Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Förmodligen alla som hållt på med jänkebilar har märkt att dom har en tendens att gå varma.
Någon som vet vad detta beror på?
Jag själv hade en cheva -65a förut som jag hade både smallblock och bigblock i som aldrig gick varm hur man än körde medans jag nu har en cheva -60a som alltid går varm och jag måste alltid köra med elfläkt på cruisingar även fast jag har elektrisk vattenpump, schyst kylare osv.
Någon som vet var svagheten sitter och hur man kan förbättra det?
Det gäller ju som liksom inte bara cheva utan dom flesta bilar till -70talet.
Någon som vet vad detta beror på?
Jag själv hade en cheva -65a förut som jag hade både smallblock och bigblock i som aldrig gick varm hur man än körde medans jag nu har en cheva -60a som alltid går varm och jag måste alltid köra med elfläkt på cruisingar även fast jag har elektrisk vattenpump, schyst kylare osv.
Någon som vet var svagheten sitter och hur man kan förbättra det?
Det gäller ju som liksom inte bara cheva utan dom flesta bilar till -70talet.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 740
- Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
- Kontakt:
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Japp...med risk att göra mig impopulär!!Lepsyl skrev:Förmodligen alla som hållt på med jänkebilar har märkt att dom har en tendens att gå varma.
Någon som vet vad detta beror på?.
Det är alldeles för många klåpare som håller på och "förbättrar" ett igensatt gammalt kylsystem med egna lösningar i stället för att göra rätt från början.
Svagheten sitter oftast i dåligt underhåll av orginalkylsystemet och dåligt justerade motorer.Lepsyl skrev:Jag själv hade en cheva -65a förut som jag hade både smallblock och bigblock i som aldrig gick varm hur man än körde medans jag nu har en cheva -60a som alltid går varm och jag måste alltid köra med elfläkt på cruisingar även fast jag har elektrisk vattenpump, schyst kylare osv.
Någon som vet var svagheten sitter och hur man kan förbättra det?
Det gäller ju som liksom inte bara cheva utan dom flesta bilar till -70talet.
Montera en NY orginalkylare av lite kraftigare modell, använd INTE universal böjbara vågiga kylslangar, utan sätt dit släta formgjutna orginalslangar. Använd en orginal fläktkåpa eller en fläktkåpa som PASSAR, samt en tillräkligt stor kylfläkt som drivs av fläktremmen och som sitter med rätt avstånd från kylaren och har rätt diameter i förhållande till uttaget i fläktkåpan.
Glöm inte att använda en väl fungerande termostat.
Lätt som en plätt...och det går att cruisa i sommarhettan med en redigt trimmad motor eller en orginal maskin.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Framgångsrik Bracket racer
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1104
- Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Provat at rensa en gammal jenkar kylare med syra? kommer ut mycket skit då. + at en del av dom inte er justerat rett..
så er det inte mycket trykk i systemet efter nogra år. trykket lekker ut och dom kokar fortare.
så er det inte mycket trykk i systemet efter nogra år. trykket lekker ut och dom kokar fortare.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
TheBlackWidow
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
den som öppnat en gammal kylare vet vad jag pratar om och det brukar vara en hel del kapacitet som är borta med tiden och det blir helt enkelt igensatt. Bara för att den ser okej ut och kanske är lackerad skitsnyggt så är den inte okej..........
Och som redan nämnts så är oftast fläktkåpan borta och med kylaren 2dm från fläkten inser man ju att det inte gör nån nytta när man kör sakta.
Och som redan nämnts så är oftast fläktkåpan borta och med kylaren 2dm från fläkten inser man ju att det inte gör nån nytta när man kör sakta.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 34
- Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Jeg kjører rundt en bana med en Chevelle 76..har kørt med både smallbolock og BigBlock.Aldri noen problem med tempen,men jeg kjører med original radiator og vifte.Mange plukker bort vifte dekselet...no good!!
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Det dem flesta Tabbar sig på! om vi säger en varm solig sommar dag. Fläkt reglagen på kallaste! Dem ska stå på fullt
speciellt under crusing och sånt. Då hinner motor bli mycket varm! Fullvärme på säger jag bara! Ett tips!
speciellt under crusing och sånt. Då hinner motor bli mycket varm! Fullvärme på säger jag bara! Ett tips!
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Mitt problem på min Astro -87 som jag kör som sommarbil har varit att det inte fanns nån motortempmätare och att varningslampan aldrig har lyst, jag antar att den ska lysa när man slår på tändningen som koll på att den är hel? Jag blev mer och mer orolig och tillslut köpte jag en ute/inne mätare med klocka och satte dit. Fast den går ju bara till 70 grader så jag har lagt 10K i serie med givaren, då kommer 60 grader på displayen att motsvara ca 90 grader.
Under körning ligger den normalt på ca 50.
Det var givetvis en del pyssel att dra givarkabeln på nåt vettigt sätt men det gick. Sen hittade jag ett litet hål i motorblocket som jag pillade ner givaren i och limmade.
Den här ute/innegivaren kostade bara 49 kr på Clas Olsson, fungerar utmärkt för den som inte har mätning av motortemp med den modifiering jag gjorde, innetempen har man ingen större glädje av i en bil men klocka är inte dumt när det också fattas!
En klar nackdel är att mätaren är svåravläst när det är mörkt.
Under körning ligger den normalt på ca 50.
Det var givetvis en del pyssel att dra givarkabeln på nåt vettigt sätt men det gick. Sen hittade jag ett litet hål i motorblocket som jag pillade ner givaren i och limmade.
Den här ute/innegivaren kostade bara 49 kr på Clas Olsson, fungerar utmärkt för den som inte har mätning av motortemp med den modifiering jag gjorde, innetempen har man ingen större glädje av i en bil men klocka är inte dumt när det också fattas!
En klar nackdel är att mätaren är svåravläst när det är mörkt.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
9 av 10 kokande bilar på cruisingen västerås saknade fläktkåpan !
Det enda fläkten gör i cruisingfart är att vispa runt den redan varma luften i motorrummet.
Det enda fläkten gör i cruisingfart är att vispa runt den redan varma luften i motorrummet.
Allt under 400 CUI är startmotor
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Min Camaro är helt otrolig, med två olika motorer har jag inte lyckats få upp den i mer än 80 grader, och då körde jag ändå i cruisingen på Wheels...nästan så man börjar undra vad det är för fel på den
Värmepaketet är inte inkopplat och finns ingen vakuumreglering på fördelaren(en fördelare med vakuumreglering brukar väl göra att motorn går lite kallare?)
Värmepaketet är inte inkopplat och finns ingen vakuumreglering på fördelaren(en fördelare med vakuumreglering brukar väl göra att motorn går lite kallare?)
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Nova Jörgen skrev:Montera en NY orginalkylare av lite kraftigare modell, använd INTE universal böjbara vågiga kylslangar, utan sätt dit släta formgjutna orginalslangar. Använd en orginal fläktkåpa eller en fläktkåpa som PASSAR, samt en tillräkligt stor kylfläkt som drivs av fläktremmen och som sitter med rätt avstånd från kylaren och har rätt diameter i förhållande till uttaget i fläktkåpan.
Vad spelar det för roll ifall man har vågiga universal slangar jämfört mot släta???
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Det säger väl sig självt ; flödet.
Har man gjort allt annat på rätt sätt kanske det inte spelar så stor roll.
Har man gjort allt annat på rätt sätt kanske det inte spelar så stor roll.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Förutom funktion med flöde så är "Vågslangarna" ju Sk-tfula och dessutom helt värdelösa...
De kan explodera precis närsomhelst !
En Racer hade monterat såna på sin nybyggda bil och vi sa åt honom att han borde byta till riktiga slangar
Första repan flög den sönder
Hans kommentar efteråt "Ni hade rätt"
Lite längre borde den självklart ha hållit men en original slang blir tjockare och därmed hållbarare
De kan explodera precis närsomhelst !
En Racer hade monterat såna på sin nybyggda bil och vi sa åt honom att han borde byta till riktiga slangar
Första repan flög den sönder
Hans kommentar efteråt "Ni hade rätt"
Lite längre borde den självklart ha hållit men en original slang blir tjockare och därmed hållbarare
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Ok. Så vågformen sabbar flödet alltså? Sen att dom är skitfula är dagens sanning. Men nu kommer 10 000 kronors frågan. Då man bytt kylare och fått anslutningarna flyttade vad gör man då? Original slangarna passar ju inte längre. Ska man fixa lämplig kylarslang till anslutningarna vid kylare och vattenpump och sedan sätta lämplig rörstump i mellan? För att hitta en formgjuten slang som passar måste man kalla in tre fyra Tom Crusie för det måste väl ändå vara vara Mission Impossible
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Mission impossible ja det beror ju på...
Jo det kan gå trixa med nån rörstump eller så kan man gå på sin lokala Speedshop (Stilservice här i Umeå har mycke kylarslangar) och titta på alla slangar han har och har man tur så hittar man nånting från nån Van eller nått med en massa krokar på som går kapa till lämpligt
Jag hittade slangar som ser original ut på min Racebil med CBB och nån japs kylare
Jo det kan gå trixa med nån rörstump eller så kan man gå på sin lokala Speedshop (Stilservice här i Umeå har mycke kylarslangar) och titta på alla slangar han har och har man tur så hittar man nånting från nån Van eller nått med en massa krokar på som går kapa till lämpligt
Jag hittade slangar som ser original ut på min Racebil med CBB och nån japs kylare
Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?
Den som söker skola finna. Tack för tipsen
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h