Pontiac 350 motor bygge

Allt inom Usa bilar samt hot rods
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av magnus_L »

Hejsan jag har köpt mig en pontiac firebird för 2 sommrar sedan, fick med en motor som jag lämnat in topparna för lite putsning av kanaler.borrad 0,30 sen så sitter det några låg komps kolvar i den och lite bättre stakar. men nu är ju frågan, jag vill ju bygga kompressor! vad ska jag unna mig för kam och kompressor?

just nu har jag mellan 8kg och 10kg i komp och det borde ju vara ganska lagom.

tacksam för tips och råd! är ganska grön i området=)

mvh Magnus
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av Daniel J #43 »

Hej, hade du tänkt dig en klassisk rootskompressor, en skruvkompressor eller en centrifugalkompressor? Tänkte du köra med förgasare eller insprutning? Vad har du för effektmål. Jag har själv en firebird 70 och har fått höra att pontiacs egna motorer kanske inte är de bästa att börja trimma på, tyvärr.
Som jag ser det har du några problem/utmaningar framför dig som inte är så små.

Några problem:
Vet du vad det är för kolvar du har? Ska man köra överladdning så är det bra att ha smidda kolvar, men ska du inte ladda på för mycket så kanske det går.

Vevstakarna, är det renoverade originalstakar med bättre bult eller är det eftermarknad? Är en fördel med H-beam eller vissa I-beam om du ska ha mycket effekt. Har själv testat att köra originalstakar med utbytta bultar i en Ford 429 och haft varvstoppet på 7000 rpm. Det har hållt, men man har inga garantier.

Jag tror du kommer ha problem med att hitta ett kompressorinsug till en pontiac om du ska köra roots, men kör du skruv eller centrifugal så funkar det antagligen bäst med ett vanligt singelplane.

Du kommer nog få leta ett tag för att hitta något att sätta på vevaxeln att driva kompressorn med.

Sen behöver du antagligen ett nytt tändsystem också.


JM Tech tillverkar kompressorer och hela installationer till bilar, mitt råd är: hör med dom och köp en ny skruvkompressor.

Annars har jag en cheva 454 med Dart Pro 1 toppar och en Littlefield Hi-Helix retrofit 1471 för 110000:- om du är intresserad.

mvh Daniel
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av Pro-Mille »

Bäst och mäta förbr.rummen i topparna och "disch" eller "dome" på kolvarna samt vart
dom vänder vid deckplan för att få extat komp.förhållande.

Jag körde 8.2:1 på min GTO -69.
400motor borrad 030" med smidda TRW kolvar och Eagle H-profilsstakar.
ARP pinbultar till toppar och ramöverfall.
Topparna var 6x toppar med större rostfria ventiler, mirade och aningen putsade kanaler.
Kammen var en Butler kompressor hyd.kam .499"in o .501"ut i lyft
Duration vid .050" 234grader in och 244grader ut
Lobe separtion 114grader
Kördes med en Dyers V6/71 kompressor och E85 men funkade fint även med bensin ca.0.5bar i laddtryck
Insuget var ett enplans Pontiac insug som var lite omgjort för att passa kompressorn.
Finns bilder o info på min projektråd nedan.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=180
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av magnus_L »

Daniel.

Jag vet inte riktigt var de är för kolvar men de är några låg komps kolvar iallafall. sen så satte jag dit nå tomahawk (tror de var I-beam) stakar. för jag hörde att pontiacs stakar var värdelösa, tänd systemet är för nuvarande ett HEI system. grejjen är ju att jag har börjat lägga ut en massa pengar på den här motorn jag har nu.
men de är ju aldrig för sent att byta till chevas 4-bult block och bygga på ett sådant.

hade bara velat ha en enkel lösning på en kompressor motor. tänkte om de hade gått att bygga på pontiac motorn så hade jag gärna gjort det, efter som de är ju trotts allt en pontiac.

effekt uttagen behöver ju inte vara nå hej dundrans mycket men är 400 hk rimmligt?
ska ju kunna köra den ner till rättvik ifrån luleå=) utan att vara ruinerad och måste lägga mig på e4 och skruva.

ska kolla med JM tech vad dom tycker och tänker.

sen är de ju bara roligt att höra andras erfarenheter innom området så kanske man lär sig lite=)
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av Daniel J #43 »

Hade jag varit dig så hade jag besparat mig en massa besvär genom att lägga kompressorplanerna på hyllan tills vidare.
Har du ett effektmål på 400hk så når du det lätt med ett par nya toppar, en halvvass kam, ett singelplane insug och en annan förgasare.

Om du läser Pro-Milles projekttråd och ser hur mycket tid han lagt ned, vilka maskiner han använt och hur stort tekniskt kunnande han har, så känns det inte som ett nybörjarprojekt att bygga en kompressormotor.

Bygg en vass sugmotor i vinter och bygg istället en kompressormotor vid sidan av. På så vis finns det en möjlighet att du kan köra i sommar.

Har du balanserat vevpartiet med de nya stakarna och kolvarna?

Jag säger inte detta för att vara negativ, jag brukar vara optimist och det har lett till att några av mina bilar har fått stå ett antal somrar, utan för att du ska kunna köra lite med bilen och ha roligt.

Självklart ska du ha en kompressormotor, men lägg det som ett senare projekt.

mvh Daniel
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av magnus_L »

ja tanken har ju faktiskt slagit mig att de kan bli gode jävla jobbigt att bygga kompressor, satt hela kvällen igår och läste pro-milles tråd (tjejen höll på slita håret av mig) :P näe men ska fan göra som du säger att göra en ordentlig sug motor av den istället.

har du några tips på vad man ska köpa för toppar till den och kam?

msåte nog riva isär och trycka dit några andra kolvar så man får upp kompen lite då också.

Kul att någon hjälper en lite =) tack på förhand!

ps: Pro-mille, gton var onani material!!!!
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av magnus_L »

har inte balanserat vevpartiet föressten..
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av Daniel J #43 »

Har inte så bra koll på smallblock, vet dock så mycket att det billigaste du kan trimma är en cheva 350. Kolla utbudet på http://www.summitracing.com" onclick="window.open(this.href);return false; och http://www.nitroz.se" onclick="window.open(this.href);return false; .

På summit kostar pontiactopparna dubbelt så mycket som chevatopparna, så bryr man sig om prestanda per krona så kör man nog cheva. Dock roligt med folk som gör annorlunda.
Vet att många förespråkar hela kit från edelbrock.

Problemet om du inte har balanserat vevpartiet ihop är att du kan få vibrationer som förstör motorn.
Exempelvis en rak fyra har inte detta problemet då krafterna tar ut varandra. Där behöver man bara vikta kolvar och stakar.
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av magnus_L »

okej, ja då ska jag se över det när jag börjar med motorn. måste ju ändå pressa om kolvar till hög komps kolvar osv.
vars kan man få tag i en bra turbin med högre stall varv?
magnus_L
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: mån maj 09, 2011 7:18 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av magnus_L »

satt och kollade på summit nu och hittade toppar. men är osäker på vad man ska ha förnå, finns ju olika cc..

Edelbrock 61579 - Edelbrock Performer Cylinder Heads

Edelbrock 61579 - Edelbrock Performer Cylinder Heads
Compare

Cylinder Head, Performer, Aluminum, Assembled, 87cc Chamber, 195cc Intake Runner, D-Port, Pontiac, Each

eller

Edelbrock 61599 - Edelbrock Performer Cylinder Heads

Edelbrock 61599 - Edelbrock Performer Cylinder Heads
Compare

Cylinder Head, Performer, Aluminum, Assembled, 72cc Chamber, 195cc Intake Runner, D-Port, Pontiac, Each.
vilket utav dom ska man ha?

för om jag är nog läs kunnig så är ju dom där kompletta med ventiler

nu har jag klurat ltie, antar att jag ska köra på dom som har 72cc chamber. då borde jag ju få högre komp.
för de är väl förbrännings utrymmet som är mindre på den med 72cc chamber?
Daniel J #43
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre sep 18, 2009 11:02 pm

Re: Pontiac 350 motor bygge

Inlägg av Daniel J #43 »

Här har du färdigt, verkar bara vara till att smälla dit.
http://www.nitroz.se/NitrozAnnonsNY/vie ... 381#toppen" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar