Har en orginal cheva 350 med edelbrock på fick med ett aluinsug när jag köpte bilen
min fråga är har det några fördelar rent effektmässigt
Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
Re: Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
ja du... det beror på vad det sitter för grejer i motorn o vad för aluinsug det är.
Vikt sparar man dock.. på min bilmotor är originalinsuget i gjutjärn 12 kg tyngre än mitt aluinsug som sitter på
Vikt sparar man dock.. på min bilmotor är originalinsuget i gjutjärn 12 kg tyngre än mitt aluinsug som sitter på
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
OK motorn är en orginal cheva 350 5,7 liters med 4-ports Edelbrock på och öppet filter
Insuget är ett edelbrock alu insug
Insuget är ett edelbrock alu insug
Re: Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
Edelbrock är det vanligaste eftermarknadsinsuget. De tillverkar många olika typer som ger fördelar beroende på applikation.
På undersidan av insuget skall/bör det finnas ett fyrsiffrigt nummer ingjutet som talar om vilken modell det är.
På en originalmotor finns det ganska lite att hämta med att byta insug eftersom triminsug är avpassade för att ge låga restiriktioner vid högre varvtal och då är man redan över/utanför originalkammens arbetsområde... visst man kan få lite mer på topp, men man tappar för mycket på lågvarv så "summan" blir inte bra.
Ett E-brock performer ger lite bättre momentkurva och kanske ett torquerer (stavning?) kan vara bra och ge lite, men det är mer marginella effekter.
ta reda på numret o kolla på chevainsug på summit-racing vad det heter
På undersidan av insuget skall/bör det finnas ett fyrsiffrigt nummer ingjutet som talar om vilken modell det är.
På en originalmotor finns det ganska lite att hämta med att byta insug eftersom triminsug är avpassade för att ge låga restiriktioner vid högre varvtal och då är man redan över/utanför originalkammens arbetsområde... visst man kan få lite mer på topp, men man tappar för mycket på lågvarv så "summan" blir inte bra.
Ett E-brock performer ger lite bättre momentkurva och kanske ett torquerer (stavning?) kan vara bra och ge lite, men det är mer marginella effekter.
ta reda på numret o kolla på chevainsug på summit-racing vad det heter
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
härär en länk från summit på insuget som jag har
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2101/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.summitracing.com/parts/EDL-2101/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
Det insuget funkar bra till din motor.. ger lite bättre moment över hela registret utom allra lägsta botten..under 1500-2000 rpm nånstans och du behöver troligen inte ändra på förgasarens inställningar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Alu insug vs gjutjärn insug cheva 350
Då tackar jag för detta