Th 350

Allt inom Usa bilar samt hot rods
bergmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån aug 20, 2007 8:26 am
Ort: skellefteå

Th 350

Inlägg av bergmark »

Hejsan . jag har en cheva 1957 som har en csb i.
Är en 350 som är borrad till 355, högkompkolvar,andra toppar, alu insug , brytarlöst tändning , vassare kam. sitter en th 350 bakom som föregående ägare sa va "preppad" dock inte säker på det själv . vad rekomenderar ni för grejer i den för att få den vass, vill ha klipp i lådan. vad för turbin? vilket stall mm. någon som har någon koll på sådan så är jag tacksam för hjälp. mvh calle
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Th 350

Inlägg av bowtie »

Halloj! Hela saken beror lite på hur långt du vill gå och hur du vill ha din bil.

Själv gillar jag minst 2500 i stall och shiftkit i lådan. Har haft ungefär samma konfiguration i en hotrod som kan vara 200kg lättare än din bil och körde från början med shiftkit och kanske 15-1800 i stall. Kammen och insuget drog från kanske 2000 vilket innebar att det var lite moppevarning i början innan det började skjuta på. Jag hängde i en 3000 stalls konverter och fick en skitkul bil. Jag tycker också att det går alldeles utmärkt att även åka crusing med 3000 i stall.... men grannen som är van vid sin 59 kladdiglack klagade ljudligt över komforten.

Mitt tips blir alltså en 2500 stalls converter och ett shiftkit om det inte redan sitter i. Shiftkittet märks om du lägger i driven och smyger iväg på alla växlarna. Lådan skall med shiftkit växla utan fördröjning (dvs den mjuka övergången). Du kan dessutom justera lite hur länge den skall hålla växlarna genom att skruva på insexskruven i vacuum modulatorn (om den är justerbar) vill du leka lite till kan du joxa med guvenören som sitter bakom en av kåporna på vänster sida i bakkant på lådan (om jag nu minns rätt). Guvenören har en del i när växlingarna skall ske och funkar grovt sett som vikterna i fördelaren dvs den styr delar av ventilhuset med hastigheten som den snurrar.

Om jag inte minns fel så kan du ta av det främre runda locket på vänstersidan på lådan och kolla kolven innanför är lös eller stel. När växling utan shiftkit sker används denna kammaren till att fyllas med olja innan växeln låses upp och därmed får du en mjuk och komfortabel övergång till nästa växel, Med låst kolv eller pluggad kammare blir växlingen distinkt. OBS GOOGLA DETTA... mycket länge sedan jag grejjade med en 350 låda.... och minnet är inte helfärskt

lycka till med en frän bil!!!!!

bowtie
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Th 350

Inlägg av hauge »

smaken är som baken och som sagt beror det på vad man vill ha ut eftersom det är svårt att både ha kakan o äta den samtidigt.

Själv tycker jag det är döööden med 3k rpm i landsvägsfart.. säg 90 knyck. En 3000 varvs turbin existerar inte i min tankevärld ..har en på 2400 rpm och det är max i mina ögon/min smak med de egenheter min turbin har.

Sen har olika turbiner olika egenheter.. en del är "sladdriga".. driver inte alls mycket innan sitt stallvarvtal andrda driver ganska mycket direkt på tomgång trots ett högt stall.

Saker som hur motorn är trimmad
(Momentkurvan... anger man motorns trimkomponeneter kan man göra en mer eller mindre kvalificerad gissning på motorns egenskaper.... här påverkar kammens LSA lågvarvsegenskaper mycket t.ex. en smal LSA gör det i stort sett tvunget att ha ett högt stall om inte bilen är väldigt lätt och har ett högt utväxlingsförhållande om man inte accepterar moppestarter förståss)
bilens vikt, utväxling, hjulstorlek och vad man vill ha ut av eländet är också viktiga parametrar.

Turbiner är ett svårt ämne.. sen så anger inte tillverkarna turbinernas momentkurva vilket gör det än svårare.
Bästa idén jag har är att ställa frågan på zatzy och hoppas på att brillko eller någon annan erfaren kan slicka på fingret och ge ett förslag.

Detta förståss om inte någon annan här kan ge förslag.. jag har för lite erfarenhet av olika specifika turbiners egenskaper.

Eller så är det som så att du bara vill ha bilen lite rappare i starten och har en std-turbin som det är och då säger jag en 1800-1900 rpm turbin, men jag gillar som sagt inte höga stall/gummisnoddsefekt och väljer kammar som så att jag har en någorlunda jämn momentkurva och tappar gärna några kusar på topp i jakt på högre medeleffekt/körbarhet
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Th 350

Inlägg av Thunderbo1t »

Som en liten jämförelse så kan jag beskriva hur en Hughes GM25 turbin fungerar med en Impala -67 med 350/350 och 3,42 i bakaxeln.
Den stallar 2500 men slirar i princip inget (jämfört med en original turbin) i jämn fart, t.o.m. med 1400kg husvagn går det bra, vid uppförsbackar är man dock snabbt upp emot 2500 varv. Kört med tempmätare på aut oljan och aldrig kommit över 85 grader i tråget, trots 30 mils sträckkörning med 25-30 gradig värme i skuggan. Har extra oljekylare. Funderar lite på 3000 varv stallspeed, men det kanske är att utmana ödet med husvagn :)
Kammen har 106 grader nockvinkel men kommer inte ihåg durationen.
bowtie
Lite mer laddtryck
Inlägg: 24
Blev medlem: tis sep 27, 2011 3:41 pm

Re: Th 350

Inlägg av bowtie »

Jag kan lätt hålla med hauge! Convertrar är vetenskap... Jag hade nog flyt när jag hängde upp min 3000 rpms converter på rodden då den funkade ganska precis som Thunderbolt beskriver.... visst jag fick gasa en del för att komma iväg vid rödljusen men när farten var uppe tuffade den på fint (enligt mitt sätt att se saken) Jag tillhör de individer som gärna har några hästar extra på toppen och varvar gärna dit, så därför har jag rasat en hel del också.... så sanningen är att det handlar en hel del om smak och tycke.

Har du inga bilar i kompiskresten med lite olika konfiguration så kan du ju alltid provköra och känna dig för lite....

Se bara till att du har ordentlig axel bak. Ingen diffbroms och mycket hjulspinn KOMMER att döda dina diffdrev...

På räserchevan med big block har jag en 4500 rpms converter och även den var gatkörd en del (innan maskinen började dra 6 liter milen hehe)... visserligen utan någon som helst comfort men det blev mycket rök och glada leénden vid rödljusen. dvs allt handlar om tycke och smak...

Kör hårt!!

Bowtie
bergmark
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: mån aug 20, 2007 8:26 am
Ort: skellefteå

Re: Th 350

Inlägg av bergmark »

okej tackar för alla tips dock lite osäker.. vad ska vara har 3. 75 utväxling. dock sitter det en 2200 stalls koverter från tpi på bilen i dag och bilen känns som en moped i starten. och har hör mycket dåligt med tpi känns som om konverten slirar när man kör. mvh calle
Skriv svar