Balansera vev vid kolvbyte?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
SmedenMats
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån okt 24, 2011 5:50 pm

Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av SmedenMats »

Måste man balansera om veven när man byter stakar och kolvar till några som väger annorlunda.
Hur går det till?
Har fått för mig att man balanserar veven löst och sedan viktar kolvar o stakar bara.
I detta fall en cheva 350
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av T-27 »

Man BÖR Balansera om Vevaxeln om man Byter till Lättare Kolvar/stakar på en V8 Motor

Här kan du Läsa lite hur det går till http://www.turnitedcnc.se/vadarbalancering.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
SmedenMats
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån okt 24, 2011 5:50 pm

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av SmedenMats »

Bör,,,,,, jag gillart för då skiter jag i det. Tack ska du ha.
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av Nisse Hult »

Han måste sktivit fel, ska skulle det vara.
Fast, ska du aldrig varva över 2000 så kan det nog fungera.

Meddela i tråden om du behövde använda suspensoar (eller vad det heter) eller inte.
Det kan vara intressant att veta...
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
Användarvisningsbild
T-27
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1060
Blev medlem: lör jun 25, 2005 2:38 pm
Ort: Umeå

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av T-27 »

Allt är ju Tolkningsfråga :) Bör=Ska Då !
Sen så beror det ju på hur många 100 Gram det skiljer mellan Nya och gamla Komponenterna och Varvtal
Vet en som bytte till Alustakar utan att Balansera sin V8 och den Bilen Skakade/Vibrerade nått fruktansvärt :(
så det blev att riva den en gång till
Bild
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av hauge »

Det går en balanseringshysteri o folk tror/verkar tro att det är superkritisk med gram hit eller dit o räknar på massan i oljekanaler o kolvknaster

En tvåplans veåtta går inte att balansera ut och balanseringen är en kompromiss på den.

Att byta kolvar skulle jag göra utan att blinka om det var ungefär likadana.. dvs inte byta till lättviktskolvar. Men när man kommer till vevstakarna får man tänka efter lite, då storänden faktiskt roterar med samma hastghet som veven och i vikthänseende kan ses som en del av veven. Att byta till alustakar t.ex är nog lite väl häftigt som det beskrevs i ett tidiagre inlägg, men att byta från stålstake till en liknande stålstake skulle jag våga på en hobbybil
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
SmedenMats
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: mån okt 24, 2011 5:50 pm

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av SmedenMats »

Ok då väger jag gammla stake och kolv och dom nya, hur mycket får det skilja då om man inte ska varva mer än 6000rpm i en påställd raggarmotor.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Balansera vev vid kolvbyte?

Inlägg av hauge »

väg stor o lillände inkl. kolv (på båda) o återkom så borde du unna få ett "borde gå bra" eller "låter inte alls bra" .
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar