Måste man balansera om veven när man byter stakar och kolvar till några som väger annorlunda.
Hur går det till?
Har fått för mig att man balanserar veven löst och sedan viktar kolvar o stakar bara.
I detta fall en cheva 350
Balansera vev vid kolvbyte?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån okt 24, 2011 5:50 pm
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
Man BÖR Balansera om Vevaxeln om man Byter till Lättare Kolvar/stakar på en V8 Motor
Här kan du Läsa lite hur det går till http://www.turnitedcnc.se/vadarbalancering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Här kan du Läsa lite hur det går till http://www.turnitedcnc.se/vadarbalancering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån okt 24, 2011 5:50 pm
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
Bör,,,,,, jag gillart för då skiter jag i det. Tack ska du ha.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 186
- Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
Han måste sktivit fel, ska skulle det vara.
Fast, ska du aldrig varva över 2000 så kan det nog fungera.
Meddela i tråden om du behövde använda suspensoar (eller vad det heter) eller inte.
Det kan vara intressant att veta...
Fast, ska du aldrig varva över 2000 så kan det nog fungera.
Meddela i tråden om du behövde använda suspensoar (eller vad det heter) eller inte.
Det kan vara intressant att veta...
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
http://www.v8volvo.se/
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
Allt är ju Tolkningsfråga Bör=Ska Då !
Sen så beror det ju på hur många 100 Gram det skiljer mellan Nya och gamla Komponenterna och Varvtal
Vet en som bytte till Alustakar utan att Balansera sin V8 och den Bilen Skakade/Vibrerade nått fruktansvärt
så det blev att riva den en gång till
Sen så beror det ju på hur många 100 Gram det skiljer mellan Nya och gamla Komponenterna och Varvtal
Vet en som bytte till Alustakar utan att Balansera sin V8 och den Bilen Skakade/Vibrerade nått fruktansvärt
så det blev att riva den en gång till
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
Det går en balanseringshysteri o folk tror/verkar tro att det är superkritisk med gram hit eller dit o räknar på massan i oljekanaler o kolvknaster
En tvåplans veåtta går inte att balansera ut och balanseringen är en kompromiss på den.
Att byta kolvar skulle jag göra utan att blinka om det var ungefär likadana.. dvs inte byta till lättviktskolvar. Men när man kommer till vevstakarna får man tänka efter lite, då storänden faktiskt roterar med samma hastghet som veven och i vikthänseende kan ses som en del av veven. Att byta till alustakar t.ex är nog lite väl häftigt som det beskrevs i ett tidiagre inlägg, men att byta från stålstake till en liknande stålstake skulle jag våga på en hobbybil
En tvåplans veåtta går inte att balansera ut och balanseringen är en kompromiss på den.
Att byta kolvar skulle jag göra utan att blinka om det var ungefär likadana.. dvs inte byta till lättviktskolvar. Men när man kommer till vevstakarna får man tänka efter lite, då storänden faktiskt roterar med samma hastghet som veven och i vikthänseende kan ses som en del av veven. Att byta till alustakar t.ex är nog lite väl häftigt som det beskrevs i ett tidiagre inlägg, men att byta från stålstake till en liknande stålstake skulle jag våga på en hobbybil
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 12
- Blev medlem: mån okt 24, 2011 5:50 pm
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
Ok då väger jag gammla stake och kolv och dom nya, hur mycket får det skilja då om man inte ska varva mer än 6000rpm i en påställd raggarmotor.
Re: Balansera vev vid kolvbyte?
väg stor o lillände inkl. kolv (på båda) o återkom så borde du unna få ett "borde gå bra" eller "låter inte alls bra" .
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*