Funderar starkt på om jag ska konvertera min CSB 383 till insprutning i vinter.
Tänkte då svetsa in spridarhylsor i insuget och ersätta förgasaren med ett "förgasarspjällhus"
Nån som gjort en sån konvertering på en bil som används ofta till lite hårdare körning, brukskörning, cruising, m.m., ja lite av varje i stort sett?
Hur har förbrukning, körbarhet, m.m. blivit sen konverteringen?
Vad kör ni med för sprut och tändning?
Eftermarknadsinsprutning på V8
Re: Eftermarknadsinsprutning på V8
Jag har gjort liknande konverteringar på alla möjliga motorer, som du säkert anar är det svårt att försämra situationen genom att byta till insprutning. Ofta byter man trigger till vevaxel-baserad, och det ger förstås sitt till en jämn gång i motorn, men det är bara en av vinsterna i så fall. Sen blir det förstås inte bättre än man justerar det hela.
En kompromiss kan ju vara att justera original-förgasare på ett vettigt sätt med bredbandslambda och gå genom tändsystemet, det finns många dåligt justerade jänkare på våra gator.. beror ju på vad man ska ha bilen till, kan finnas en poäng i att det ser "original" ut.
En kompromiss kan ju vara att justera original-förgasare på ett vettigt sätt med bredbandslambda och gå genom tändsystemet, det finns många dåligt justerade jänkare på våra gator.. beror ju på vad man ska ha bilen till, kan finnas en poäng i att det ser "original" ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Re: Eftermarknadsinsprutning på V8
om det inte är nån märkvärdig motor så skulle nog jag stanna vid nån TBI konvertering och helt slippa massa spridare.
Re: Eftermarknadsinsprutning på V8
Min trimmade motor rasade några dagar efter jag hade köpt den(troligen var det på gång redan innan jag köpte den), och det känns nästan som om det hade kunnat undvikas med bredbandslambda osv
Vet egentligen inte vad jag funderar över, egentligen är det ju bara att konvertera
Funkar MSD eller FAST´s cranktrigger-kit bra?
Vet egentligen inte vad jag funderar över, egentligen är det ju bara att konvertera
Funkar MSD eller FAST´s cranktrigger-kit bra?
Re: Eftermarknadsinsprutning på V8
Kör hårt säger jag!
Du har inget att förlora, och det finns massvis med möjligheter till utveckling om man väl har installerat ett sprut i sin maskin.
Om det är en sugis så är det inte jättesvårt att mappa in heller, men bra support underlättar mycket. Så kika upp om nån i närheten sysslar med den insprutningen som du är sugen på och köp!
Fast förgasare är koolare!
Du har inget att förlora, och det finns massvis med möjligheter till utveckling om man väl har installerat ett sprut i sin maskin.
Om det är en sugis så är det inte jättesvårt att mappa in heller, men bra support underlättar mycket. Så kika upp om nån i närheten sysslar med den insprutningen som du är sugen på och köp!
Fast förgasare är koolare!
Jonathan Westerlund, Tierp
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.
Samt ett par, tre Alfor.
Re: Eftermarknadsinsprutning på V8
Insprutning blir det till 99% säkerhet, har bara "lite" funderingar på vilken grundmotor jag ska ha
Re: Eftermarknadsinsprutning på V8
Jeg har konvertert min csb 383 stroker til sprut. kjører med autronic smc med autronic tenning (waste spark). blir noe helt annet å kjøre med. mye bedre gassrespons å bilen går bedre. har brukt denna på dragrace-banekjøring-cruising å funker flott uansett. er litt styr å bygge om men ikke noe stort problem. må ha trigger på veiv og på kam samt et gass-spjeld