Bygga 383, lite funderingar

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av Jimmy »

Har en chevrolet 350 jag vill stroka till 383 med detta kitt:
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Använder denna kamaxel
https://m.summitracing.com/parts/cca-12-601-4

Sitter och kollar på alutoppar, finns ju en uppsjö på summit, har någon någrs bra tips/riktlinjer på förbränningsrum, komp osv? Ska bara köra sug motor, ej kompressor

Hur långt räcker en edelbrock 600 på denna motor?
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av dahla »

Ska motorn sitta i en bil eller båt?

Ska det tokvarvas eller ska den användas att dra tunga lass på lägre varv?
Patrik Dahlström
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av Jimmy »

Motorn ska sitta i en bil, inga tunga lass ska dras, men bilen skall köras på strippen...
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av hauge »

skulle säga att gasaren kunde vara något nummer större. Åtminstone om du skall köra med tvåplansinsug och med den durationen

Det går inte att säga något exakt då en gasare om det hade varit en holley 600 hade definierats som 1.5" tryckfall vid 600 cfm (på en fyrportare). Hur edelbrock "måttsätter" sina gasare har jag ingen aning om men en gissning torde vara ungefär samma.
Förgasaren är det sista man sätter på motorn i bygget så när motorn är klar så sätt på en vakummätare på insiget med din ebrock och kolla vilket vakum du har vid fullgas på höga varv så får du ett hum om ifall gasaren är för liten.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
moggebigge
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av moggebigge »

Har du redan köpt kammen? Ser inte riktigt finessen med den serien då huvudargumentet är att de skall låta som en hulkande vedbotrimmad maskin?

AFR bra men dyra.

MN
Jimmy
Forumsberoende
Inlägg: 560
Blev medlem: fre nov 14, 2003 6:40 pm
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av Jimmy »

Hej! Den har jag liggandes då jag tog ut den ur min motor då den lät som ett tröskelverk sä den kan jag sälja så jag är öppen för förslag med toppar/kamaxel/förgasare

Insug har jag ett edelbrock performer liggandes...
moggebigge
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån maj 16, 2016 5:57 am

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av moggebigge »

Ryms rullkam i budgeten?

MN
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Bygga 383, lite funderingar

Inlägg av hauge »

"Performer innsuget er for mildt for en trimmet 383. "

- Ja, om det är ett performer, dvs inte performer rpm. (många gör/tar fel på dem)

Har själv en 400" med ett performer, ej rpm och motorn lägger i princip av vid 5200 rpm, fast den borde dra skapligt ca 1000 rpm till med den kammen och övrig "utrustning" (compcam xe-274h).
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar