Mopar 340 E85?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Unknown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 29, 2011 9:13 pm
Ort: Avesta

Mopar 340 E85?

Inlägg av Unknown »

Hejhej.

Ja ställer samma fråga som många andra nu, men jag har igentligen inte hittat nått konkret svar på min fråga :)
Kör Idag en 340 med 360 Toppar, Headers och ingnitor tändning och en 625 förgasare.

Till sommaren är jag lite sugen på att köra Etanol.
Många säger att det är farligt för ventilsätena och att förgasaren inte tål Sprit, men då är det vell METANOL vi pratar ?

Tänkte iaf skaffa en Bredbandslamda innan jag laborerar.

Kom med lite tips ifall du kört din åtta på etanol :)
Challenger 73
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har kört tre somrar på E85, Impala -67 med 350 och gamla musse toppar.
Holley 750 VAC 3310 med Quick Fuel konverteringssats och Proform HP hus, svarta plast flottörer och nålventiler i metall. Stora acc pumpen, största acc kammen som finns, och näst största acc munstycke som finns, men ska gå upp i storlek.
Bränslepumpen är en gammal mekanisk original. Bränslefilter Biltema till Nissan Micra insprutning :D suttit på i många år, inga problem.
Fördelaren stum på 40 grader, startar utan mothugg på E85. Verkar gå ungefär lika mellan 30-40 grader, tomgången blir dock bättre på 40 grader.
Weiand Air Strike insug, blir iskallt(!) och lite tjurigt vid gaspådrag när det är kallt, men bra när det är varmt ute.
Att jag kör med lite konstigt tändläge beror nog en del på kammen med mycket överlapp och för låg kompression.
Känns klart mycket starkare på E85. Förbrukning ca 2-3L milen beroende körning, nån gång under 2 liter när jag tänker efter.
Har för det mesta blandat i blyersättning, men undrar om det blandar sig riktigt med E85???
Jag säger Go For It!
Användarvisningsbild
Unknown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 29, 2011 9:13 pm
Ort: Avesta

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av Unknown »

Hej igen

Kul läsning Thunder :) Ja det verkar vara lite pyssel för att tanka pärlan med E85,
Jag ska forska på nätet om mina prylar, det hade varit kul och kört på ren etanol, annars är vitsen borta tycker ja :wink:
Och det där med att blyersättningen inte går ihop med E85en kan nog stämma.
Challenger 73
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av duster340 »

har du tillräkligt högt komp för att E85 ska löna sej?

skulle inte oroa mej allt för mycket gällande blyersättningen.
rock on
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av Thunderbo1t »

Min ovetenskapliga erfarenhet är att E85 ger en så kall färskgas att fyllnadsgraden ökar lite, eller vad det beror på?
Jag har 8,8:1 komp och trodde bilen skulle gå sämre, men den känns märkbart starkare på E85, speciellt när man hänger på husvagnen :D
Användarvisningsbild
Unknown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 29, 2011 9:13 pm
Ort: Avesta

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av Unknown »

Jag har ingen koll på kompen, Men vad brukar en standard 340 ligga på ? Motorn är iaf nyrenoverad, så det är friska grejor.
Challenger 73
duster340
Lite mer laddtryck
Inlägg: 29
Blev medlem: ons jun 03, 2009 8:04 pm

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av duster340 »

om motorn är korrekt enligt specifikation 10.5:1 dock skall tilläggas att dom nära nog aldrig är ens i närheten av den siffran med största sannolikhet,strax under 10:1 vilket innebär att du klarar dej utmärkt på vanlig premiumbensin och troligtvis kommer förlora effekt på E85.

E85 är ett bra bränsle för den som har höga cylindertryck då det tål mycket högre cylindertryck än mackbensin men brinner långsammare än mackbensinen. högre oktantal än nödvändigt är generelt sett aldrig lönsamt om allt i övrigt är rätt. skulle gissa på att dom som får ur mer kräm ur sin motor med relativt lågt komp helt enkelt inte haft allt helt rätt innan.

mer om E85 anpassning av bränslesystem i almänhet.
det krävs en mycket fetare blandning gjämfört med bensin,det räcker generelt sett inte att bestycka upp om man eftersöker helt perfekt funktion,bränsle/luftblandning i förgasare är mycket mer än bara dom vanliga munstyckena man i vanliga fall byter. det ökade bränslebehovet kan även innebära behov av grövre bränsleledningar hela vägen från pickupen i tanken till förgasare och även en pump med mer kapacitet.

svårt att få några helt konkreta siffror men normalt gummi tål inte E85,E85 löser upp gummidetaljer och får en del andra att svälla,har ingen egen erfarenhet av detta än men det har omtalats många gånger av väldigt många,men ingen har kunnat ge några definitiva gränser för hur lång tid det tar innan grejerna ger upp.

har läst mej trött i ämnet under en längre tid då det planerats överladdad 340
rock on
Användarvisningsbild
Unknown
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: lör okt 29, 2011 9:13 pm
Ort: Avesta

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av Unknown »

Jo nog är det ett uttjatat ämne, Men jag har aldrig läst något konkret för de flesta trådar hinner spåra ur :)
Men med lite ny info från dig Duster så avstår jag ifrån E85.
Nyttig läsning!
Tack ska ni ha ! Tjing
Challenger 73
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: Mopar 340 E85?

Inlägg av Enok »

Här är en sida med bra info angående E85.

http://e85forum.net/forum/viewforum.php ... 371de784bd" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter Olson
Skriv svar