Mopar 904 låda - frågor

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Perka »

Hur gör man för att justera in kick-down reglaget på en sån låda??

Hur får man dit kontaktstycket på neutralkontakten? Nåt knep eller nåt?

Bilen är en Dodge Aspen med 318SB och 904a låda.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
thojo
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tor sep 10, 2009 8:48 pm
Ort: Gävle

Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av thojo »

Vid full gas skall det vara ett litet spel kvar på staget har jag för mig. Googla lite så hittar du säkert en massa info på Amerikanska forum.
Thomas Johansson
Gävle
http://thojo.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Perka »

Har ju gjort det men hittar inget direkt om hur staget ska justeras.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Thunderbo1t »

Förenklat om du har original kickdownstag: Fullgas = fullt intryckt kickdown stag, ev minska nån millimeter om den drar för långt på växlarna när man kör lugnt. Det är viktigt att det inte är för "löst" justerat, då slits lådan ut rekordfort.
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Perka »

Åt vilket håll ska armen vara på lådan för att vara i fullgasläge då?? framåt eller bakåt??
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Painlake Racing »

Bakåt ;)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Perka »

Thunderbo1t skrev:Förenklat om du har original kickdownstag: Fullgas = fullt intryckt kickdown stag, ev minska nån millimeter om den drar för långt på växlarna när man kör lugnt. Det är viktigt att det inte är för "löst" justerat, då slits lådan ut rekordfort.
När det är för löst justerat, hur är det justerat då??
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Painlake Racing »

Ta bort länkaget och dra bak kickstaget på lådan så långt det går för hand dvs i bott. Så långt bak ska den gå när du ger full gas minus lite lite spel.
Ett sätt kan vara att spärra förgasaren på fullgas och skruva länkaget tills det passar i kickstaget på lådan när det är i bott, längst bak. Färdigt!

Om kicklänkaget sedan håller emot så att förgasaren inte vill gå tillbaka till utgångsläget så kan man få kompromissa lite med justeringen, i nödfall. Finns andra sätt att lösa det problemet, dvs med ett riktigt stag med spår i vid förgasaren (eller fixa så det blir rätt utväxling på länkaget).

Ibland får man modifiera både stag och torpedvägg för att få till det i en liten bil (Valle-66).

För löst är det om det inte går att göra kickdown, som jag ser det (kan finnas fler orsaker till det). Går staget inte ens halvvägs så lär den inte växla ner vid fullgas.

Sen är det ju det där med att staget ställer oljetrycket i lådan, men det är jag inte nog påläst för att kommentera. Någon får gärna fylla i den luckan! :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Perka »

Ingen som har nåt mer att komma med? Ska iväg nu och skruva lite med den.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Tobbe1 »

Thunderbo1t skrev:Förenklat om du har original kickdownstag: Fullgas = fullt intryckt kickdown stag, ev minska nån millimeter om den drar för långt på växlarna när man kör lugnt. Det är viktigt att det inte är för "löst" justerat, då slits lådan ut rekordfort.
tycker det samfattar rätt bra ,börja med att ha det rätt agressivt justerat och släpp sedan efter så den känns komfortabel vid lugn körning men ändå ger kickdown
ett annat problem brukar vara att man har lite sisådär ordning på kickdownstaget leder osv ..hopaplock
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av Perka »

Grejade för nån helg sen nu och tror jag fick till staget rätt bra, måste bara få ordning på förgasare/tändning så man kan prova den riktigt på vägen.
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
moparmaniac
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: tor mar 08, 2012 6:15 pm
Ort: brottby

Re: Mopar 904 låda - frågor

Inlägg av moparmaniac »

kolla in på allpar.com bara mopar o mycket fakta :thumbright: :D
Skriv svar