Uppgradera toppar "ATTENZION"

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Uppgradera toppar "ATTENZION"

Inlägg av Rohden »

Tänkte fixa topparna i vinter men ju mer jag läser om det desto mer förvirrad blir jag. Har idag en 355 med 882 toppar 8,0:1 i kompa med en liten roots kompressor som laddar 6psi. Tänkte först låta en forum kändis fixa bef toppar men efter ha kikat lite på alu toppar är jag inte så säker längre. Har hittat lite data på 882orna och några alu lock som är intressanta pga priset.
Kollade även 462 som vad jag fattar är populära musse lock för att jämföra med


------------ int/ext -------.200"------.300"------.400"------.500"------.600"
GM882 -- 151/59 -- 125/108 -- 175/135-- 204/141 -- 205/142 -- 206/142 -- 1,94/1,5-- 76cc
GM462 -- 156/65 --119/ 91 -- 167/119 --198/134 -- 216/139-- 218/142 -- 1,94/1,5 -- 64cc
E-street-- 185/60 -- 125/99 -- 182/131 -- 225/153-- 248/163 -- 249/168-- 2,02/1,6 -- 64cc/70cc
Procomp -- 190/72 -- 113/98 -- 160/132 -- 199/161-- 227/180 -- 244/192 -- 2,02/1,6 -- 64cc

Procomp har väll mest fått ris men enligt denna artikeln är dom kanske inte så kassa http://www.superchevy.com/technical/eng ... ewall.html" onclick="window.open(this.href);return false; Och jag tycker att flödet på avgassidan imponerar eller?

Så vad ska jag titta på? min kam lyfter .450" så flödet över det kanske inte är så intressant ev så byter jag kam men kommer ändå inte att komma över .500" i lyft.
Om nu siffrorna stämmer på 882 så hänger dom med ganska bra och kanske är värda att fixa till men då kommer nästa fråga med volymen i runnersen, man måste gå upp i volym för att få flöde på högre lyft eller? Volymen på avgas kanalerna verkar vara hyffsat samma oavsett alu eller järn så 1.6 ventiler kanske skulle göra gott på avgassida.

Nu har jag skrivit en jävla massa utan att komma till skott men jag undrar eg vad jag ska satsa på och någon portningskunnig får gärna förklara förhållandet mellan volym och flöde och om några CFM hit och dit gör någon skillnad dvs när märker man skillnad
Senast redigerad av Rohden den sön maj 06, 2012 7:35 pm, redigerad totalt 2 gång.
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av cossie_demon »

köp ett par trickflow alu, alt. edelbrock e-street...
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

Ja, Procomp topparna går väll bort pga av att dom inte flödar där min kam jobbar. E-street ser onekligen bra ut.
Då ställer jag min fråga direkt till Jens G som jag vet är stolt ägare av ett par 882or vad man skulle kunna få för flöde i såna toppar, är det volymen i insugskanalen som är begränsningen?

Om man sen kollar på musse lock som flödar lite sämre upp till .500" för att sedan öka med ca 10cfm på insug, är 10cfm en märkbar skillnad?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av hauge »

musselock och 882:or ligger i samma klass prestandamässigt... den stora skillnaden är förbränningsrummets storlek (76/64 cc)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

med andra ord så är 10cfm på insug försumbart, vad skulle pocket porting och fixad innerradie resultera i?
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av cossie_demon »

Köp ett par alu lock istället.. Du blir ju dessutom av med massa vikt på det sättet..
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av caterpillar »

tror jens hadde funnet noen billige å bra her....
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

cossie_demon skrev:Köp ett par alu lock istället.. Du blir ju dessutom av med massa vikt på det sättet..
Japp, du har nog rätt och nytt är ju alltid nytt. Inget krabbande med fjädrar och dyl.
Plockade dock ur ett par ventiler ur mina gamla toppar och det var jävligt sotigt överallt och det ser ut som om det har droppat ner olja på ovansidan insugsventilen, kan det ha hänt när motorn varit avstängd och det runnit genom styrningen. Det sitter ventiltätningar också
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

Min leverantör av toppar levererar inte så paniken börjar infinna sej, har börjat snegla på orig topparna. Tänkte göra en budget renovering och porta själv.
Började titta på avgas kanalen och det verkar inte vara så svårt att fixa den dock så är det en klack i taket runt styrningen som jag inte vet hur man ska göra
Bild
Ska man ta bort klacken eller runda av runt om
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av David Herbertsson »

Jag portade mina toppar till min Camaro. La ut en tråd här och fick bra hjälp av bla. Erland Cox. Här är tråden: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=11&t=43912" onclick="window.open(this.href);return false;

/David
Senast redigerad av David Herbertsson den fre apr 06, 2012 9:08 am, redigerad totalt 1 gånger.
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

Dom bilderna hjälper, tack
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av hauge »

Om man kör med originaltätningar eller paraply-varianten så "skall" det droppa olja ned på insigsventilen. Det är konstruerat så för lång livslängd på styrningen/ventilskaft
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

Har jämnat ut klacken, breddat innerradien och fixat diam på sätet. Bild
Detta tror jag på.

På insug tänkte jag bara fixa den gigantiska strypningen som sitter innan sätet
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Uppgradera toppar

Inlägg av Jens Gustavsson »

den dag jag har lite tid över :) så ska jag porta till mina 882 och då kommer mer info på flöden mm.
Användarvisningsbild
Rohden
För mycket laddtryck
Inlägg: 433
Blev medlem: lör dec 09, 2006 4:25 pm
Ort: Trollhättan

Uppgradera toppar

Inlägg av Rohden »

Precis när första toppen var färdig så ramlade mina beställda toppar in ca 3 mån försenade, ironi?Bild
Kärring, två ungar, vovve, Saab kombi, Hus med amorteringar. "IM ON THE HIGHWAY TO HELL" nu även husvagn
Skriv svar