Skillnad mellan 318 och 360??

Allt inom Usa bilar samt hot rods
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av jonas landin »

Hur ser man vilken motor det är?
Köpte mig 2st dodgemotorer idag, båda från vanar och med förgasare!
Den ena skulle vara en -87a och har 4-portsförgasare, kollade i motorrummet på vanen efter nån typskylt lr liknande, den enda lappen jag hittade gick inte att läsa!

Den andra vet jag inte årsmodell på, men sitter en pluttig 2-portare med massa kablar till på den,

Har inte hunnit kolla efter motornummer på dom men får väl göra det för att veta????

Ska bara använda en av dom och är igentligen inte så noga med vilken då jag bara ska ha den i raggarbilen i nått år eller två tills den blir avlöst av en turbomatad chevamotor!!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av duster340 »

bakre halvan av förarsidan av blocket halvägs mellan tråg och topp lite ovanför där startmotorn brukar sitta har du en sifferserie typ XXXXXXXX*360*X X en symboliserar en serie med siffror utan större relevans medans 318 eller 360 är motorstorleken.
detta är det enklaste och nära nog idiotsäkert.
lite nyfiken på varför du skulle byta till chevamotor för att turbokonvertera? känns mest som en halvonödig extrakostnad och extra jobb specielt med tanke på hur relativt billigt och enkelt det är att stroka en 360 till 408 om man promt vill ha mer cui och ännu mer vrid vid turbokonvertering
rock on
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av jonas landin »

Tackar för det!

Anledningen till chevamotor sen är väl utbudet av delar och drivlinedelar!

Är dock öppen för förslag!

Hur är 727 lådorna?
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av maghen »

360 är externt balanserad, och kräver alltså en lite speciell turbin, flexplatta eller svänghjul med oblalansvikt, vilket kanske kan vara en nackdel (?).
360 har dock oftast rejälare stakar och bättre toppar. Dessutom är t.ex eftermarknadskolvar till 318 både ovanliga och dyra, då de förmodligen inte trimmas lika mycket.
Att byta till en cheva låter onödigt, fel och dumt i mina öron! :-)

727 är en bra och rejäl låda! Enkla modifieringar räcker långt.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av jonas landin »

Ok, skapade en tråd om överladdad V8 här:
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=63136" onclick="window.open(this.href);return false;

Är väl mest därför jag snöat in på cheva, men om dodgemotorerna verkar bättre så är jag inte svår!

Är jävligt dåligt insatt i dodge, har 727lådorna överväxel, lr är dom bara 3-stegade??
Vad behövs för att en sån ska palla 7-800nm??????
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av maghen »

OK, om man ska köpa trimdelar har cheva onekligen ett stort plus. Om man nöjer sig med den effekt man kan ta ut ur standarddelarna ligger inte mopar dåligt till.

Det hela är nog i slutändan en fråga om känsla, tycke och smak. En chevamotor i en moparbil skulle aldrig kännas rätt för mig! :-)

727 är treväxlad. Har den fler växlar tror jag den heter något annat. Finns med och utan lockup.
En utan lockup med shiftkit, höjt tryck och ev. hd-sprag (?) ska klara sådana moment.
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av jonas landin »

Ok, verkar ju som att 727an är vettig, tror det är såna lådor, men vet inte så jag får kolla det när jag kollar motornr!

Hur är motorerna i övrigt? Är det rimligt att sikta på 350-400 "sughästar" och mata med 0,5-0,7bar??

Bilen är en Olds vista cruiser -72, så det är en GM! Från fabrik satt det en smoggad 455"a med 250hk, hade vart jävligt roligt att få tag i en sån och skrämmt upp lite men tror att det lätt skenar iväg med kostnaderna då!
Dessutom ska jag ju ha den som semesterbil på sommarn och då är det ju fint att få hyffsad bränsleekonomi genom att hålla ner lite på volymen och åka med sprut och kompensera med laddtryck när högerfoten blir tung!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Painlake Racing
Forumsberoende
Inlägg: 604
Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
Ort: Emmaboda

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av Painlake Racing »

Med bra eftermarknads lock är inte de effekterna omöjliga på vare sig 318 eller 360. Jag föredrar 318 eftersom det är så nära en 340 man kommer :hihi:

Nu ska jag dock svära lite i kyrkan... Cheva är enkelt att hålla på med, finns drösvis med godis till dem. Mopar är mer för motvals kärringar som gillar att stånga huvudet i väggen ;)

Sen råder det väldigt delade meningar om hur mycket 727 tål samt om den klenare 904 verkligen är sämre. Finns nog bara ett sätt att få reda på sanningen... Vet att Duster340 plågat sin 904 i flera år, någon kommentar Micke? :)
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
maghen
För mycket laddtryck
Inlägg: 125
Blev medlem: tor jul 22, 2010 11:06 pm
Ort: Luleå

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av maghen »

jonas landin skrev:Ok, verkar ju som att 727an är vettig, tror det är såna lådor, men vet inte så jag får kolla det när jag kollar motornr!

Hur är motorerna i övrigt? Är det rimligt att sikta på 350-400 "sughästar" och mata med 0,5-0,7bar??

Bilen är en Olds vista cruiser -72, så det är en GM! Från fabrik satt det en smoggad 455"a med 250hk, hade vart jävligt roligt att få tag i en sån och skrämmt upp lite men tror att det lätt skenar iväg med kostnaderna då!
Dessutom ska jag ju ha den som semesterbil på sommarn och då är det ju fint att få hyffsad bränsleekonomi genom att hålla ner lite på volymen och åka med sprut och kompensera med laddtryck när högerfoten blir tung!
Haha, ja är det en Oldsmobile känns ju en Moparmotor ganska udda, då hade nog även jag övervägt en cheva. Men om du nu har en 318 eller 360 som du blir nöjd med så varför inte? :-)

400 sughästar går nog bra. Edelbrock hade t.ex. förr en bromskurva på hemsidan med deras performer RPM-toppar -kam och insug på en 340. Den gav ca 410 hk vid ca 6500 rpm om jag minns rätt. (Innan de tog fram topparna fanns en likadan bromsning med tillsnyggade X-toppar som gav 396 hk om jag minns rätt.)
Detta var dock med ca 9,5:1 i komp, och en kamaxel som inte lär tolerera allt för mycket avgasmottryck. Kan alltså vara lite svårare på en turbomotor.
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av duster340 »

PBM Racing skrev:Med bra eftermarknads lock är inte de effekterna omöjliga på vare sig 318 eller 360. Jag föredrar 318 eftersom det är så nära en 340 man kommer :hihi:

Nu ska jag dock svära lite i kyrkan... Cheva är enkelt att hålla på med, finns drösvis med godis till dem. Mopar är mer för motvals kärringar som gillar att stånga huvudet i väggen ;)

Sen råder det väldigt delade meningar om hur mycket 727 tål samt om den klenare 904 verkligen är sämre. Finns nog bara ett sätt att få reda på sanningen... Vet att Duster340 plågat sin 904 i flera år, någon kommentar Micke? :)

eftermarknaden har faktiskt tagit jättekliv framåt för moparfolket sista åren och minskat luckan rätt rejält gentemot cheva, som exempel kan nämnas strokerkiten med allting smitt till moparsmallblock kostar i stora drag samma som till cheva,edelbrock och rhs toppar är även dessa skapligt prisvärda och edelbrock är på väg att släppa victor toppar (helt onödigt för tråden iofs)till moparsmallblock inom en relativt snar framtid så framtiden ser ljus ut,fast lite stångande i väggen är det ju eftersom faktaletandet kan ta en del mera tid eftersom det är fler som åker cheva och har erfarenheten

för nämnda 7-800nm vrid skulle jag inte oroa mej alls för att en 727 med friskt innehåll skulle hålla efter en liten preppning.. 727 är tänkt för tunga bilar med mycket vrid och är väldigt tåliga. enda gången en 727låda är ett mindre bra val är om man tänker varva väldigt högt efterom centrifugalkraften faktiskt kan slita trummorna i bitar,finns förvisso lättare komponenter att köpa om man vill;)

haha ja min 904 lär få hänga med ett bra tag till då jag dels tål dessa lådor väldigt mycket varv eftersom dom roterande komponenterna är små och lätta dels har jag den och dels så har den hålligt ihop riktigt bra och som en bonus är den väldigt lätt och är väldigt lättdriven,troligtvis den 3växlade automat som tar minst effekt att driva runt av alla som byggts i usa. med andra ord passar den ypperligt i en lätt bil med relativt lågt vridmoment ;)
rock on
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av duster340 »

lockup lådorna är väll mest lite knivigare att hitta highperf convertrar till. finns även 4växlade varianter men dessa heter 500 och 518 om mitt minne inte sviker,har inte studerat dessa så noga då dom inte passar något vidare i kardantunneln på äldre moparbilar.
rock on
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av jonas landin »

Anledningen till dodgemotor nu är att jag ska köpa bilen utan motor och låda och vill få den rullande så fort som möjligt, ramla över dessa två motorer till bra pris!

Känns ju som cheva motor blir lättast sen, fast om dodgemotorerna är stadiga så kanske det är lättare att fortsätta på det!

Tanken är att kasta i ett fungerande paket nu och få den körbar, sen ska bilen frächas upp och motor byggas brevid!

Dock verkar det ju lättare å hitta en stadig låda till mopar!

Får se hur jag gör när det blir dags! Fyll gärna på med åsikter och funderingar!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av Steff »

Lägger ut lite bilder till det "duster340" nämnde tidigare om ur man identifierar Mopar sb.

Förarsidan på blocket, lite suddigt men med fantasi kan man läsa "360" på slutet av nummerserien.
Bild

Framsidan på blocket under toppen.
Bild
Bild

Och ett smutt Turbobygge på en Smallblock, enklare än så här blir det knappt. Inte mitt men jag har nått liknande och det funkar rätt hyggligt med förgasare, dessutom är det snyggt med förgasare.
Bild
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
jonas landin
Forumsberoende
Inlägg: 2576
Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
Ort: Bollebygd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av jonas landin »

Tackar för dom bilderna!

Turbobygget såg "lagom" spännande ut, vad har du för recept/effekt på din?

Eftersom det ska bli en "alldagsbil" och utseendet spelar mindre roll så känns det vettigast med sprut.
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Användarvisningsbild
Steff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 44
Blev medlem: tor dec 31, 2009 1:22 pm
Ort: Bankeryd

Re: Skillnad mellan 318 och 360??

Inlägg av Steff »

Så här såg min maskin ut förra året.
Bild

Spec. på min knota
1990 Mopar 360
Turbo= Holset HX 50 med #25 avgashus
Bränslepump= Walbro 255 bränslepump
BTR= Malpassi
IC= KL-racing 3'' 600*300
Kam= AGAP slipad rullkam
Laddtryck 16 psi

Effekt= Motorn är inte bromsad ännu.

Lycka till me' ditt bygge
//Steff
Mopar SB
11.14s 204 km/h
-Turbo is da' Shit-
Skriv svar