csb ventiler

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

csb ventiler

Inlägg av Rohden »

Hur stora ventiler kan man få i på insug/avgas utan att byta säten på en csb om man har 2.02/1.6in nu?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: csb ventiler

Inlägg av Nisse Hult »

Vad menar du??
Ventiler och säten är väl ett par, precis som dörrar och dörrfoder.
Byter man den ena får man byta den andra också.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: csb ventiler

Inlägg av Rohden »

Nej, på rödblock kan man få i 46/38 ventiler om man fräser om orig säten. utgår ifrån att det gäller csb också
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: csb ventiler

Inlägg av Nisse Hult »

Jaha, fast med "byta säten" menar jag varje ändring förståss.. Fräsning eller inte.
Om du har closed chamber ska du nog inte gå upp för mycket i storlek
då det kan störa den inströmmande luften.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: csb ventiler

Inlägg av Rohden »

Ingen som har ett svar på min fråga
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: csb ventiler

Inlägg av T-27 »

Det beror lite på vilka Toppar man har 2.05/1.6 satte jag in på mina Bowtie Lock
Tror nån har fått in 2.08/1.6 men då är Väldigt Tight mellan Ventilerna
Sedan finns det andra som monterat 2.10 men då har de flyttat Styrningarna Offset
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: csb ventiler

Inlägg av Jens Gustavsson »

det är aluminium toppar med säter ringar? om så är det bara att mäta ringarna. men har man inte så jätte höga ambitioner så räcker 2.02 ventilerna väldigt långt.
Nova67ss
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: tis aug 24, 2010 8:39 pm
Ort: Göteborg

Re: csb ventiler

Inlägg av Nova67ss »

Insugs sidan har väl aldrig varit Sb´s svaga sida, däremot avgas sidan OM jag skulle göra något åt storleken skulle jag öka avgas sidan för att få en bättre/högre % mellan insug och avgas sidans flöden..
Anders "Nova" Forsberg
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Re: csb ventiler

Inlägg av PeterAnerland »

Flödet i avgaskanalen bör ligga på 75-80% av insugskanalens kapacitet, för högt flöde i avgaset kan dra stora delar av bränsleblandningen rakt igenom förbränningsrummet utan att antändas och ge den energi man är ute efter. Beror ju också på kamaxelns tider och hur öppen avgasventilen är vid insugstakten.
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Skriv svar