till och med så lite vakum så den orkar inte suga upp vakum till fördelaren så de höjer tändningen och klockan vill ha ca 10 hg för att röra på sig
varvar man upp den till ca 1500 varv så börjar den ställa om tändningen med hjälp av vakumet då de genast ändrar tändningen om man lyfter lös slangen från botten av förgasaren så vakumklockan fungerar som den ska

som sagt vet ej världena på kammen och killen som byggt motorn säger att den endast är ett snäpp vassare än orginal och ingen värstingkam alls och eftersom vi felsökt ALLA eventuella vakumläckage på alla utgångar och packningar runt förgasaren och insuget så börjar jag tror att de är kammen som är alldelens fel för denna motor
ventilerna är täta och justerade rätt så de är inte ventilspelet som är för litet
tändningen står på ca 12 grader utan vakum men vrider man den ändå upp till 35 grader så ökar knappt vakumet ändå

nån som kan ha någon annan ide vad de kan vara förutom kammen som gör att vakumet är så dåligt och varför den är så fruktansvärt trött på låga varv
de är standard stallvarv och utväxling så ville man ju att motorn skulle bli råstakt och varva max 6000 men de är den verkligen inte nu och jag vet att kompförhålandet är lågt men de är pga kompressorbygge tills nästa år
och jag förväntar mig inga 500 hk denna sommar utan jag vill bara ha en mera körbar motor som går ställa in bättre


hoppas någon vill hjälpa en ny medlem på forumet / Magnus L
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: motorproblem ??

Inlägg av Tobbe1 »

vore intressant att veta om kammen sitter rätt monterad ?!
antar att den bara är istoppad enligt std märkning på kamdrivning
tyvärr finns det "trimmkammar" som är sämre än orginal ...allt bara för att få ett rumpedumpljud på tomgång
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

de är ju de jag inte vet, efter som jag aldrig haft något kam kort.

men jag får beställa en ny kam som funkar med och utan kompressor så får man väl se om de blir nån skillnad.
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: motorproblem ??

Inlägg av Tobbe1 »

om det nu är en snäll kam samt att du har mycket plats mellan kolv/ventil så skulle det jue faktiskt kunna vara så att kammen sitter fel ,en kugg eller så ,varför inte bara sätta på en gradskiva på veven och mäta med indikatorklocka ner på luftaren och kolla vad intake centerline är ...borde gå i bilen
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

kammen är inte felkuggad men lite konstigt är de ändå

om man ställer prickarna på kamdrevet och vevaxeldrevet spikrakt mot varandra så ligger inte kammen i nollan utan den ligger i överlapp på 1ans cylinder
så man får vrida vevaxeln ett varv för att kamen ska komma i sin rätta nolla men då pekar ju markeringen på kamaxeln rakt upp i skyn men in linje med vevaxeln bara ett halvvarv fel så att säga
men de ska ju inte ha någon betydelse tycker jag då tändningen ändå är nollad genom att vipporna är i nollläge och då är ju även vevaxeln i tdc
alltså stämmer ju detta med markeringen på kammen om nu inte pontiac har sådan hära märkning men de i min värld så är då nollan för vevaxeln tdc och kammen ska även vara i läget där den inte lyfter på någon kamnock

eftersom man inte har kamkort så vet man ju inte om denna kam har flyttad krysskil orginal och killen som hade monterat ihop bottendelen hade ställt in kammen i neutralläget alltså markeringen noll på vevaxeldrevet
men eftersom vakumet var så dåligt och den gick så lurvigt så provade vi avansera kammen 4 vevaxelgrader alltså 2 grader på kammen och de blev lite bättre vrid från botten och vakumet ökade med 1 hg men de är ju ändå värdelöst ca 10 hg och en orginalmotor har ju ca 20 hg och så mycket är de inte gjort om på denna om nu inte kamaxeln är helt fel

nån fler som har tips eller eller har ideer varför kamaxel markeringarna är som dom är
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: motorproblem ??

Inlägg av Tobbe1 »

skulle nog ändå kolla med gradskiva ,litar aldrig på märkningen
http://www.angelfire.com/fl4/pontiacdud ... rence.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

okej ja där var de ju en lista över kamaxlar men jag ser inte att min kam stämmer in på någon av artikelnumrena tyvär

kan man få reda på vad man har för kam via att använda en gradskiva
jag är tyvär inte någon kamexpert så detta är lite av en gråson tyvär
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: motorproblem ??

Inlägg av Tobbe1 »

tänkte du kunde ha som referens om du skulle kollat det verkliaga cl läget på din nuvarande kam
om du nu inte vet vad det är för kam ..hur vet du då att inga av dom på länken stämmer :wink:
http://www.pontiaction.com/tech-talk/en ... shaft.html" onclick="window.open(this.href);return false;

iannat fall får du helt enkelt byta på vinst och förlust
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

hejsan igen
ja nummret som stog på kammen stämmer inte överens med någon i listan dära men nu har jag i för sig glömt bort numret men jag kommer ihåg att märkningen på kammen började eller slutade med ett R sen var de 4 st siffror men lappen där jag skrivit upp allt komme på villovägar tyvär och jag hittar den inte

hur man ställer intake centerline på kammen har jag ganska klart för mig och hur man mäter max lyft på kammen men sen går min kundskap om kamaxlar ganska fort utför
vi testade mest vrida kammen för att se om de blev någon skillnad i vakumet på motorn men de blev knappt en mätbar skillnad tyvär

jag ska dock köpa en ny kamaxeln nu så jag för de första vet vad som sitter i motorn och de skulle ha varit gjort från första stund

är de nån som har förslag på en kamaxel till denna bil
låg komp 8,5-1
orginal stall
orginal bakaxelutväxling
orginalvikt
headders , aluinsug , småportade toppar ,holley 650 dp
helst nå som kan fungera med kompressor nästa år så man slipper byta till nästa år igen

/magnus
Nova67ss
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 24, 2010 8:39 pm
Ort: Göteborg

Re: motorproblem ??

Inlägg av Nova67ss »

Blir lite lur på att du har dåligt vacum och ingen reaktion före du varvar upp motorn över tomgång?, det är inte så att du satt vacumslangen till fördelaren på PORTAT VACUM????, din combo vill nog ha direktvacum.. kolla detta..
Anders "Nova" Forsberg
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

Vad menas med portat vacum? Jag har vacumslangen till oinsuget nu och det borte ja funka
Användarvisningsbild
fredde_vit_pv
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2273
Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Ort: yttertavle/umeå

Re: motorproblem ??

Inlägg av fredde_vit_pv »

vad menar du med 8 och 10 hg vakum? 2hg under 0(atmosfär) och 0 när den går på neutralen?

/F
Användarvisningsbild
Husse1
För mycket laddtryck
Inlägg: 494
Blev medlem: tor dec 16, 2010 9:59 am
Ort: Östersund

Re: motorproblem ??

Inlägg av Husse1 »

Är kompet sänkt så sjunker ju även vaccumet.
Lågt komp och vass kam ger ju superdåligt vaccum.
Allt under 5 liter är startmotorer.

Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: motorproblem ??

Inlägg av magnus_L »

Jo de vet jag, bara frågan hur vass kammen är. vet ju inte eftersom jag itne har något kam kort
Skriv svar