Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Lepsyl
För mycket laddtryck
Inlägg: 221
Blev medlem: fre aug 22, 2008 11:10 am

Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Lepsyl »

Förmodligen alla som hållt på med jänkebilar har märkt att dom har en tendens att gå varma.

Någon som vet vad detta beror på?

Jag själv hade en cheva -65a förut som jag hade både smallblock och bigblock i som aldrig gick varm hur man än körde medans jag nu har en cheva -60a som alltid går varm och jag måste alltid köra med elfläkt på cruisingar även fast jag har elektrisk vattenpump, schyst kylare osv.

Någon som vet var svagheten sitter och hur man kan förbättra det?

Det gäller ju som liksom inte bara cheva utan dom flesta bilar till -70talet.
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Nova Jörgen »

Lepsyl skrev:Förmodligen alla som hållt på med jänkebilar har märkt att dom har en tendens att gå varma.

Någon som vet vad detta beror på?.
Japp...med risk att göra mig impopulär!!
Det är alldeles för många klåpare som håller på och "förbättrar" ett igensatt gammalt kylsystem med egna lösningar i stället för att göra rätt från början.
Lepsyl skrev:Jag själv hade en cheva -65a förut som jag hade både smallblock och bigblock i som aldrig gick varm hur man än körde medans jag nu har en cheva -60a som alltid går varm och jag måste alltid köra med elfläkt på cruisingar även fast jag har elektrisk vattenpump, schyst kylare osv.

Någon som vet var svagheten sitter och hur man kan förbättra det?

Det gäller ju som liksom inte bara cheva utan dom flesta bilar till -70talet.
Svagheten sitter oftast i dåligt underhåll av orginalkylsystemet och dåligt justerade motorer.

Montera en NY orginalkylare av lite kraftigare modell, använd INTE universal böjbara vågiga kylslangar, utan sätt dit släta formgjutna orginalslangar. Använd en orginal fläktkåpa eller en fläktkåpa som PASSAR, samt en tillräkligt stor kylfläkt som drivs av fläktremmen och som sitter med rätt avstånd från kylaren och har rätt diameter i förhållande till uttaget i fläktkåpan.

Glöm inte att använda en väl fungerande termostat.

Lätt som en plätt...och det går att cruisa i sommarhettan med en redigt trimmad motor eller en orginal maskin.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Kristoffer Helle »

Provat at rensa en gammal jenkar kylare med syra? kommer ut mycket skit då. + at en del av dom inte er justerat rett..
så er det inte mycket trykk i systemet efter nogra år. trykket lekker ut och dom kokar fortare.
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av StefanM »

den som öppnat en gammal kylare vet vad jag pratar om och det brukar vara en hel del kapacitet som är borta med tiden och det blir helt enkelt igensatt. Bara för att den ser okej ut och kanske är lackerad skitsnyggt så är den inte okej..........
Och som redan nämnts så är oftast fläktkåpan borta och med kylaren 2dm från fläkten inser man ju att det inte gör nån nytta när man kör sakta.
blazerteam
Lite mer laddtryck
Inlägg: 34
Blev medlem: ons jun 11, 2008 1:02 pm

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av blazerteam »

Jeg kjører rundt en bana med en Chevelle 76..har kørt med både smallbolock og BigBlock.Aldri noen problem med tempen,men jeg kjører med original radiator og vifte.Mange plukker bort vifte dekselet...no good!!
D4nieel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: tis jun 21, 2011 10:01 pm
Ort: Örnsköldsvik

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av D4nieel »

Det dem flesta Tabbar sig på! om vi säger en varm solig sommar dag. Fläkt reglagen på kallaste! Dem ska stå på fullt
speciellt under crusing och sånt. Då hinner motor bli mycket varm! Fullvärme på säger jag bara! Ett tips! :-)
Användarvisningsbild
Hanseman
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: sön jul 03, 2011 11:34 am
Ort: Gävle

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Hanseman »

Mitt problem på min Astro -87 som jag kör som sommarbil har varit att det inte fanns nån motortempmätare och att varningslampan aldrig har lyst, jag antar att den ska lysa när man slår på tändningen som koll på att den är hel? Jag blev mer och mer orolig och tillslut köpte jag en ute/inne mätare med klocka och satte dit. Fast den går ju bara till 70 grader så jag har lagt 10K i serie med givaren, då kommer 60 grader på displayen att motsvara ca 90 grader.
Under körning ligger den normalt på ca 50.
Det var givetvis en del pyssel att dra givarkabeln på nåt vettigt sätt men det gick. Sen hittade jag ett litet hål i motorblocket som jag pillade ner givaren i och limmade.
Den här ute/innegivaren kostade bara 49 kr på Clas Olsson, fungerar utmärkt för den som inte har mätning av motortemp med den modifiering jag gjorde, innetempen har man ingen större glädje av i en bil men klocka är inte dumt när det också fattas!
En klar nackdel är att mätaren är svåravläst när det är mörkt.
Har VARIT Corvairfantast (på 80-talet) Hade bl.a. Corsa turbo 66 på bilden.
Har haft ett stort ånglok också.. (E-lok 1915)
Men numera vurmas det mest för elfordon..
nova383
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: mån feb 18, 2008 9:24 pm

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av nova383 »

9 av 10 kokande bilar på cruisingen västerås saknade fläktkåpan !
Det enda fläkten gör i cruisingfart är att vispa runt den redan varma luften i motorrummet.
Allt under 400 CUI är startmotor
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av Steve »

Min Camaro är helt otrolig, med två olika motorer har jag inte lyckats få upp den i mer än 80 grader, och då körde jag ändå i cruisingen på Wheels...nästan så man börjar undra vad det är för fel på den :)

Värmepaketet är inte inkopplat och finns ingen vakuumreglering på fördelaren(en fördelare med vakuumreglering brukar väl göra att motorn går lite kallare?)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av bossrules »

Nova Jörgen skrev:Montera en NY orginalkylare av lite kraftigare modell, använd INTE universal böjbara vågiga kylslangar, utan sätt dit släta formgjutna orginalslangar. Använd en orginal fläktkåpa eller en fläktkåpa som PASSAR, samt en tillräkligt stor kylfläkt som drivs av fläktremmen och som sitter med rätt avstånd från kylaren och har rätt diameter i förhållande till uttaget i fläktkåpan.

Vad spelar det för roll ifall man har vågiga universal slangar jämfört mot släta???
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av mattias »

Det säger väl sig självt ; flödet.

Har man gjort allt annat på rätt sätt kanske det inte spelar så stor roll.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av T-27 »

Förutom funktion med flöde så är "Vågslangarna" ju Sk-tfula och dessutom helt värdelösa...
De kan explodera precis närsomhelst !
En Racer hade monterat såna på sin nybyggda bil och vi sa åt honom att han borde byta till riktiga slangar
Första repan flög den sönder :whistle:
Hans kommentar efteråt "Ni hade rätt"
Lite längre borde den självklart ha hållit men en original slang blir tjockare och därmed hållbarare
Bild
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av bossrules »

Ok. Så vågformen sabbar flödet alltså? Sen att dom är skitfula är dagens sanning. Men nu kommer 10 000 kronors frågan. Då man bytt kylare och fått anslutningarna flyttade vad gör man då? Original slangarna passar ju inte längre. Ska man fixa lämplig kylarslang till anslutningarna vid kylare och vattenpump och sedan sätta lämplig rörstump i mellan? För att hitta en formgjuten slang som passar måste man kalla in tre fyra Tom Crusie för det måste väl ändå vara vara Mission Impossible
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av T-27 »

Mission impossible ja det beror ju på...
Jo det kan gå trixa med nån rörstump eller så kan man gå på sin lokala Speedshop (Stilservice här i Umeå har mycke kylarslangar) och titta på alla slangar han har och har man tur så hittar man nånting från nån Van eller nått med en massa krokar på som går kapa till lämpligt :)
Jag hittade slangar som ser original ut på min Racebil med CBB och nån japs kylare
Bild
Användarvisningsbild
bossrules
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: mån jun 25, 2007 5:40 am
Ort: Lycksele

Re: Varför har så många jänkebilar problem med motortempen?

Inlägg av bossrules »

Den som söker skola finna. Tack för tipsen :)
If you´re going under control you´re going too slow! Boss 302: 12,706@186km/h
Skriv svar