Knas med Cheva 350 TPI

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Knas med Cheva 350 TPI

Inlägg av Terror_Flynn »

Tjena!

Nu är det så att farsan har något fel på sin 350 TPI, den vill inte gå riktigt som den ska.

Han testade att bygla en kontakt så att han kunde "blinka" fram några felkoder och fick då fram att det var något fel på MAF-mätaren.

Men jag har fått för mig att det bara är MAP-sensor på TPI-motorer?

Denna motor sitter inte original i den här bilen och det är inte heller farsan som har stuvat ned motorn under huven.

Tändstiften undersöktes också och ett stift var typ bränt. Så är det luft/bränsleblandningen som det är något knas med?
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Knas med Cheva 350 TPI

Inlägg av Jay-c »

MAF fram till 89, 90 kom MAP på corvette. Är tydligen inte helt ovanligt att MAF:en pajar, så prova å byta?
/ Johannes Carlsson
Terror_Flynn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 86
Blev medlem: ons aug 22, 2007 5:52 pm
Ort: Sala

Re: Knas med Cheva 350 TPI

Inlägg av Terror_Flynn »

Farsan har inte identifierat motorn så vi har inte någon aning om den kommer från en corvette eller t.ex. en camaro. Det kanske inte ens är en 350, det kanske bara är en 305:a

Men den har ju MAF så då måste ju motorn vara från -85 till -89

Kikade runt lite snabbt på nätet och såg att en ny MAF inte är speciellt billig och förmodligen så är det väl lite halvdrygt att hitta en bättre begagnad.
Läste också info om att det går att konvertera till MAP-baserad TPI, men jag måste kika lite mera om det är värt meket, pengarna osv.

Om gummiröret/bälgen som sitter mellan MAF:en och gasspjället är sprucken eller trasig på något vis så kanske det kan vara orsaken till att motorn går dåligt?
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Knas med Cheva 350 TPI

Inlägg av hauge »

om maf sitter före spjället så skall det inte påverka så mycket om inte luftfiltret stryper förståss.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar