Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
plockade ur kylaren på corvetten och upptäckte att den var full med fjädrar och ludd, känns som de skulle kunna begränsa genomströmningen något
/ Johannes Carlsson
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Orsaken är till 90 procent tändinställning(för låg tändning på tomgång).En vanlig anledning är vacumklockan,oftast aldrig någosin är bytt.Läcktesta med vacumpump.Kontrolera även att tändplattan rör sej i fördelaren,ofta fastrostad.Även vanligt att vacumslangar inte är kopplad rätt alt. inte alls eller spruckna som också orsakar fel vacumreglering till fördelaren. Följden är att taskig tomgång justeras upp med mer trottel som i sin tur sätter tomgångssystemet ur spel i förgasaren som ger taskig blandning o generera mer trottel o sämre undertryck i insuget osv osv...... Bara min erfarenhet
- S_Osterdahl
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 144
- Blev medlem: sön dec 02, 2012 11:06 pm
- Ort: Örebro
- Kontakt:
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Beroende på vilken typ av kylare man köpt så kan man ju alltid anpassa kylaren efter bilen.bossrules skrev:Men nu kommer 10 000 kronors frågan. Då man bytt kylare och fått anslutningarna flyttade vad gör man då?
Så länge det inte är plastgavlar så går det ju att bygga om den ganska smidigt.
Idag köper dom flesta en alukylare och svetsare finns ju runt varje gathörn
Mvh Sebastian J Österdahl
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.garaget.org/?car=55083" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
äh...som en viss tony jag känner sa...en egentligen väldigt o effektiv maskin v8 an....
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Dålig eller helt avsaknad termostat samt för låg tändning är min erfarenhet av kokande Jänkeåttor.
En jänkeåtta vill gärna punktkoka i topparna om flödet på kylvattnet blir för högt (mellan förbränningsrummen i topparna är det som små "laguner/vikar" och i dessa blir kylvattnet stillastående om man har för högt flöde på vattnet). När dessa punktkokar så sprids värmen till resten av kylsystemet och då "hinner" inte kylaren med också pga att vattnet passerar för fort.
Jag har en liten Ford 2,9 v6 kylare till min Ford 5.0 och en tryckande elfläkt och det funkar. Kan stå på tomgång hur länge som hellst bara fläkten är igång. Jag har dock en 82gr termostat och ca 20gr i förtändning på tomgång/lågfart.
Så jag vill slå ett slag för rätt tändning och rätt flöde på vattnet.
En jänkeåtta vill gärna punktkoka i topparna om flödet på kylvattnet blir för högt (mellan förbränningsrummen i topparna är det som små "laguner/vikar" och i dessa blir kylvattnet stillastående om man har för högt flöde på vattnet). När dessa punktkokar så sprids värmen till resten av kylsystemet och då "hinner" inte kylaren med också pga att vattnet passerar för fort.
Jag har en liten Ford 2,9 v6 kylare till min Ford 5.0 och en tryckande elfläkt och det funkar. Kan stå på tomgång hur länge som hellst bara fläkten är igång. Jag har dock en 82gr termostat och ca 20gr i förtändning på tomgång/lågfart.
Så jag vill slå ett slag för rätt tändning och rätt flöde på vattnet.
Allt under 5 liter är startmotorer.
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)
Kör Opel Commodore A Coupé med
5liters V8 (dubbelturbo projekt)