426 Hemi

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Majk
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:45 pm
Ort: Stockholm

426 Hemi

Inlägg av Majk »

Det finns många teorier om denna motors effekt. I faktaböcker med mycket specefik info om 426:an kan man läsa att maskinen har allt från 425 b/hp till 620 b/hp. Mopar freak som jag är så vill jag självklart tro på de senare allternativet vilket skulle göra denna unika motor ännu mer unik.

citat ur "muscle car color history" Anthony Young
The engine was rated at 425 hp at 5000 rpm-but 5000 rpm
wasn´t its redline! Crhysler

Man valde alltså att mäta effekten vid 5000 rpm trots att den
levererade betydligt mycket mer än så?
Anledningen till att 426:an var graderad till 425 hästar var för att den skulle kunna vara kapabel att klassa in i en "rimlig" försäkringklass då man var tvungen att sälja ett visst antal bilar till den amerikanska befolkningen innan bilen blev godkänd i tävlingssammanhang.


Jag undrar var man kan få tag på den exakta datan utan att behöva slita ur motorn och bänka den. Någon som vet eller provat? alla svar och egna teorier om effekten uppskattas.
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

såg en test dom gjorde i mopar muscle?en orginal 426 i bil,med klent avgasrör osv lämnade ca 320hk på bakhjulen,(i en 70 cuda)en 440 magnum(375hk) lämnade ca 280hk på bakhjulen.betänkt dock att de tidigare 426orna hade en betydligt piggare kam,och att e-bodyn har ett vädigt uselt avgassystem.och alla 426or är ju producerade innan man började mäta effekten i din/sae net.jag har inte sett nån test på 64-66 hemi(med den vassaste orig kammen)som har vart helt original,men jag skulle ju tro att en sådan med headders och riktigt avgas borde ge över 500 vevaxel hk.jag ska för skojs skull simulera en std hemi i desktop dyno,kan bli kul.
Majk
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:45 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Majk »

Låter intressant skulle uppskatta om jag fick höra lite om resultatet.
men jag tycker dina data om effekten verkar lite låga? Jag har en anings antydan till att 426an hade fler häskrafter orginal, eftersom 70 talet var muskelbils krigets era och cudán (med hemi) gjorde höga tolvor på strippen med lite bredare baksulor. Vet inte om mina källor är 100% tillförlitliga men det är iaf en myt som måste testas.
vadå?
För lite laddtryck
Inlägg: 4
Blev medlem: tor jan 26, 2006 9:59 am

Inlägg av vadå? »

425hk var väl bara det som det stog på papper i verkligheten var dom starkare. vad jag hört så var 425 skatte hästar sen fanns det lite mer än vad det stod i papprena
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Det var lika med alla märken att dom gav mer än vad som stog i papperna.

Hemin var inte värst 1970, chevrolet hade en värre motor som slog allt.

mvh
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Majk
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: tis jan 24, 2006 11:45 pm
Ort: Stockholm

Inlägg av Majk »

Vad va de för motor? och i vilka bilar satt den? Menar du ZL1:an som satt i Camaro Yenko, vissa corvetter mfl.? Tror inte att den var vassare men iallafall i samma klass som hemin. om jag inte minns fel så kom den redan 1969 och var väldigt ovanlig... bara 69 ex, för den sålde inge bra för om man ville ha aluminium motorn så kostade det mer än vad bilen gjorde från början, 68-69:ans camaro med 427 cid motorn (gjutjärnblock) var däremot ganska vanlig.

jag har mail kontakt med en kille från USA som kan allt om hemi motorer så nu kanske vi kan knäcka hästkraftsmyten (om han har bromsat motorn vill säga).
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

japp det är ZL1 och den kom 69 och spöade hemin på strippen.
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

zl1 är väl kanske ingen bra jämförelse,426an kunde man ju åka normalt med på stan och handla,chev´s zl1 och l88or hade kamvärden i prostock klass,om vi då tar en race hemi från 65-66,som kunde fås i vilken mopar b-body som helst,så vi talar samma trimningsgrad per cui,så skulle jag inte vara rädd för att möta en 69 vette zl1 på strippen.
men jag får nog säga att zl1 är en riktigt häftig motor.om man gillar gm vill säga.... :roll:
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

här är lite hemi kamtider,ingen fullständig lista,men ger iaf en finger visning.ska se om jag kan skrapa fram lite cheva och ford tider med som jämförelse.

66-67 street hemi 276-276, lift not specified, but known to be less than others
68-69 street hemi 284-284-72, .484 in .475 exh, mech.
70-71 street hemi 284-284-60, .484 in .475 exh, hyd.
street hemis were all 10.25:1 comp.
64 Race 13.0 comp
65 race 13.5 comp
68 race 12.5 comp or 10.25 not known
don't know the race hemi cams, but it was close to this: 312/312-108, .614/.598 mech
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

Bild
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Läs på denna sida och dra era egna slutsattser, 10,5 på strippen me "orginal" bil är vell inte fy skam.

http://www.autofacts.ca/classics/FAPC/ZL1Corvette.htm
Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
dezzan
För mycket laddtryck
Inlägg: 439
Blev medlem: tis dec 14, 2004 11:42 pm
Kontakt:

Inlägg av dezzan »

Lycksele Bildemontering http://www.lyckselebildemontering.se/ *** Stormyrlidens Åkeri AB i Tärnaby *** BILSKADECENTER LYCKSELE
www.teamascona.se
Camaro 69
Camaro American Muscle
Inlägg: 41
Blev medlem: lör jan 14, 2006 1:08 pm

Inlägg av Camaro 69 »

Rekordet i stock är med en ZL1:a 9.98 i en camaro 69:a , och vad som gäller kammarna så går det inte att jämföra rakt av eftersom 426 har större lyftar hål.
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

mmm,585hk,med special headders,10,5 et,är väl inte så illa,fast 2 st tillverkade är ju inte vad jag skulle kalla "production cars" :lol: skulle vart intressant att få se kamaxelvärden på en dylik motor.
Användarvisningsbild
vince
För mycket laddtryck
Inlägg: 222
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:08 am
Ort: Gullspång
Kontakt:

Inlägg av vince »

jo,man kan ha liiite agressivare ramp med mopars lyftare.
Skriv svar