Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
visst har en centrifugalare potential för mycket högre effekt.
Men det beror också på vad man vill ha ut.
centrifugalaren har rätt mycket gummisnoddseffekt och ger inget/väldigt lite tillskott på låg/mellanvarv. Viist man kan dreva den så att den ger ladd på lägre varv, men det blir lite ful-lösning då man på något sätt måste ventilera bort överskotts-laddluft som blir på högre varv.
För körbarhet så är eatonlösningen svår att slå... momenttillskott över hela registret. Med en ren eatonlösning, dvs med bypass-själl, så tar kompressorn ingen effekt (nästan) med bypassen öppen och man kan få torque on demand... alltså att kompressorn ger laddtryck när man önskar, förslagsvis över ett visst varvtal eller viss gassjällsöppning.
Men det beror också på vad man vill ha ut.
centrifugalaren har rätt mycket gummisnoddseffekt och ger inget/väldigt lite tillskott på låg/mellanvarv. Viist man kan dreva den så att den ger ladd på lägre varv, men det blir lite ful-lösning då man på något sätt måste ventilera bort överskotts-laddluft som blir på högre varv.
För körbarhet så är eatonlösningen svår att slå... momenttillskott över hela registret. Med en ren eatonlösning, dvs med bypass-själl, så tar kompressorn ingen effekt (nästan) med bypassen öppen och man kan få torque on demand... alltså att kompressorn ger laddtryck när man önskar, förslagsvis över ett visst varvtal eller viss gassjällsöppning.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Vad har ni för åsikter om att montera en kompressor (typ Weiand) på en helt standard Cheva 350, och sen också köra med TBI-insprutning?
Klarar 350:in av E85, eller behövs det göra något för att motorn ska funka med etanol?
Klarar motorn av kompressoröverladdningen och E85? Om inte, vad för delar rekommenderas att byta ut?
Klarar 350:in av E85, eller behövs det göra något för att motorn ska funka med etanol?
Klarar motorn av kompressoröverladdningen och E85? Om inte, vad för delar rekommenderas att byta ut?
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
vad jag läst mig till är det bara få till bränsleblandningen, annars inga bekymmer. TBI i sig självt kan man fundera av hur bra det är. Whipple har fina kit om man vill ha lite bättre verkningsgrad..
/ Johannes Carlsson
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Tbi spridarna är alldeles för små, de räcker knappt till för någon effektökning alls.
Eller har du ett eftermarknadssystem typ Holley Pro-jection?
Eller har du ett eftermarknadssystem typ Holley Pro-jection?
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Jag tänkte dubbla TBI-enheter och sen mappa med Dynamic EFI.
Det står lite smått och gott om just TBI och kompressor m.m. på CreativeFuelInjection's hemsida (svenskt företag)
Slår man slag i saken och skruvar ihop 350:in med kompressor så ska jag ta kontakt med detta företag och få lite mer hjälp hur man ska lösa allt det praktiska.
Såg även en lösning med TBI och skruvkompressor som såg intressant ut.
Skulle vilja behålla ett så klassiskt utseende på motorn som möjligt men ändå få lite bättre gång och bränsleekonomi.
Annars så finns det ju förgasare som är anpassade för E85, för jag är nyfiken på att köra på etanol samt kompressoröverladdning.
Det står lite smått och gott om just TBI och kompressor m.m. på CreativeFuelInjection's hemsida (svenskt företag)
Slår man slag i saken och skruvar ihop 350:in med kompressor så ska jag ta kontakt med detta företag och få lite mer hjälp hur man ska lösa allt det praktiska.
Såg även en lösning med TBI och skruvkompressor som såg intressant ut.
Skulle vilja behålla ett så klassiskt utseende på motorn som möjligt men ändå få lite bättre gång och bränsleekonomi.
Annars så finns det ju förgasare som är anpassade för E85, för jag är nyfiken på att köra på etanol samt kompressoröverladdning.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
tråden börjar med ett nytt insug och hedders? sen aftermarknads toppar och trim kam och sen kompressor och EFI blir det nått byggt i verkligheten eller är det bara fantasier? roligt att fantisera inget fel med det
det fins två stora vägar att trimma V8 antigen är det av nostalgiska skäl eller för effekt och pokaler ska man trimma för att få åka med så satsar man inte på TPI, rots elller eaton kompressorer det är paserat än om en rots maskin kan både låta och se frän ut (kan gå bra bra också men allt är relativt och ska man bygga klokt så fins det mycket bättre vägar att gå idag.
lägger dock in en bild på en gösta från vilemina som åker 6:71 med pulver
det fins två stora vägar att trimma V8 antigen är det av nostalgiska skäl eller för effekt och pokaler ska man trimma för att få åka med så satsar man inte på TPI, rots elller eaton kompressorer det är paserat än om en rots maskin kan både låta och se frän ut (kan gå bra bra också men allt är relativt och ska man bygga klokt så fins det mycket bättre vägar att gå idag.
lägger dock in en bild på en gösta från vilemina som åker 6:71 med pulver
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 86
- Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
- Ort: Sala
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Haha! Sant att det kanske blir lite för mycket fantasier osv.
Men man är nyfiken på alla olika sätt man kan göra med en motor för att få ut lite mera effekt.
Brottas med viljan att försöka hålla någon slags budget och ett klassiskt utseende på motorn.
Tanken är en pigg motor för gatåkning.
Men man är nyfiken på alla olika sätt man kan göra med en motor för att få ut lite mera effekt.
Brottas med viljan att försöka hålla någon slags budget och ett klassiskt utseende på motorn.
Tanken är en pigg motor för gatåkning.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Du menar väl TBI Jens??Jens Gustavsson skrev:tråden börjar med ett nytt insug och hedders? sen aftermarknads toppar och trim kam och sen kompressor och EFI blir det nått byggt i verkligheten eller är det bara fantasier? roligt att fantisera inget fel med det
det fins två stora vägar att trimma V8 antigen är det av nostalgiska skäl eller för effekt och pokaler ska man trimma för att få åka med så satsar man inte på TPI, rots elller eaton kompressorer det är paserat än om en rots maskin kan både låta och se frän ut (kan gå bra bra också men allt är relativt och ska man bygga klokt så fins det mycket bättre vägar att gå idag.
lägger dock in en bild på en gösta från vilemina som åker 6:71 med pulver
TPI(riktigt sprut) måste väl vara rätta vägen å gå?
Själv har jag tänkt bygga en csb 350" med TPI-insug å turbo, tanken är att det ska vara en snäll "gatmotor" med effekt när det behövs!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
TPI är konstruerat för att ge max effekt runt 4000 varv.
Jag har haft två olika Tpi maskiner en åp 350 och en på 305.
Jag skulle definitift inte bygga på ett TPI insug.
Hellre ett singelplan insug.
Jag har haft två olika Tpi maskiner en åp 350 och en på 305.
Jag skulle definitift inte bygga på ett TPI insug.
Hellre ett singelplan insug.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Å fan dom e såpass lågvarviga, men det borde man väl kompensera med lite laddtryck?
Ska inte varva över 6000 å tanken är somsagt att inte förlora lågfartsegenskaperna!
Motorn blir en genomgången "van"-motor med lätt portning, "hugger"-headers med adapterrör till en eller två turbos(inte bestämt än men lutar ått dubbla på platsen tillåter det bäst), IC å troligtvis VEMS.
Nu har jag ett TPI-insug redan å lär väl testa med det, e ju inte så krångligt å byta insug senare!
Ska inte varva över 6000 å tanken är somsagt att inte förlora lågfartsegenskaperna!
Motorn blir en genomgången "van"-motor med lätt portning, "hugger"-headers med adapterrör till en eller två turbos(inte bestämt än men lutar ått dubbla på platsen tillåter det bäst), IC å troligtvis VEMS.
