Eftermarknadsinsprutning på V8

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av Steve »

Funderar starkt på om jag ska konvertera min CSB 383 till insprutning i vinter.
Tänkte då svetsa in spridarhylsor i insuget och ersätta förgasaren med ett "förgasarspjällhus"

Nån som gjort en sån konvertering på en bil som används ofta till lite hårdare körning, brukskörning, cruising, m.m., ja lite av varje i stort sett?

Hur har förbrukning, körbarhet, m.m. blivit sen konverteringen?

Vad kör ni med för sprut och tändning?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av mattias »

Jag har gjort liknande konverteringar på alla möjliga motorer, som du säkert anar är det svårt att försämra situationen genom att byta till insprutning. Ofta byter man trigger till vevaxel-baserad, och det ger förstås sitt till en jämn gång i motorn, men det är bara en av vinsterna i så fall. Sen blir det förstås inte bättre än man justerar det hela.

En kompromiss kan ju vara att justera original-förgasare på ett vettigt sätt med bredbandslambda och gå genom tändsystemet, det finns många dåligt justerade jänkare på våra gator.. beror ju på vad man ska ha bilen till, kan finnas en poäng i att det ser "original" ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av StefanM »

om det inte är nån märkvärdig motor så skulle nog jag stanna vid nån TBI konvertering och helt slippa massa spridare.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av Steve »

Min trimmade motor rasade några dagar efter jag hade köpt den(troligen var det på gång redan innan jag köpte den), och det känns nästan som om det hade kunnat undvikas med bredbandslambda osv

Vet egentligen inte vad jag funderar över, egentligen är det ju bara att konvertera :D

Funkar MSD eller FAST´s cranktrigger-kit bra?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av Jonathan_ »

Kör hårt säger jag!

Du har inget att förlora, och det finns massvis med möjligheter till utveckling om man väl har installerat ett sprut i sin maskin.
Om det är en sugis så är det inte jättesvårt att mappa in heller, men bra support underlättar mycket. Så kika upp om nån i närheten sysslar med den insprutningen som du är sugen på och köp!

Fast förgasare är koolare! :hihi:
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av Steve »

Insprutning blir det till 99% säkerhet, har bara "lite" funderingar på vilken grundmotor jag ska ha
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
esben
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: tis jun 26, 2012 1:38 am

Re: Eftermarknadsinsprutning på V8

Inlägg av esben »

Jeg har konvertert min csb 383 stroker til sprut. kjører med autronic smc med autronic tenning (waste spark). blir noe helt annet å kjøre med. mye bedre gassrespons å bilen går bedre. har brukt denna på dragrace-banekjøring-cruising å funker flott uansett. er litt styr å bygge om men ikke noe stort problem. må ha trigger på veiv og på kam samt et gass-spjeld
Skriv svar