chevrolet LS1 Motorer info?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av primer »

tjenare tänkte om nån här på forumet ligger på information om LS motorerna?
vilka har alublock och vilka har gutjärns block? årsmodeller ska man passa sig för mm
hur håller tex ett alublock jämförelse med järn kass? finns gutjärnsblock på tex camaro corvette motorerna?
har nämligen fått nys om en ls motor med gutjärnsblock! och undrar lite hur man identifierar en motor?
Senast redigerad av primer den tis jan 10, 2012 9:54 pm, redigerad totalt 1 gånger.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: cevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av cossie_demon »

På Wikipedia finns riktigt bra info om de olika motorerna i LS familjen. Dom finns i många olika versioner. Personligen bygger jag på en lq4 6.0 från en 2004 pickup. Är av den uppfattningen att gjutjärns blocken är de mest tåliga. Fina stryktåliga vevaxlar, bra flödande toppar. Bygger själv Med org vev, block och topplocks ämnen.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: cevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av mattias »

Läs här också "Köpa LS1" : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=58525" onclick="window.open(this.href);return false;
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av primer »

vad är ett bra pris på en LQ4 då? 20k?
en ls1a får man ju punga ut ca 35k för! frågan är om ls1 är nåt att sträva efter förutom att den är lättare?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av cossie_demon »

Runt 20tkr är vettiga pengar för en lq maskin ja. Utan låda.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av primer »

cossie_demon ska du köra överladdat eller sug? vad klarar dessa LQ4 motorer att varva? såg att orig effekt var vid 4400rpm men med annan kam kanske man kan köra 6-6500rpm? vevstakar och kolvar är det ok grejer? hade tänkt köra en mild överladdning med hyffsad orig motor
ska söka lite mer men nästan allt som står är på annat språk :)

såg även att det fanns en 5.3l motor verkar vara vanligare här i SWE hurn är en sån motor jämfört med LQ4
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av cossie_demon »

Lq4 med lite större ring gap på övre ringen hänger med till iaf 800hp och 7000rpm med Ls7 lyftare, bättre stötstänger och vettiga fjädrar. Stakarna är dokumenterat lite klenare i 6.0 fram till -04. Så där är 5,3 motorn köttigare. Men efter 2004 ersattes stakarna i Lq 6,0. Hot rod magazine gjorde en artikel i höstas som hette "the big bang theory" där dom mosade ur en LS 4,8 med kina agg till 1100hp, dom fick den alldrig att gå i bitar, tror den fick genomlida 64 pull i bänken. Dom bytte fjädrar, stötstönger, ringar och nån packning. Så visst är det fruktansvärt tacksamma motorer. 317 topparna som man i regel finner på 6,0 Lq motorerna flödar 250cfm vid 0.600" lyft. Vilket också är fantastiskt bra för att vara en orginal topp. Så potentsialen finns. I med arp bult till topp och stakar, och fila ringarna så orkar det med bra länge, oavsett om det är en 4,8 5,3 eller 6,0.
En annan bra grej med dessa motorer är att dom är kompatibla med varandra, Ls6,Ls1,Ls7 delar osv. passar på LQ och vise versa..
Std rekordet med STD botten (arp bult) är en kille dom kallar "skinny" på Ls1tech.com han bromsade 868whp och kör mitten 8:or i en rx7. Finns många dokumenterade LS/LQ motorer med 800hp++. Släng ett öga på yellowbullet.com och på ls1tech.com
Jag själv kommer byta kolvar och stakar mm mm i min 6,0. och överladdar med en PT91,5 snurra.

Personligen skulle jag valt en 5,3 om man skall åka mycket std grejer. Kolla granaths bildemontering i JKPG han har ett gäng sådan motorer hemma för runt 13tkr.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av Jens Gustavsson »

http://www.hotrod.com/techarticles/hrdp ... ng_theory/" onclick="window.open(this.href);return false;

de skulle bara veta vad de skulle kunna plocka ut med bara lite mer fin lir på standard grejorna 8) 250hk/L är bara början...........
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av primer »

man blir ju lite sugen på en sån här motor nu! verkar ju inte ha så stor betydelse om det är 5.3l eller 4.8l men klart att 6.0l är lättare att få mer ur men frågan är om det behövs min tanke var att köra sugmotor till att börja med i en corolla -80 som ska sladdas med lite på bana och det hade varit fint med ett alublock för viktens skull men kanske inte för prislappen:(
vad jag har förstått så är 4.8l har mellan 270-295hp och vrid 386-414nm och 5.3l 285-300hp 454-470nm 6.0l 285-345hp 490-520nm orig LQ4 an är nog inte så vanlig i sverige vad jag har sökt efter iaf men 5.3l och 4.8 är vanligare! vilken är 6.0l motorn i för bilmodell?

vad kan man räkna med i efektökning om man bara byter kam lyftere stötisar och fjädrar som sugmotor? vill inte ha extrem kam utan nåt som funkar och ger ok register! (tanken finns ju att överladda senare) kanske finns nån kam som funkar bra både överladd och sug?

jag är helt grön på vad allt med v8 så lite tipps på delar som är vettiga är välkommet
då kan man ju bilda sig en uppfattning på vad det hela kan kosta sen.
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
primer
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: fre jan 06, 2006 11:33 am
Ort: skara

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av primer »

nån som kanske har en motor ståendes som kan mäta bredden på motorn över ventilkåporna?
402m 10.096 @226km
201m 6.54 @180km
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av cossie_demon »

Lq4 och Lq9 (aka vortec 6000) finner man i bl.a hummer, gmc sierra 00?-06, silverado 00?-06, suburban 00?-06..

Ska mäta på min maskin.. återkommer.
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
ragge_c
För mycket laddtryck
Inlägg: 121
Blev medlem: ons apr 14, 2004 9:37 pm
Ort: Falköping
Kontakt:

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av ragge_c »

har en lq4 liggandes i delar, den har tyvärr gått med dåligt oljetryck, så nån vevlager har kladdat lite, och kam o kamlager behöver bytas, packningen till oljepickupen var skadad, så det var där problemet satt antar jag,
vad betingar en sån i värde? ;) nån ide o knöla på lq4 topparna på min ls2 maskin ? ger det nått extra ? :)
Användarvisningsbild
cossie_demon
För mycket laddtryck
Inlägg: 384
Blev medlem: sön maj 10, 2009 2:10 pm
Ort: Jönköping/Huskvarna

Re: chevrolet LS1 Motorer info?

Inlägg av cossie_demon »

Om du lägger dit lq topparna på ls2:an så sänker du kompet..
Björn Johansson

www.klt-jonkoping.com
Mipa
Standox
Putolineoils
Power-up
Skriv svar