Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av Jonathan_ »

Hej!

Istället för att slänga ut frågan i min tråd så förtjänar den en egen tråd tycker jag.

Har boken Torqueflite Transmission Handbook av Carl H. Munroe. Han tar upp den här frågan, men sett från en org. bils förutsättningar. Dvs. det är mer hur man justerar den här funktionen mha. standard stag/vajer.

Min bil är inte så värst standard längre, så jag får inte dit grejerna som dom beskriver.

Därav min fråga. Hur skall den här funktionen vara justerad på ett korrekt sätt?

1. När ska kickdownarmen (eller throttle linkage som den egentligen heter) vara i ingrepp kontra spjället?
Ska armen börja dra precis när spjället börjar öppna och ha fullt slag när spjället är fullt öppet?

2. Räcker det att funktionen är linjär, eller bör man ha en utväxling på armen på lådan?
Alltså att antingen så följs spjället och armen åt linjärt eller så gör man ytterligare en led vid lådan som gör att armen i princip går från noll till fullt slag när spjället går från 70-100%.

Lite input vore skönt, verkar vara en mindre djungel detta.

Mvh Jonathan
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av Painlake Racing »

Original länkaget är linjärt. Staget börjar tryckas bak så fort man börjar öppna spjället och de går ju även i mål samtidigt. Finns väl vire till tf727 på eftermarknaden har jag för mig? En smal sak annars för en konstruktör i din kaliber ;) Och som vanligt, kommer du på nåt bra så gör gärna en till mig också :whistle:
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Användarvisningsbild
Jonathan_
Forumsberoende
Inlägg: 597
Blev medlem: mån okt 20, 2008 9:16 am
Ort: Västland

Re: Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av Jonathan_ »

Ah, vad bra! Då är det en enkel sak.

Även om jag köper en eftermarknadsvajer så lär den vara gjord för en förgasarbil med länkaget på spjällhuset på vänster sida.
Mitt länkage kommer vara på höger sida och på ett helt annat sätt, därför gör jag hellre det själv.

Det är bara göra en ställbar skruv eller liknande som vajern fästes i på lådan arm så man kan finjustera lite.
På spjället så ser du en bild i min tråd hur jag kommer göra där.

Lär utvärdera funktionen först, sen kan jag styra upp en till om du vill. :)
Jonathan Westerlund, Tierp

Plymouth Duster -1971 340cui HX55/VEMS.

Samt ett par, tre Alfor.
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av Tobbe1 »

just kickdownvire´n på 727/904 är något man ska ta på allvar ...feljusterat =brända lameller
den enklaste lösningen är helt manuellt ventilhus då sätts kickdownfunktionen ur spel
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av duster340 »

"den enklaste lösningen är helt manuellt ventilhus då sätts kickdownfunktionen ur spel"

ja det är den enklaste lösningen men helt värdelöst i verkligheten då det inte fyller någon funktion att åka med max styrtryck i lådan hela tiden och dessutom tvingas växla invalidagregatet som är avsett att växla sej självt.
rock on
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av Tobbe1 »

om det är helt värdelöst eller inte beror även på hur mycket effekt du ska ladda ,vad det sitter i för bil ,hur den körs ,typ av motor ,hembyggt kickdownssystem ,tid och ork för att pilla med justeringar av detta ,risken för feljustering med brända lameller som följd ,kunskaper att riva i lådan osv
har sett mer "ras" pga av viljan att åka helt automatiskt än tvärt om
tänk även på att en turbomaskin kan ge rätt mycket vrid/effekt puckel redan på halvgas och det är precis halvgas "signalen" lådan får via kickdownstaget i det läget..... kanske inte alltid så bra
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Att justera kickdownarm chrysler TF-727. Hur?

Inlägg av duster340 »

Tobbe1 jo kan hålla med om att en turbomaskin bör ge bra med krut på halvgas detta bör dock kunna lösas utan manuelt ventilhus,förvisso inte med dom enklaste medlen hemma i garaget men bör vara lösbart.
rock on
Skriv svar