Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Steve »

Vad hade du för tändläge på tomgången Peter? :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av bossrules »

Ja kolla faktiskt det innan jag konstaterade att det var färdigkört. Men bara för det så mins jag inte :doh: . Tror de var 15 vid 1500 om jag minns rätt.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av tony »

oftast så är det nergångna lyftare/kamar å dåliga termostater..med fel tänding sen raggarfart..mest crusing..
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av bossrules »

Kan du förklara för en idiot som inte begriper så vore jag tacksam. Vad har det för betydelse för motortempen ifall kam och lyftare är slitna?
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av hauge »

fattar du inte det ? :hihi:

Jag ser inte heller sambandet...... :roll:

Rent allmänt så är våra jänkare konstruerade för att kunna gå i Arizona utan att bli överhettade, detta utan några eftermarknadsgrejer. Funkar det inte med originalgrejerna med måttlig trimning här i sverige så har man med största sannolikhet gjort nått fel (klåpare som NovaJörgen skrev det), eller nått är "trasigt".

Jag kör själv med 3,5 - 4 ggr originaleffekt och 50% större slagvolym o har inga problem med originalkylgrejerna. Detta trots ett motorrum som både är trångt och suger i strömningshänseende (motorrummet är onödigt varmt)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Nisse Hult »

hauge skrev:Jag ser inte heller sambandet...... :roll:
Det har med norra Avesta:s lufttryck att göra, så det är bara ett lokalt problem..
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av tony »

sista gången jag var på en crusing..var samma dag som tromben i gick genom en del av avesta 1995-96 nånting..då skönk luftrycket å höjde dalälven med 1 meter..!!!:) sant..

åkte min 1989 ans camaro iroc z28..kom till västerrås crucing...då stog det jänkare å koka..bolma å rykte mm....många bilar i stan då.? nä jag vände å åkte tillbaks till avesta.

ex om V8 är sliten så ändras ju alla inställda parametrar.? annars så är det väl lika med alla motorer...
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Jay-c »

En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen, fast typ 150% större. vore intressant om man kunde utreda lite olika orsaker till värme, varm motor vill jag bara ha på vintern.

källor?
slitna kolvringar
låg kompression
otäta ventilsäten?
högt avgasmottryck = varma rör
hög avgastemp, orsaker & åtgärder?

smarta sätt att få ner motortemp:
beläggning avgaskanal, förbränningsrum?
/ Johannes Carlsson
Tjoffe
För mycket laddtryck
Inlägg: 127
Blev medlem: sön mar 25, 2007 9:23 pm

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Tjoffe »

låg tändning på tomgång=varmgång.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av hauge »

"En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen"

:lol: Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20

Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Thunderbo1t »

Passar på att tillägga trasig backventil i kylarlocket så inget övertryck kan byggas i kylsystemet, vissa motorer är hemskt känsliga på det, och vissa inte.
Min Plymouth med 400 motor klarar ca 30 min med trasigt kylarlock, från kallstart sommartid, med nytt lock har den inte kokat sen juni 2000 :)
Köpte tre kylarlock på raken, samtliga med trasig backventil, innan jag fick ett som fungerade, ibland undrar jag om dom gav mig samma lock varje gång????
tony
Forumsberoende
Inlägg: 858
Blev medlem: fre sep 09, 2005 9:46 pm
Ort: Avesta

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av tony »

hål i värmepaketet...:) smyg läckor...
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av The »

hauge skrev:"En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen"

:lol: Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20

Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv
4: Dålig funktion på termostaten?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Tollepojken
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: mån dec 13, 2010 1:59 pm
Ort: Grebbestad

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Tollepojken »

För låg tändning ofta, då dom i Usa inte har bättre oktan tal än 90 tror jag det är o vi här i Sverige oftast kör på 98 eller vissa fall 95 så blir det skillnad, testa höj tändningen till 18grader :)
Amazon kombi -66 Bmw 323i e21 -83
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av T-27 »

För låg tändning ofta, då dom i Usa inte har bättre oktan tal än 90 tror jag det är o vi här i Sverige oftast kör på 98 eller vissa fall 95 så blir det skillnad, testa höj tändningen till 18grader
De räknar oktantalet på ett annat sätt i Usa så det skiljer inte mycket...
Bild
Skriv svar