Csb med 6-71?
Csb med 6-71?
Funderar på att bygga en 350 med 6-71 och köra på E85 med insprutning.
Målet är 500+ hk och jag ska i huvudsak köra på gatan.
Funderar bla på hur stark underdel jag måste bygga?
Smidd vev har jag förstått att jag måste ha, och ev en stödgördel fram.
Har ett par Edelbrock performer rpm toppar och Hooker 1 3/4 headers som kanske duger?
Målet är 500+ hk och jag ska i huvudsak köra på gatan.
Funderar bla på hur stark underdel jag måste bygga?
Smidd vev har jag förstått att jag måste ha, och ev en stödgördel fram.
Har ett par Edelbrock performer rpm toppar och Hooker 1 3/4 headers som kanske duger?
Re: Csb med 6-71?
fyrbultat block vore väl inte fel heller.
En sån ren rootskompressor ger ett ordentligt moment i motorn även på lågvarv... självfallet beroende på hur man drevar dem.
500 kusar annars är väl ingen extrem överladdning med grova headers o rpm-toppar
En sån ren rootskompressor ger ett ordentligt moment i motorn även på lågvarv... självfallet beroende på hur man drevar dem.
500 kusar annars är väl ingen extrem överladdning med grova headers o rpm-toppar
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Csb med 6-71?
Smiddvevaxel är bra men inget måste.
H-profilstakar och smidda kolvar så du får kompförhållande mellan 8-9:1
Ballansera vevpartiet är att föredra
Edelbrock topparna blir lagom till den effekten.
Stödgördel är inget måste för den lilla effekten.
Du kanske behöver ladda runt 0.7-0.9bar för runt 500hk.
Och en snäll hydraul komperssor kam med runt 235grader in och 245 ut vid 0.050" i lyft och lobeseparation runt 114grader.
Min GTO körde jag med gjutenvevaxel, Eagle H-profilstakar och smidda TRW kolvar kolvbultarna var pressade.
Dock så var vevpartiet ballanserad. Varvades som mest 6200rpm.
Hade ingen stödgördel på den.
Grundkomp hamnade på 8.2:1 med smogtopparna.
Den motorn gav drygt 500hk med 0.5bars överladd.
H-profilstakar och smidda kolvar så du får kompförhållande mellan 8-9:1
Ballansera vevpartiet är att föredra
Edelbrock topparna blir lagom till den effekten.
Stödgördel är inget måste för den lilla effekten.
Du kanske behöver ladda runt 0.7-0.9bar för runt 500hk.
Och en snäll hydraul komperssor kam med runt 235grader in och 245 ut vid 0.050" i lyft och lobeseparation runt 114grader.
Min GTO körde jag med gjutenvevaxel, Eagle H-profilstakar och smidda TRW kolvar kolvbultarna var pressade.
Dock så var vevpartiet ballanserad. Varvades som mest 6200rpm.
Hade ingen stödgördel på den.
Grundkomp hamnade på 8.2:1 med smogtopparna.
Den motorn gav drygt 500hk med 0.5bars överladd.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Csb med 6-71?
vilka grejor i bottendelen skulle du sätta i en överladdad volvo motor matte med 210hk? jag är av den tron att om man bara är noga vid mappning så fungerar det mycket längre än vad många tror om varvet inte skenar iväg så högt iallafall.
en 1977 B21a kolv hur bra är en sån? den håller bra till 550hk iallafall och säkert mycket längre också nuförtiden och de gick sönder vid 200hk förr i tiden då man satt förgasar turbo på sånna motorer.
frågan är hur noga ska du mappa? hur stor koll får du på tändpunkten, hur noga fördelar du soppan mellan cylindrarna (vart sprutar du in soppan?) och hur bra styrsystem och bromsning blir det? insugnings tempen? du vill ha en rots kompressor för utseendets skull? det finns ju 100gånger bättre överladdare i dag men de ser inte lika fräna ut det håller jag med om och du kanske inte behöver mer effekt heller?
sen om du ändå vill ha bättre grejor så har jag har lite grejor till salu om du behöver? smidd vev , H stakar och kamaxlar mm
mvh jens
en 1977 B21a kolv hur bra är en sån? den håller bra till 550hk iallafall och säkert mycket längre också nuförtiden och de gick sönder vid 200hk förr i tiden då man satt förgasar turbo på sånna motorer.
frågan är hur noga ska du mappa? hur stor koll får du på tändpunkten, hur noga fördelar du soppan mellan cylindrarna (vart sprutar du in soppan?) och hur bra styrsystem och bromsning blir det? insugnings tempen? du vill ha en rots kompressor för utseendets skull? det finns ju 100gånger bättre överladdare i dag men de ser inte lika fräna ut det håller jag med om och du kanske inte behöver mer effekt heller?
sen om du ändå vill ha bättre grejor så har jag har lite grejor till salu om du behöver? smidd vev , H stakar och kamaxlar mm
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Csb med 6-71?
Tack för svaren!
Jimmy: Behöver jag ett fyrbultat block? Kompet tänkte jag lägga kring 9:1 med tanke på att jag ska köra E85.
hydraulkam låter bra! Inte så sugen på en massa ventil ljustering.
Motorn jag har i dagsläget har gjuten vev, 2 bult block, h profil och kb hyperut.. kolvar. Vass hydraul kam, performer rpm toppar, portat edelbrock insug, 750 holley och hooker 1 3/4 hedders mm. Bör ge ca 400hk . Är det möjligt att montera min 6-71a på den eller är smartare att bygga en ny med smidd vev mm?
Jimmy: Behöver jag ett fyrbultat block? Kompet tänkte jag lägga kring 9:1 med tanke på att jag ska köra E85.
hydraulkam låter bra! Inte så sugen på en massa ventil ljustering.
Motorn jag har i dagsläget har gjuten vev, 2 bult block, h profil och kb hyperut.. kolvar. Vass hydraul kam, performer rpm toppar, portat edelbrock insug, 750 holley och hooker 1 3/4 hedders mm. Bör ge ca 400hk . Är det möjligt att montera min 6-71a på den eller är smartare att bygga en ny med smidd vev mm?
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Csb med 6-71?
2bultat duger bra, fräscha bultar så är det inga problem.
Är lite Jensa säger, att man kan åka orginalprylar bara allt är i bra skick och ballanserat.
Men är ingen nackdel att köra med smidd vevaxel om du nu har det redan och H-profilsstakar.
Hur mycket grundkomp har maskinen nu? Är vevpartiet ballanserat?
Kamens värden?
Är lite Jensa säger, att man kan åka orginalprylar bara allt är i bra skick och ballanserat.
Men är ingen nackdel att köra med smidd vevaxel om du nu har det redan och H-profilsstakar.
Hur mycket grundkomp har maskinen nu? Är vevpartiet ballanserat?
Kamens värden?
Re: Csb med 6-71?
Jens, jag hade nog över 500hk i min b234 med orginal bottendel. varvade 8000 och laddade +2 bar. Men nu har jag blivit gammal och vill bygga så det håller bra.
Det blir att mappa på gatan med bb-lambda som vanligt. Tänkte köra tändning med sprutet. Har iofs msd fördelare och tändbox (både 6al och 7al på lagret) monterat nu.
Jag vet att turbo är mycket bättre men nu är det en rod och då är utseendet viktigast.
Har en sugmotor på +400 hk nu men tanken var fränare utseende och gärna lite mer effekt. Skulle det bli 600 så klagar jag inte..
Jag kan nog vara intresserad av din vev mm.
Det blir att mappa på gatan med bb-lambda som vanligt. Tänkte köra tändning med sprutet. Har iofs msd fördelare och tändbox (både 6al och 7al på lagret) monterat nu.
Jag vet att turbo är mycket bättre men nu är det en rod och då är utseendet viktigast.
Har en sugmotor på +400 hk nu men tanken var fränare utseende och gärna lite mer effekt. Skulle det bli 600 så klagar jag inte..
Jag kan nog vara intresserad av din vev mm.
Re: Csb med 6-71?
Jag har arp överallt. Vevpartiet är inte ballanserat.
Grundkomp får jag återkomma med men det är dom här kolvarna: http://www.summitracing.com/parts/UEM-KB112030-8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här kammen har jag: http://www.summitracing.com/parts/ISK-201292-6/" onclick="window.open(this.href);return false; och 1.6 harland sharp vippor
Grundkomp får jag återkomma med men det är dom här kolvarna: http://www.summitracing.com/parts/UEM-KB112030-8/" onclick="window.open(this.href);return false;
Den här kammen har jag: http://www.summitracing.com/parts/ISK-201292-6/" onclick="window.open(this.href);return false; och 1.6 harland sharp vippor
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Csb med 6-71?
Med dom kolvarna får du runt 10:1 med 64cc förbränningsrum.
Har du 76cc förbränningsrum så blir kompet 9:1, detta räknat på att kolvarna vänder vid deckplan och med 1mm packning.
Kammen är lika bra och byta mot en med mer lobeseparation, din har bara 106grader,
desutom kan du byta till en hydraulkam
Har du 76cc förbränningsrum så blir kompet 9:1, detta räknat på att kolvarna vänder vid deckplan och med 1mm packning.
Kammen är lika bra och byta mot en med mer lobeseparation, din har bara 106grader,
desutom kan du byta till en hydraulkam
Re: Csb med 6-71?
Jag har 64cc toppar och blocket är inte deckat.
Så om jag skulle byta till en smidd vev ,smidda kolvar och en lämplig kam kan jag nå 5-600hk och det kommer att hålla?
Jens: jag måste spruta in ovanför kompressorn (kyla) så det blir inte så exakt.
Så om jag skulle byta till en smidd vev ,smidda kolvar och en lämplig kam kan jag nå 5-600hk och det kommer att hålla?
Jens: jag måste spruta in ovanför kompressorn (kyla) så det blir inte så exakt.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Csb med 6-71?
Jodå inga problem då
Kompressorn kyls bra av bränslet blir nästan frost med E85 när man kör en längre tid
En grej som jag alldrig gjorde på min GTO, som hade varit bra.
Är att ha typ ett par spridare i insuget under kompressorn som aktiveras som accspump.
Brukar bli lite födrjöning om man gasar fullt från typ tomgång, då vill det lätt bli en baktändning upp i spjällhusen.
Kompressorn kyls bra av bränslet blir nästan frost med E85 när man kör en längre tid
En grej som jag alldrig gjorde på min GTO, som hade varit bra.
Är att ha typ ett par spridare i insuget under kompressorn som aktiveras som accspump.
Brukar bli lite födrjöning om man gasar fullt från typ tomgång, då vill det lätt bli en baktändning upp i spjällhusen.
Re: Csb med 6-71?
Det låter jätte bra. Då slipper jag bygga en helt ny motor!
Det låter vettigt med ett par spridare under kompressor för att få gasrespons.
Vad körde du för under/över drivning i GTO:n? Jag har 5% drev nu.
Det låter vettigt med ett par spridare under kompressor för att få gasrespons.
Vad körde du för under/över drivning i GTO:n? Jag har 5% drev nu.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: Csb med 6-71?
Har för mej att jag hade oxå 5% överdrivning men kommer inte ihåg helt hundra.
Du lär få lite mer laddtryck än jag fick med det om kompressorn är frisk
och om kammen är skapligt snäll.
Du lär få lite mer laddtryck än jag fick med det om kompressorn är frisk
och om kammen är skapligt snäll.
Re: Csb med 6-71?
Funderade lite mer... Skulle det funka om jag drevar ner kompressorn mer och byter till en kam för överladdning och bara moterar kompressorn och nå mina 500+ ?
Re: Csb med 6-71?
Behöver jag använda svängningsdämpare när jag har kompressorn? Har hemskt trångt på 32:an.
Har hört att man inte ska ha det på en CBB med kompressor.
Har hört att man inte ska ha det på en CBB med kompressor.