Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Vad hade du för tändläge på tomgången Peter?
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Ja kolla faktiskt det innan jag konstaterade att det var färdigkört. Men bara för det så mins jag inte . Tror de var 15 vid 1500 om jag minns rätt.
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
oftast så är det nergångna lyftare/kamar å dåliga termostater..med fel tänding sen raggarfart..mest crusing..
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Kan du förklara för en idiot som inte begriper så vore jag tacksam. Vad har det för betydelse för motortempen ifall kam och lyftare är slitna?
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
fattar du inte det ?
Jag ser inte heller sambandet......
Rent allmänt så är våra jänkare konstruerade för att kunna gå i Arizona utan att bli överhettade, detta utan några eftermarknadsgrejer. Funkar det inte med originalgrejerna med måttlig trimning här i sverige så har man med största sannolikhet gjort nått fel (klåpare som NovaJörgen skrev det), eller nått är "trasigt".
Jag kör själv med 3,5 - 4 ggr originaleffekt och 50% större slagvolym o har inga problem med originalkylgrejerna. Detta trots ett motorrum som både är trångt och suger i strömningshänseende (motorrummet är onödigt varmt)
Jag ser inte heller sambandet......
Rent allmänt så är våra jänkare konstruerade för att kunna gå i Arizona utan att bli överhettade, detta utan några eftermarknadsgrejer. Funkar det inte med originalgrejerna med måttlig trimning här i sverige så har man med största sannolikhet gjort nått fel (klåpare som NovaJörgen skrev det), eller nått är "trasigt".
Jag kör själv med 3,5 - 4 ggr originaleffekt och 50% större slagvolym o har inga problem med originalkylgrejerna. Detta trots ett motorrum som både är trångt och suger i strömningshänseende (motorrummet är onödigt varmt)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Det har med norra Avesta:s lufttryck att göra, så det är bara ett lokalt problem..hauge skrev:Jag ser inte heller sambandet......
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
http://www.v8volvo.se/
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
sista gången jag var på en crusing..var samma dag som tromben i gick genom en del av avesta 1995-96 nånting..då skönk luftrycket å höjde dalälven med 1 meter..!!!:) sant..
åkte min 1989 ans camaro iroc z28..kom till västerrås crucing...då stog det jänkare å koka..bolma å rykte mm....många bilar i stan då.? nä jag vände å åkte tillbaks till avesta.
ex om V8 är sliten så ändras ju alla inställda parametrar.? annars så är det väl lika med alla motorer...
åkte min 1989 ans camaro iroc z28..kom till västerrås crucing...då stog det jänkare å koka..bolma å rykte mm....många bilar i stan då.? nä jag vände å åkte tillbaks till avesta.
ex om V8 är sliten så ändras ju alla inställda parametrar.? annars så är det väl lika med alla motorer...
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen, fast typ 150% större. vore intressant om man kunde utreda lite olika orsaker till värme, varm motor vill jag bara ha på vintern.
källor?
slitna kolvringar
låg kompression
otäta ventilsäten?
högt avgasmottryck = varma rör
hög avgastemp, orsaker & åtgärder?
smarta sätt att få ner motortemp:
beläggning avgaskanal, förbränningsrum?
källor?
slitna kolvringar
låg kompression
otäta ventilsäten?
högt avgasmottryck = varma rör
hög avgastemp, orsaker & åtgärder?
smarta sätt att få ner motortemp:
beläggning avgaskanal, förbränningsrum?
/ Johannes Carlsson
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
låg tändning på tomgång=varmgång.
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
"En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen"
Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20
Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv
Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20
Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Passar på att tillägga trasig backventil i kylarlocket så inget övertryck kan byggas i kylsystemet, vissa motorer är hemskt känsliga på det, och vissa inte.
Min Plymouth med 400 motor klarar ca 30 min med trasigt kylarlock, från kallstart sommartid, med nytt lock har den inte kokat sen juni 2000
Köpte tre kylarlock på raken, samtliga med trasig backventil, innan jag fick ett som fungerade, ibland undrar jag om dom gav mig samma lock varje gång????
Min Plymouth med 400 motor klarar ca 30 min med trasigt kylarlock, från kallstart sommartid, med nytt lock har den inte kokat sen juni 2000
Köpte tre kylarlock på raken, samtliga med trasig backventil, innan jag fick ett som fungerade, ibland undrar jag om dom gav mig samma lock varje gång????
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
hål i värmepaketet... smyg läckor...
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
4: Dålig funktion på termostaten?hauge skrev:"En amerikansk v8 är ju rätt lik en b20 i konstruktionen"
Så brukar jag också säga, eller att det är som att mecka B20
Edit: de tre vanligaste felkällorna är vad jag tror
1: borttagen fläktkåpa
2: Kylare med sönderkorroderade lameller
3: Dålig eller ingen vakumförställning på tomgång/lågvarv
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 4
- Blev medlem: mån dec 13, 2010 1:59 pm
- Ort: Grebbestad
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
För låg tändning ofta, då dom i Usa inte har bättre oktan tal än 90 tror jag det är o vi här i Sverige oftast kör på 98 eller vissa fall 95 så blir det skillnad, testa höj tändningen till 18grader
Amazon kombi -66 Bmw 323i e21 -83
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
De räknar oktantalet på ett annat sätt i Usa så det skiljer inte mycket...För låg tändning ofta, då dom i Usa inte har bättre oktan tal än 90 tror jag det är o vi här i Sverige oftast kör på 98 eller vissa fall 95 så blir det skillnad, testa höj tändningen till 18grader