Nu har jag ett TPI-insug redan å lär väl testa med det, e ju inte så krångligt å byta insug senare!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Tpi-insuget har lite små kanaler för att ge effekt på höga varv. Därför byter folk till eftermarknadsinsug för tpi som andas bättre. (Det sägs att originalinsuget skall vara samma både för 305 o 350 TPI)
Men visst går det att tvångsmata dem också.. det beror på hur mycket effekt man vill ha ut bara och vid vilken effekt/flöde som insuget blir den största begränsningen.
Men visst går det att tvångsmata dem också.. det beror på hur mycket effekt man vill ha ut bara och vid vilken effekt/flöde som insuget blir den största begränsningen.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
man ska få soppan i rätt cylinder också, tyvär svårt med en roots där man måste tillsätta soppan före kompressorn. där har centufugal kompressorn med 8 spridare ett jätte försprång då det börjar laddas på lite mer iallafall. ska man ha lite mer effekt på både låga och höga varv med bra hålbarhet så är turbo bäst med 8 spridare.
men som sagt det går helt klart att få grymt med drag/klipp med en 6:71 eller större men det finns problem med vart soppan tar vägen och med dålig värknings grad på lite mer tryck.
TPI passar nog bäst på en Van. bättre med en tunad Holley då.
men som sagt det går helt klart att få grymt med drag/klipp med en 6:71 eller större men det finns problem med vart soppan tar vägen och med dålig värknings grad på lite mer tryck.
TPI passar nog bäst på en Van. bättre med en tunad Holley då.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Varför använda en 600 förgasare på ett 2 plans insug? Det blir bara 300 CFM per sida.Moparboy440 skrev:Hittade tidningen! Här kommer lite fakta:
Motorspec: Goodwrench 350
Komp:9:1
Förbränningsrum:60cc
Kam:195/202 duration@0,050 och 0,390/0,410 lyft
Insug: GM spreadbore gjutjärn
Avgas: GM "bockhorns"grenrör, 2x2,5 tums avgas med 2x 3 ljuddämpare.
Kolvarna vänder 0,045tum under deckhöjd topplockspackningen är 0,039tum och förgasaren är en Quadrajet 750. Vad gav då original uppsättningen?
Jo 243hk@4400rpm ,förtändningen var 28,3 grader @4000rpm.
Sen böt man ut bockhornen mot flowtech 111000 1 5/8 headers med 3tums kollektorer.Resultat? 252hk@4300rpm,förtändning 29grader. +9hk
Efter det böts insuget ut mot ett edelbrock performer 2101 och rockorkestern ut mot en edelbrock 600cfm 1405. Resultat? 251hk@4200rpm,tändingen oförändrad. -1hk.
Sen böts kammen ut tilll en crane cams powermax med 216/228 duration@0,050 och 0,454/0,480 lyft. Det gav 285hk@4700rpm,tändingen oförändrad. +34hk!
Vad kan vi dra för slutsatser av detta? Edelbrock är överskattat
Kan tillägga att som bränsle användes bf95(finns ej längre ) , testet fortsatte sen vidare med olika toppar,flera kammar insug,fuggar m.m.
Det var inte insuget som var kasst men förgasaren som var för liten.
Erland
- Moparboy440
- Forumsberoende
- Inlägg: 501
- Blev medlem: tor jan 10, 2008 3:32 pm
- Ort: Finland
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
Ja, det stämmer. Dom böt senare till en Barry Grant 650 och bara det gav nästan 10hk jämfört med Edeldbrocken.
Bäst vore ju att renovera Rochestern eller använda en vanlig Holley 750dp.
Bäst vore ju att renovera Rochestern eller använda en vanlig Holley 750dp.
How can you make good ideas sound so bad? I'm an engineer!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ
Re: Klassiska sätt att trimma en cheva 350?
låner topic liiite; hva motorspecs er det på en "nascar" variant; les 500-800hk ; dom kjør med MINST 8000rpm??? hva gjør den store skilnaden; normaltrimmade 350 gjør inte så mycket varv...?
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel