360 turbo

Allt inom Usa bilar samt hot rods
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Hej sitter o funderar på mitt första turbo bygge som kommer byggas ihop efter vad ekonomin tillåter (studerar)

Hadde tänkt ladda cirka 0.5-0.7 nånting

ska använda förgasare

blocket består av guten vev gutna stakar och kolvar

saker jag ska inhandla
insug
toppar (har 318) toppar dessa duger inte antar jag?
arp bultar
kam?
turbo?
förgasare
kolvar smidda
stakar smidda om inte orginal duger
ja målet är väl 500-600 hk o varva 5500-6500

Är dessa nånting o ha?
http://www.summitracing.com/parts/RHS-20301/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Re: 360 turbo

Inlägg av Steff »

Jag skulle inte vara allt för orolig med att köra med standard stakar, kolvar mm. Stakarna är för övrigt smidda original, byter man till ARP vevstaksbultar så är de helt OK.
Om man nu inte måste borra blocket pga. slitage och ändå byter kolvar, så skulle jag kört med de gjutna kolvarna och bara satsat på kolvringar av hög kvalitet samt filtat in kolvringsgapet enl. rekommendationer.
Jag skulle sparat alla slantar till ett par Edelbrock toppar, lätta och flödar bra.
De toppar du tog upp är i gjutjärn och tomma, så det tillkommer ventiler, fjädrar mm. Och frakt!!

Och lycka till med ditt Turbo bygge.
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: 360 turbo

Inlägg av Tobbe1 »

har en 360 med procharger istort helt std bara andra toppar (rhs) järntoppar småportade med rostfria ventiler laddar ca 0,5-0,7 verkar funka bättre än väntat även fast jag blåste std toppackningarna med en gång nästan men nu felpro och arp bultar ,om du har en fungerande motor skulle jag bygga fördigt allt med kringutrustning och uppgradera maskinen senare
annars är inte 92- nyare magnum motorerna ¨¨så dåliga heller ,insprut och går säkert att megas squirt konvertera ,
och finns mycket delar till på skroten ,360 inte helt ovanligt heller för runt 7000kr
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

Re: 360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Steff skrev:Jag skulle inte vara allt för orolig med att köra med standard stakar, kolvar mm. Stakarna är för övrigt smidda original, byter man till ARP vevstaksbultar så är de helt OK.
Om man nu inte måste borra blocket pga. slitage och ändå byter kolvar, så skulle jag kört med de gjutna kolvarna och bara satsat på kolvringar av hög kvalitet samt filtat in kolvringsgapet enl. rekommendationer.
Jag skulle sparat alla slantar till ett par Edelbrock toppar, lätta och flödar bra.
De toppar du tog upp är i gjutjärn och tomma, så det tillkommer ventiler, fjädrar mm. Och frakt!!

Och lycka till med ditt Turbo bygge.
Det låter bra att det va smidda orginal stakar visste jag inte.
Blocket behöver inte borras så då använder jag orginal kolvarna då.
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

Re: 360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Tobbe1 skrev:har en 360 med procharger istort helt std bara andra toppar (rhs) järntoppar småportade med rostfria ventiler laddar ca 0,5-0,7 verkar funka bättre än väntat även fast jag blåste std toppackningarna med en gång nästan men nu felpro och arp bultar ,om du har en fungerande motor skulle jag bygga fördigt allt med kringutrustning och uppgradera maskinen senare
annars är inte 92- nyare magnum motorerna ¨¨så dåliga heller ,insprut och går säkert att megas squirt konvertera ,
och finns mycket delar till på skroten ,360 inte helt ovanligt heller för runt 7000kr
Hela motorn är i delar så måste byggas ihop först.
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: 360 turbo

Inlägg av Tobbe1 »

okej är det en gammal maskin? runt 87 nyare har rullkam som std ,gå att få till trevliga kammar men ändå slippa nergågna nockar pga av aggresivt lyft

men fördelen är att övertryck gör att det inte behövs värsta topparn ,kam osv
lycka till ...har åxå precis upptäck överladdningens nya värld ...mycket vill ha mer så bygg en stöddig botten för framtiden :wink:
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

