Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av Eckan »

Hur ska jag gå tillväga, kan man mäta sig fram på nått vis?
Är iaf 4port med vacum sekundär.
Finns som sagt inget idnummer iom att chokehuset är bortfräst av nån anledning...
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av cossie_demon »

inget nummer stansat på själva förgasar kroppen heller? eller precis vid någon av venturi tunnlarna?
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Re: Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av janmoen »

Det er egentlig umulig. Det nærmeste du kan komme er ned til tre-fire ulike varianter. Måle spjelddiameter og venturidiameter på minste area. Så er det inn i Holleykatalogen og lete. En kan også utelukke alternativer ut fra følgende : Har forgasseren vakumuttak ? Er det to eller fire tomgangskretser ? De numrene du finner på de forskjellige delene er brukt på et uttall ulike forgassere, så det er ikke til hjelp. Sorry.
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av Eckan »

Den har 2 tomgångskretsar och vaccum uttag både på spjällplattan och
på mitten av förgasaren.

Har även mätt lite på förgasaren nu.


Spjäll diameter 39.5mm
Venturi ca primär32.5 sekundär33.5mm
Bränslemunstycken primär 66 sekundär 76h

Märkningar:
Uppe på förgasaren 6R 1717B och 7B

Bakom plattan med munstycken på huset primär S38 sekundär T39

Under spjällplattan 1850 2
Uppe på spjällplattan under plattan med munstycken på primärsidan 12R5204B och 61945


Tog även några bilder...
Mvh//Eckan

Bild

Bild

Bild

Bild
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
janmoen
För mycket laddtryck
Inlägg: 100
Blev medlem: tor dec 25, 2008 9:10 pm
Ort: Trysil, Norge.

Re: Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av janmoen »

Det ser ut til at du har en modell 4150 600 CFM . Dataene kan tyde på listnummer 2881 og hvis det er riktig er det riktig synd at den en gang har gjort tjeneste hos noen som burde gjort annet enn å skru på forgassere. Det KAN faktisk være originalforgasser til en Korv fra tidlig sekstitall. Det kan også være en ganske vanlig 600 som er konvertèrt ( fra 4160 til 4150 ) til utbyttbare dyser ( munstycken ) på sekundær. Last ned Holleykatalogen fra nett eller kjøp den hvis du vil komme til bunns i dette. 1850-2 som du sier står slått inn under spjeldplata er et vanlig listnummer på en 600 CFM 4160, men den har faste dyser i ei dyseplate på sekundær og mindre spjelddiameter.
Eckan
För mycket laddtryck
Inlägg: 101
Blev medlem: lör feb 19, 2005 7:53 am
Ort: Köping

Re: Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av Eckan »

Ok, Verkar alltså vara en 4150/4160 600cfm iaf.
Precis det jag hade hoppats på:) Alldeles lagom till min motor.
Bara och beställa ett renoverings kit och skruva vidare.
Tack för hjälpen!

Mvh//Eckan
EMTUNING.SE
Erik Malmström
Köping
Västmanland

Bromsar bilar i navdyno.
Portar, MIRA Fräser samt flödar toppar.

Bygger:
Porsche 944 Turbo -88

Åker:
Audi A4 Avant 2.7TDI -07
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Identifiera Holley med bortfräst chokehus??

Inlägg av Painlake Racing »

Om du ändå ska beställa, så skulle du kunna försöka få tag på flottörhus med separata anslutningar för soppan.
Det är inget kul med de där rören mellan flottörhusen, oringen sväller så man får nästan alltid sätta dit en ny varje gång man byter munstycken.
Du kanske inte planerar att "mappa" så mycket och då spelar det ju ingen roll... Du har ju i alla fall lösa munstycken även i sekundären, vilket är en stor fördel.

Jämförde mina flottörhus från min 650dp och min 800dp (centerupphängda med egen bränsleanslutning) och konstaterade att det borde fungera.
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Skriv svar