Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Terror_Flynn »

Tja!

Finns det någon effekt att hämta ur en oöppnad cheva 350 (goodwrench utbytesmotor med förgasare) eller måste man byta till t.ex. högkompskolvar, toppar,vassare kamaxel m.m.?

För jag tänkte om man kanske kan få lite extra snurr på motorn med bara annat insug,headers,förgasare.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Jens Gustavsson »

klart det går :thumbright: ett klassiskt raggar trim med nytt insug (ederbrock rpm air) och en lite lyxigare 600 holley med kalluft intags luftfilter sen ett par långa 30-32" headers med ganska tunna rör ca 1 3/4 rör med dubbla 3" colektors och avgasystem så ska den vakna till. kombinera detta med en fin fördelare med en snabb kurva och ca 38graders max förstälning (kolla så graderigen stämmer) sen kolla bränsle blandningen med en BB lamda så den ligger på lamda 1.0 vid crusing och ca 0.85-0.9 på full gas.

en sån motor ska ge närmare 300hk om allt finjusteras perfekt i fin luft.

med så låg kompa så kan man efter man har justerat in lamdan mm perfekt ge 75- 100hk gas (ca 32 grader tändning) utan större problem bara man inte ger gas på för låga rpm och har koll på lamdan och tändning, gas tryck mm.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av hauge »

jag tycker 1 3/4" headers är lite häftigt på en sån... känns som stor risk för tappat vrid...sånna sätter man på ordentligt trimmade 350 och måttligt/stort trimmade 400":or, (men har ingen erfarenhet av stora primärer själv)

Vill slå ett slag för kamaxlar på std chevamotorer och med taskigt komp.
En sån motor mår bra av en kam runt 215-220 graders duration och vid/bred/hög LSA .. säg runt 114 grader för att behålla kompressionstryck på låg/mellanvarv
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Moparboy440 »

Finska V8 magazine hade en goodwrench 350 som projekt motor som dom körde i bänk,där testade de effekthöjningen/sänkning med olika bolt on delar. Ska se om jag hittar tidningen så kan jag posta lite resultat senare?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Terror_Flynn »

Okej, så det går alltså att få lite fart i motorn utan att man behöver lägga ned en massa tid på att renovera bottendelen, byta ut kolvar m.m.

Njaa, någe gas blir det inte.

Jag är inte helt omöjlig med att byta till en vassare hydralkam och aluminium trimtoppar.

Den där finska V8-artikeln lät intressant, om du har tid och ork så posta gärna Info från artikeln.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Jens Gustavsson »

vassare kam och andra toppar är en helt annan historia då har du ju inte bara öppnat motorn då har du ju bytt massa grejor också, fusk! :hihi:

en lite vassare kam och en liten garage portning är många tusen kr billigare. men kamvalet är kritiskt om man har låg kompa då man fort får en död motor som är orkeslös pågrund av låga cylindertryck.

att så många är rädd för lite gas :) det är ju optimala gatbils trimmet då motorn kan va standard sen +xxxhk när man trycker på knappen och vill gasa mot en polare sen åka på ica och handla mjölk med en snäll fin motor :) att det är farligt för motorn med måttliga mängder gas är en gammal myt som grundar sig på att man inte orkade/kunde kolla lamda värde tidigare och man va för lat för att kolla förtändningen på ett riktigt sätt.


jo 1.75" hedders kan va lite för stort men jag resonerar som så.... med en orginal kam mm så ger inte hedders så mycket men med lite gas så blir det ingen propp iallafall sen om du ska trimma motorn med kam och lite portning i framtiden så fungerar de fortfarande :thumbright:
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Terror_Flynn »

Hehe! Jo, lite fusk kanske det blir med att byta kamaxel och trimtoppar. Men det är saker jag kan tänka byta ut till, men inte som första steg.

Det är väl egentligen bottendelen jag inte vill skruva med, kan tyckas dumsnålt om man ska trimma, men jag vill inte lägga ned nå tid på det för jag kommer säkert bara få för mig att man ska ha strokervev å högkompskolvar då.

Gas kommer jag nog bara att börja missbruka och då får man hålla på att fylla på flaskan hela tiden.

Jaså, så det är ganska så viktigt att det blir rätt avstämd kam om den nästan original motorn ska bli pigg å körduglig.

Hur är det med TBI-insprutning, klarar det av att leverera soppa till en milt trimmad cheva 350?
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Moparboy440 »

Hittade tidningen! Här kommer lite fakta:
Motorspec: Goodwrench 350
Komp:9:1
Förbränningsrum:60cc
Kam:195/202 duration@0,050 och 0,390/0,410 lyft
Insug: GM spreadbore gjutjärn
Avgas: GM "bockhorns"grenrör, 2x2,5 tums avgas med 2x 3 ljuddämpare.
Kolvarna vänder 0,045tum under deckhöjd topplockspackningen är 0,039tum och förgasaren är en Quadrajet 750. Vad gav då original uppsättningen?
Jo 243hk@4400rpm ,förtändningen var 28,3 grader @4000rpm.
Sen böt man ut bockhornen mot flowtech 111000 1 5/8 headers med 3tums kollektorer.Resultat? 252hk@4300rpm,förtändning 29grader. +9hk
Efter det böts insuget ut mot ett edelbrock performer 2101 och rockorkestern ut mot en edelbrock 600cfm 1405. Resultat? 251hk@4200rpm,tändingen oförändrad. -1hk.
Sen böts kammen ut tilll en crane cams powermax med 216/228 duration@0,050 och 0,454/0,480 lyft. Det gav 285hk@4700rpm,tändingen oförändrad. +34hk!
Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Edelbrock är överskattat :lol:
Kan tillägga att som bränsle användes bf95(finns ej längre :( ) , testet fortsatte sen vidare med olika toppar,flera kammar insug,fuggar m.m.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
bedford
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 70
Blev medlem: mån feb 27, 2006 6:46 pm
Ort: umeå

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av bedford »

http://www.corvettefaq.com/c3/goodwrenc ... rt%201.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Här kommer dom fram till lite andra siffror. En sak jag reagerade på var att det är 7,8:1 i komp på denhär och inte 9:1 som det står i den finska. Jag tror att den amerikanska har rätt.
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Terror_Flynn »

Hmm, så enligt artikeln så är det rätt kam och vassare tändning som gör stor skillnad om man ska sugtrimma en cheva 350 som är som gott som original.

Väldigt låg komp på motorn, kanske nästan är vettigare att göra en billig turboöverladdning på gjutjärnsklumpen.
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Moparboy440 »

bedford skrev:http://www.corvettefaq.com/c3/goodwrenc ... rt%201.htm

Här kommer dom fram till lite andra siffror. En sak jag reagerade på var att det är 7,8:1 i komp på denhär och inte 9:1 som det står i den finska. Jag tror att den amerikanska har rätt.
Det finns/har ju funnits flera olika goodwrench motorer.. Den du länkade till hade 76cc förbränningsrum=lägre komp. Sen så går det ju inte riktigt att jämföra olika bänkar heller,men det är inte det som är det intressanta utan effekthöjningen.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Thunderbo1t »

Vad tror ni om att hänga på en sån här då:
http://www.summitracing.com/parts/EDL-1551/" onclick="window.open(this.href);return false;
Fast den kostar som alutoppar, insug, kamaxel, förgasare och diverse smådelar....
Påstås vara mycket bättre än de små Weiand kompressorerna, denna är väl byggd på en Eaton 122!?!
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Moparboy440 »

Visst ser det ballt ut med en roots-kompressor som sticker upp genom huven, men är det effekt du är ute efter så ska du satsa på en centrifugal-kompressor! http://www.summitracing.com/parts/VOR-4GP218-050L/" onclick="window.open(this.href);return false;
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag tycker dom verkar likvärdiga, båda verkar ge runt 5 psi laddtryck? Sen verkar bypass ventilen på Åderbråckspumpen lite vettig. Angående ballhetsfaktorn så måste det till en 6-71:a, minst, annars ser det mest pinsamt ut i mitt tycke om den sticker upp genom huven, jag skulle dölja den med ett scoop. Nu slutar jag kapa tråden ;-)
Användarvisningsbild
Moparboy440
Forumsberoende
Inlägg: 501
Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
Ort: Finland

Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?

Inlägg av Moparboy440 »

En centrifugal-kompressor har betydligt högre verkningsgrad än en roots=mer effekt.(Laddtrycket justerar du ju genom att byta remskivor,och är inte fast alltså).
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
Skriv svar