Re: 360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Ja det är en gammal maskin från 72.

ja det brukar bli så men får bli en stöddig botten när man börjat jobba.

någon som vet hur stor turbo som behövs?
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: 360 turbo

Inlägg av Tobbe1 »

prova här
http://www.theturboforums.com/smf/index.php?board=21.0" onclick="window.open(this.href);return false;
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

Re: 360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Det va en jävligt bra sida tack för den.
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: 360 turbo

Inlägg av Jonathan_ »

Jag har en HX55a 66 in och 82 ut (#25 avgashus, T6-fläns) och den funkar mycket bra det lilla jag provat.
Kanske att man till och med skulle kunna gå ned till en stor HX50 för snabbare spool (?) om du satsar på 5-600 hk.

Ska du köpa toppar från landet över pölen så tänk på att frakten blir väldigt dyr på gjutjärnstoppar.
Mina Edelbrock alu-lock blev billigare (helt kompletta) än ett par tomma RHS.

Lycka till!

/J
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: 360 turbo

Inlägg av Tobbe1 »

tog faktiskt mina rhs toppar via dalhems blev rätt okej pris ,blev lite akutläge annars brukar man kunna lösa hyffsade frakter vis sjöfrakt höst/vinter
har 1par senare grenrör från 318/360 magnum om
du ska göra ett lågbudgetbygge och köra gjutna grenrör fördelen med dessa är att man kan köra dom framåtvända med ut "framåt"
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

Re: 360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Jonathan_ skrev:Jag har en HX55a 66 in och 82 ut (#25 avgashus, T6-fläns) och den funkar mycket bra det lilla jag provat.
Kanske att man till och med skulle kunna gå ned till en stor HX50 för snabbare spool (?) om du satsar på 5-600 hk.

Ska du köpa toppar från landet över pölen så tänk på att frakten blir väldigt dyr på gjutjärnstoppar.
Mina Edelbrock alu-lock blev billigare (helt kompletta) än ett par tomma RHS.

Lycka till!

/J
Ja jag hade tänkt det ja blir aluminium toppar förmodligen allt beror på plånboken :thumbdown:

letar just nu efter ett biligare altenativ 360 toppar.
cuda66
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: fre jun 29, 2007 1:24 am
Ort: skåne

Re: 360 turbo

Inlägg av cuda66 »

Tobbe1 skrev:tog faktiskt mina rhs toppar via dalhems blev rätt okej pris ,blev lite akutläge annars brukar man kunna lösa hyffsade frakter vis sjöfrakt höst/vinter
har 1par senare grenrör från 318/360 magnum om
du ska göra ett lågbudgetbygge och köra gjutna grenrör fördelen med dessa är att man kan köra dom framåtvända med ut "framåt"
Okej vad tog dom betalt per dollar om du kommer ihåg det?

Har 2 par hedders som ligger o skräpar.
så bygger egna
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: 360 turbo

Inlägg av Tobbe1 »

nu kommer jag inte ihåg exakt men kollade med en annan som i sverige som repsesenterade RHS och det skiljde nästan 3oookr på 2 toppar
men dom var tomma iofs ,
enklas är om du mailar dom direkt och får ett dagsfärskt pris ,en annan fördel va att det va ca 1veckas lev tid från usa + någon dag frakt i sverige
numera har jag en kontakt i usa som man kan skicka grjer till och som skickar via container till sverige en fördel när det är större ,tyngre grejer
nackdelen är att det tar ett tag innan man får dom
har handlat lite av hipotek han hn är dealer för hughes och verkar lösa det mesta ,skickar även "overseas"
http://stores.hi-potek.com/-strse-DAKOT ... gories.bok" onclick="window.open(this.href);return false;
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: 360 turbo

Inlägg av Jonathan_ »

cuda66 skrev:
Ja jag hade tänkt det ja blir aluminium toppar förmodligen allt beror på plånboken :thumbdown:

letar just nu efter ett biligare altenativ 360 toppar.
Jag fick hem mina för ca 12k (inkl. tull+moms+frakt) med flyg. Har för mig dollarn stod som den gör nu ungefär.
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Skriv svar