Chev Big Block Provstart

Allt inom Usa bilar samt hot rods
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Chev Big Block Provstart

Inlägg av bowtie »

Finns det någon tuffing här som vågat provstarta en big block i ett motorstöd?

Skall bromsa 461an och tänkte starta och köra den någon minut för att spara tid i bromsbänken. Vill ju veta att den funkar, är tät och så vill jag ha ny olja och nytt filter innan den skall börja belastas.

Hade én idé om att göra två grova teleskop ben med platta mot marken/golvet och bulta benen i motorfästena för att avlasta infästningen i motorstödet.

Ni som har lite erfarenhet vad tror ni? Är jag dumsnål och riskerar för mycket för en liten tidsvinst i bänken??

MVH
Bowtie
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av hauge »

klart det går

ha nått som håller ihop benen med varandra, så det inte blir vridning i motorfästena i onödan
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
d-p
För mycket laddtryck
Inlägg: 120
Blev medlem: sön jan 22, 2012 9:59 pm
Ort: Forshaga, Sveriges andra huvudstad

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av d-p »

bowtie skrev:Finns det någon tuffing här som vågat provstarta en big block i ett motorstöd?

Skall bromsa 461an och tänkte starta och köra den någon minut för att spara tid i bromsbänken. Vill ju veta att den funkar, är tät och så vill jag ha ny olja och nytt filter innan den skall börja belastas.

Hade én idé om att göra två grova teleskop ben med platta mot marken/golvet och bulta benen i motorfästena för att avlasta infästningen i motorstödet.

Ni som har lite erfarenhet vad tror ni? Är jag dumsnål och riskerar för mycket för en liten tidsvinst i bänken??

MVH
Bowtie
Ingen erfarenhet av detta trick, men en såndär rullarunt grej som min smallblock står i kanske vore en bättre ide ?

Bild
Bassek
För mycket laddtryck
Inlägg: 361
Blev medlem: tor dec 10, 2009 3:13 pm
Ort: KarlGustav/Varberg

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av Bassek »

Jag brukar ta en uppochnervänd sj-pall på en rättvänd sj-pall, slå väck mittklossraden och ställa ner motorn i hålet. Sen bara klossa under och vid sidorna, spika och slutligen ett spännband runt hela härligheten. Har inte vält nå`n motor än iallafall och då har jag startat en hel del på det viset. MVH basse
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av bowtie »

Tackar ödmjukast för era tips och idéer! Jag har tidigare aldrig behövt starta någon motor "vid sidan av" utan alltid tippat i dem på sin plats innan uppstart och brake in.

Basses idé är inte så dum... Gissar du ställer den på sumpen då och klossar under vid motorföstena... vet kompsar som provat sj pall modellen med framgång men jag har aldrig sett själva bygget lajv.

Hauges tanke är också bra med en mellansträva som håller ihop teleskopbenen.

Jag har min motor i ett likadant stöd som bilden visar eller kanske något grövre.

Om jag bygger teleskop ben tror ni jag måste bulta dem i golvet också eller på något sätt ordna så att de är säkrade för rörelse uppåt också? .... Basse! Ligger dina pallar kvar på golvet eller skakar dom runt när motorn är igång? min maskin är balanserad till mycket snåla toleranser men eftersom jag aldrig set en "lös" motor gå så vet jag inte riktigt vilka rörelser jag kan förvänta mig.

Får fundera lite till på vilken variant det blir.... skall försöka provstarta på söndag.

Ha det bra och tack för era svar!

Bowtie
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av Steve »

Är du orolig borde det väl gå att bygga stöd ner till golvet som svetsas fast i en lång balk eller plåt
Går ju i värsta fall även ställa nåt tungt på plåten/balken så den ligger stadigt mot golvet
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av caterpillar »

youtube kansje.. masse nyttige tips om dette der
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av nicke.t »

bygg två långa motor fästen å dra fast med expander i golvet?
tel 0707149931
Nisse Hult
För mycket laddtryck
Inlägg: 186
Blev medlem: fre okt 24, 2008 6:16 pm

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av Nisse Hult »

En välbalanserad motor rör sej knappt utan ligger där man lagt den.
Värre är det när man vill ruppa lite, gasa häftigt och snabbt.
Det är då som motorn gärna vill vrida sej runt veven,
och sitter den inte fastspänd så vill den gärna vända på sej.

Jag var själv nära att tippa en motor i ett motorstöd när jag skulle "testa lite" bara once uppon a time...

"avlasta infästningen i motorstödet" behöver du inte göra bowtie eftersom vikten är densamma.
Ett stöd på styrbords-sidan (tror jag det är) vore däremot att rekommendera.
Detta är ett forum som handlar om att äga, skruva och åka Volvo med V8 i.
http://www.v8volvo.se/
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Chev Big Block Provstart

Inlägg av bowtie »

Hallå Folks,

Tänkte bjuda er på en bild då maskinen provkördes för sista gången i motorstödet innan dynokörning som sker på fredag.

Tyvärr är jag kass på datorer och lyckades inte ladda upp bilden så.... allt gick bra.... det ringer så fint i öronen med öppna headders och jag fick liksom nästan krama motorn vid start då batteriet stod på golvet nere till vänster och jag samtidigt skulle gasa uppe till höger.

Hade riggat motorlyften som säkerhet och avlastade stödet lite.... detta medförde att den gungade en aning och eftersom jag såklart inte kunde ge faan i gasen så höll jag på att klippa av bulten som säkrar rotationen på motorstödet... hehe Fick dessutom välförtjänt beröm av närmaste granne som påstod sig inte höra melodijävlafestivalen på sin tv.... vilken fikus....

Nisse Hult har rätt... den vrider sig fint runt veven...

Tack för hjälpen alla!!

Bowtie
Skriv svar