Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av Roslund »

Som rubriken lyder.

En kompis har förreggat sin bil, alltså han har papper och skyltar på den.
När han va inne på kontrollbesiktning för att få bilen helt körklar fick besiktningen för sig att identiteten inte gick att styrka på bilen.
Dom menade att id-brickan skulle sitta nere i dörren och inte där den satt (sitter i a-stolpen uppe vid rutan)
Brickan är punktad och aldrig borttagen, satt på samma ställe på min chevy 57:a.
Problemet nu är att dom kräver att Larmtjänst ska kolla och styrka identiteten på bilen, dom tar runt 600kr i timmen för att åka till honom och kolla det här, total restid ca 7tim :shock:

Kan man gå runt det här problemet och få bilen godkänd?
Tycker det verkar väldigt konstigt att dom ska krångla med en sån grej när ursprungskontrollen är gjord.
Det är ju den som styrker bilens identitet, eller?

Sen om ramen någon gång är bytt så är det ju helkört för då stämmer ju inte ram nr med chassi nr :doh:

Någon som kan det här med reggning av bilar?

Mvh// Roslund
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av Steff »

Egentligen är det väl ramen som är identitetsbärare, hade ni hittat ramnummret?
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av Roslund »

Det ska sitta på ovansidan på ramen under föraren enligt Larmtjänst men dom måste själva se det, vad jag fattar som?
Men om nu det är identitetsnr varför hänger dom upp sig om id-brickan?
Den ska sitta där den sitter, iaf på cheva 55-57.

Inte så kul å behöva lyfta karossen för ett sketet nr :thumbdown:
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av therealpinto »

Det är inte kul men inte heller så mycket att göra. Jag (vi, SFRO) har tidigare ifrågasatt just det här med att man har en godkänd ursprungskontroll och att Bilprovningen ändå "strular". Förklaringen är att vid ursprungskontrollen tittar man bara på dokumentation, de papper och underlag som kunden skickat in. Det är först vid registreringsbesiktningen som någon kontrollerar bilen fysiskt. Om besiktningsmannen då blir osäker hamnar man i denna sits.

Man kan överklaga Bilprovningens beslut men chansen att få rätt i en sådan överklagan utan att ha mer fakta om bilens identited är liten. Larmtjänst är nog ändå den enklaste vägen och är bilen ärlig finns ju inget att frukta. Även om det tyvärr kostar en slant.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av Pro-Mille »

När jag regbesiktade min BelAir -66 så knackade jag dit chassienumret själv i ramen, vänster fram inne i hjulhuset.
Slipade bort färgen o knackade dit numrerna o klarlackade över det.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Roslund
Forumsberoende
Inlägg: 520
Blev medlem: fre nov 16, 2007 3:06 pm
Ort: Mariestad

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av Roslund »

Då är det bara å bita i det sura äpplet då :(

Enligt fakta vi fått fram så är den brickan som sitter i a-stolpen, alltså bilens identitet.
Brickan satt där på alla 55-57 förutom cabbarna, då satt den där nere och även på svensksålda satt den där nere.
Kanske därför bilprovningen strula till det pga bristfällig kunskap :doh:

Finns inget ramnr på bilen, iaf inget som man ska veta om (som det uppe på ramen)

Hur som helst får det nog bli larmtjänst för hans del, även om det kostar.
V50 2,0d ocean-race paket brukis
Chevrolet Parkwood -60
Chevrolet Nova -65
Volvo 360 4dörrars sedan
Volvo 360 3dörrars halvkombi


TIG licenser i 2348 rostfritt, Duplex och Hastelloy

Mindre fräsjobb utföres

Henrik Roslund
Enåsa Uggletorp 2 Mariestad
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av bowtie »

Jag tycker inte din kompis skall ge sig eftersom han har rätt och idioterna fel. Det skall inte behövas någon larmtjänst utan kunskapen skall finnas hos SBP. Jag hade hotat att fakturera larmtjänsts kostnader på sbp om du kan få fram dokumenation på var brickan skall sitta och hur den skall se ut och självklart att brickan stämmer. De som håller på med saken vet att det är så som du beskriver men kan du ordna dokumentation som också bevisar att alla vi har rätt så skall idioterna svettas!!!! Förr i tiden hade detta varit en lätt fråga då du bums hade kunnat kontakta Richard Gimser (Äger själv flera 55-57 chevor) och han då var teknisk chef södra sverige på sbp. Nu har han öppnat egen bilprovning i Ystad som heter ybb (Googla gärna) Vet inte om han skulle vilja hjälpa sin gamla arbetsgivare men det kan kanske vara lönt att fråga.... Är bilen fin? Annars är det snabbt gjort att skära upp en remsa under stolen precis över ramen. Det finns två nummer stansade uppifrån och ner på ramen och de är stansade framför samt bakom tvärbalken under föraren. det ena nummret (Har för mig främre) går att se underifrån med en spegel och ficklampa. tvätta som satan och kolla om nummret syns.... om inte slipa försiktigt med smärgelduk och kolla om nummret framträder.... hittar ni nummret är det bara att åka tillbaka till sbp... det andra nummret är svårt att se utan att snitta upp golvet. mina gick inte att tyda då de var i uselt skick men jag vet folk som har hittat sina nummer på detta sättet. Lova mig att anmäla sbp för tjänstefel!!! det måste bli ett slut på trakasserierna!!! Med varma chevahälsningar Gunnar (Jag skall kolla i min dokumentation ikväll om jag hittar några bevis och isåfall lånar jag gärna ut!!!) Förresten kan du kanske deleta den besiktningen och regga hos rickard i ystad istället?? beror kanske på hur långt det är.... rickard skruvar själv och kan allt om 55-57 chev på gott och ont... hehe
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av therealpinto »

Alternativet till att dra in Larmtjänst (och att kalla folk idioter...hehe) är kanske att ta med sig lite mer dokumentation till Bilprovningen.

Att kunskapen ska finnas hos Bilprovningen är förstås önskvärt men kanske inte helt realistiskt när det handlar om 55 år gamla bilar. Men Bilprovningen ska förstås försöka hjälpa till och förklara hur man kan göra för att lösa saken. Larmtjänst är då ett alternativ, det vanligaste...

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av bowtie »

aj aj aj.... satan, truten drog igång igen utan att hjärnan hann bromsa.... sorry Gustav, lite dumt att kalla sbp:s folk för idioter generellt....

Jag tycker trots allt att om en firma tar betalt för en tjänst så tycker jag man kan förutsätta att kompetensen skall finnas. Här i Skåne är vi lyckligt lottade då Rickards framfart har satt positiva spår inom bilprovningen. Han köpte in metervis med dokumentation till samtliga stationer han ansvarade för och som utförde id-kontroller och reg bes.

Jag tycker också att i ett land som Sveige som har en extremt utbredd hobbybils flotta skall ha ett besiktningsorgan som har kompetensen till att besiktiga. I detta fall handlar det ju dessutom om en av de absolut vanligaste raggarbilarna från 50-talet. det finns hundratals i Sverige. Dessutom fanns dom att köpa nya i Sverige 1955. Det hade kanske varit skillnad om det hela handlade om en Dusenberg från 1933...

Jag tycker inte att det kan vara speciellt svårt att ha en eller kanske två på var station med xtra kompetens eller kanske möjlighet att ringa support osv. I detta fallet verkar det vara en inkompetent besiktningsman som avkräver intyg på sådant som skall ingå i hans/hennes kunnande. Då anser jag att stationschefen misslyckats med att sätta ihop ett kompetent team och akrediteringen skall dras in. dessutom skall kundens kostnader självklart ersättas.

Rakryggade privata och kundmedvetna företag hade handlat så. Vet inte om det finns fler skåningar som läser här men jag jämför sättet jag blir behandlad på med det nya företaget carspect som har öppnat några stationer i malmöområdet. Jag har blivit mycket proffsigt bemött, min bil/hoj har fått en seriös genomgång av någon som jag uppfattar som ytterst kompetent. Tror någon att jag någonsin kommer att besiktiga hos sbp?? Jag har aldrig varit på YBB men jag vet folk som åker 30 mil för att besiktiga hos ybb där de verkligen vet vad de håller på med. Rickard själv har en passion i gamla goa chevor så hans måtto handlar om att hjälpa istället för att själpa... när mötte du den attityden sist du besiktigade?

Nu blev det massor med bullshit snack en stund men som varm rekommendation skulle jag provat att ringa Rickard på YBB. även om han kanske inte har tid att jobba gratis för att hans tidigare arbetsgivare inte skött sig så kanske han kan ge tips hur man kan undvika larmtjänst.

Lycka till med en av världens coolaste bilar!! och som sagt jag är ledsen för att jag blev lite väl ivrig i tidigare inlägg och kallade alla på sbp generellt för idioter.... inte snyggt.

Gunnar
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av therealpinto »

Jag förstår vad du säger men efter att ha suttit i otaliga möten med Transportstyrelsen och olika besiktningsorgan har jag också lärt mig att det är bra att försöka se saken ur deras perspektiv. Hur vi än vänder och vrider oss är antalet entusiastfordon som registreringsbesiktas försvinnande litet.

Rickards entusiasm skulle flera företag behöva ha :-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av StefanM »

Dessutom kan man ju fråga sig hur man ska få ihop kunnigt folk på stationerna, den här gången handlar det om en cheva 55, nästa gång en moskwitch och nästa gång en dusenberg som sagt och hur i hela friden ska det gå till? Nä vi får nog allt finna oss i att ha all dokumentation tillgänglig när det ska besiktigas och att identiteten är en stor bit i detta torde de flesta veta om och att de många ggr kräver ett stämplat chassinummer är inget som borde vara obekant.

Att vissa årsmodeller av chev har brickan på ett ställe och andra på ett annat och vissa har stämplat chassinummer och vissa inte är nog en snårskog som knappast SBP kan hålla reda på.

Säkrast är som någon annan här ovan hade gjort, stämpla in chassinumret själv innan bes så det syns ordentligt. Då finns det inget att ifrågasätta annat än om de misstänker bedrägeri men det är en annan sak.
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av bowtie »

Faan också... Tänkte jag skulle låta saken bero men kan inte....

@stefan det enklaste sättet att ordna kompetent folk är det som många framgångsrika bolag använder sig av är att betala för sig. Fetare lön till någon som begriper borde kunna hålla konkurrensen på avstånd....

dessutom bedömer jag att ovan sagda bil hade klarat chassiebrickan på alla de konkurrerande firmorna i skåne. detta (Visst ett enstaka exempel på en vanlig hobbybil) visar att det går att ordna fram om stationsansvarige VILL. De kommer att behöva ändra attityd på sbp även på mindre orter på sikt. jag vet ingen som anlitar sbp här nere längre.

När jag nu blir proffsigt och korrekt och framförallt kompetent bemött så i mitt fall får carspect även ta sig an de tråkiga bruksbilarna. vad jag vet är dessutom carspect några tior dyrare
men jag betalat gladeligen för kompetens.

I trådskaparens fall tror jag han säkert hade pröjsat någon hundring mera för att slippa att någon ID*** inte har tillgång till rätt dokumenation och saknar kunskap och fäller istället för att fria med en nätt liten prislapp på dryga 4 papp för något som egentligen var rätt från början och hade passerat i hela Skåne (med rätta)

Jag anser att det är just den snårskogen som besiktningsorganet tar betalt för att kunna reda ut.

Jag var ruskigt emot konkurrens inom bilbesiktning men när jag ser vad som hänt i skåne så hoppas jag på lite sund konkurrens hos er alla, sen är det bara att prova och se om jag hade rätt eller fel.

Bäva sbp eller shape up!

Nu får jag väl kompanistryk.... jaja... sorry, jag hoppas aillafall att trådskaparen har haft någon nytta av tipset att ringa rickard eller kolla numret med spegel på ovansidan av ramen. vill du jag skall kolla min dokumentation så pma slipper vi fylla en databas med massa dynga.... ha det bra alla!

Gunnar
Oves Bror
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: fre mar 30, 2007 3:14 pm
Ort: Arvika

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av Oves Bror »

"När jag nu blir proffsigt och korrekt och framförallt kompetent bemött så i mitt fall får carspect även ta sig an de tråkiga bruksbilarna. vad jag vet är dessutom carspect några tior dyrare
men jag betalat gladeligen för kompetens."

Kul att Bowtie tar upp ovanstående ämne när 99% av Carspects personal tidigare har jobbat på Bilprovningen........
Volvo 745 Tic - Portad 531,extraktor,K27, 50 mm Wastegate, 6 pucks sinter och förstärkt Sachsplatta Sprut på G!
Volvo 242L - 76 B23E & M46 Bruksbil
Volvo 242DL - 75 355 & 4 -petad manuell, kass låda, usa skräp!
Volvo 140 Cab - Sommar bil
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Besiktnignsproblem chevy 55 hgv

Inlägg av bowtie »

Det är en alldeles riktig iakttagelse oves bror. Då kan man undra varför det är så stor skillnad i bemötande och beteende samt kompetens då.... Jag skulle satsat mina slantar på att carspect plockat russinen ur kakan och dessutom har en kundanpassad företagsmoral som de forna sbp jobbarna har anammat... kanske... kan nog finnas flera anledningar...
God Fortsättning till er alla från skåne
Skriv svar