Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Jag tänkte höra mig för lite hur jag ska lösa det här problemet.. Min Chevelle vill gärna börja gå varm när man är och fegkör, dvs cruising där det går riktig sakta eller när man står på tomgång en längre tid.
Det enda som verkar hjälpa för att få ner tempen är att ta sig ur kön och köra som vanligt en vända, står man på tomgång verkar det faktiskt också hjälpa lite grann att lägga i neutralen och hålla lite gas så man får upp varven lite.

Bilen har elfläkt som går att tvinga igång med en knapp och en vanlig remdriven vattenpump. Rätt stor kylare och fläkten suger bra. Under vanlig körning har det aldrig varit några problem med tempen (förutom en gång när remmen flög av då... :roll:)
Huvudmisstänkt har hittills varit vattenpumpen.. Den känns bra, kärvar inte eller så, men jag tänkte att den kanske pumpade för lite på låga varv. Skaffade en elmotor till pumpen och hoppades att det skulle lösa problemet, men jag upptäckte genast att det inte kommer hjälpa för pumpen kommer snurra saktare än vad den gör på tomgång med vanlig remdrift.

Men igår så kom jag på en ny teori.. Förra ägaren har kopplat bort cellpaketet, så slangarna som ska dit är borta och den utgången på pumpen sitter alltså direkt ihop med insuget utan nåt cellpaket imellan.
Nu vet jag inte riktig hur pumpen funkar, men det är ju knappt nån motstånd där cellpaketet brukar sitta, så den kanske bara pumpar runt vätskan genom den slangen på lägre varv, för att det går så mycket lättare än att pumpa genom kylaren?

Vad tror ni, kan det ligga nåt i det där, eller ska jag leta felet nån annanstans?
Jag har köpt ett nytt cellpaket som ska dit nu men det hade varit skönt att vara säker på att det löser överhettningsproblemet också.


Snör väl upp en bild på bilen också :)
Bild
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av hauge »

kan inte BB och förutsätter att det är samma som på SB som jag kan ganska bra.

Några tankar:
Du vill ha nån form av slang emellan insug o vattempump... annars blir det svårt för termostaten att känna rätt temp. En strypning i slangen är inte helt fel så att det blir uppskattningsvis samma motstånd som cellpaketet och då har du eliminerat den eventuella felkällan.

Ett/en standardgrej med trimmade jänk är vakum/fördelarproblem som vållar värmebekymmer
En del har satt dit så kallade race-fördelare utan vakumförställning.. de är för "race only" och ger problem med värmen. (Då får man skylla sig själv)

Annars är det vanligt att man har dåligt vakum på tomgång/lågvarv och därmed sen tändning, eftersom inte vakumförställningen aktiveras "i tid". Den sena tändningen är en vanlig bov i dessa sammahng med värmeproblem.

Finns vakumregulatorer som är ställbara, så att man kan ställa dem så att de aktiveras vid ett lägre vakum.
"Alla" speedshops har sånna. Jag är tveksam till kvaliteten på dem bara. Köpte en en gång som gick sönde direkt när jag skulle justera den, men många kör med dem o jag hade kanske bara otur. Slutade med att jag byggde om en originalklocka till ställbar.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Steve »

Min Camaro med smallblock har jag aldrig lyckats få över 82 grader. Det är ju nåt magiskt med cruisingar som gör att många bilar går varma direkt man börjar köra, men det går inte att framkalla en vanlig kväll hur man än gör..

Kör utan värmepaket, fördelaren har ingen vakuumförställning, ser ut som att det sitter en original kylare där och det är en remdriven fläkt

Satt först en lätt trimmad 383 i den, trodde nästan det var fel på tempmätaren, men motorn rasade(av andra anledningar) och en original 305 monterades, fast med samma vattenpump och fördelare som 383:an...och den har alltid hållit samma låga temp den också(har en annan tempmätare på den motorn)

Har funderat lite på varför den inte går varmare, men jag gissar att alu-vattenpumpen och att det sitter en cowl-huv med utsläpp där bak hjälper till

Vad har du för elfläkt och hur sitter den monterad på kylaren? Sitter den direkt på kylaren utan kåpa så kan nog en kåpa göra stor skillnad
Många elfläktar verkar även vara väldigt oeffektiva
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo som sagt var många elfläktar är helt värdelösa. montera en från en volvo 940 eller 850 komplett med kåpa så ska du få se på skillnad.

vad har du för tändning på de belastningar du har problem?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Steve »

Hur gammal är kylaren förresten? Många är fulla med dynga och rost och vattnet kanske bara cirkulerar i ett par celler
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Tack för svaren hittills!
Fördelaren har vakuumnippel men den är inte ansluten till nåt :roll: Så det kan ju då ha med saken å göra, jag får kolla vad tändningen står på på tomgång.
Elfläkten har ingen kåpa som täcker hela kylaren utan den sitter som direkt på kylaren, men fläkten täcker hela kylaren på höjden. Där har vi då kanske fel nummer 2.. Jag har några elfläktar på lager, ska kolla om det var några kåpor på dom och om dom kan tänkas gå att få dit. Annars får jag göra som en kompis hade på hans 440, bulta dit en B20 fläkt :wink:
Sen kylaren är väl inte från 1966 men den är inte helt ny heller. Jag har spolat den för några år sen när jag köpte bilen, men det vill ju inte säga att det blev nåt bättre för det..

Jag får nog börja med att kolla dom första 2 saker, och så ska som sagt cellpaketet dit också. Förhoppningsvis räcker det med det :)

Är det annars nån som har erfarenhet av dom hära elmotorer till vattenpumpen? Funkar bra/dålig för gatkörning?
Det är den här satsen jag har: http://www.summitracing.com/parts/PRO-66235BLT/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Steve »

Kan ju funka att känna på kylaren när du har igång den och känna om hela kylaren blir varm.

Fläktkåpa är riktigt viktigt vid långsam körning, där har du säkert största problemet
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Nova Jörgen »

Läs mitt svar i den här tråden så vet du varför din bil går varm!!!!

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=3&t=57472" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av hauge »

jamen kom igen nu.

Fläktkåpa är viktigt eller kan vara viktigt. På 60 talare med få fläktblad och taskig stigning på bladen så är fläkten inte tänkt att fungera utan fläkttunnel... tar man bort tunneln så får man problem i vissa situationer. På sjuttiontalet var det mer vanligt med mångbladiga fläktar som inte behöver fläkttunnel och antingen har slirkoppling eller är av flex-typ

Med en elektrisk vispekatt som ligger an mot kylaren/täcker hela kylet så har man fått samma funktion dvs fläkt med tunnel.
Dessutom går normalt en elfläkt med full fart hela tiden och det flödet torde med marginal överstiga vad en gammaldags fläkt flödar på lågvarv.

så antingen så är det alldeles för lågt flöde genom kylaren dvs täppt på något ställe (termostat slangar eller kylet i sig, eller tom alldeles för lite kylvatten) eller trasig vattenpump, eller så utvecklar motorn alldeles för mycket värme på lågvarv.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Steve »

Kan turbin göra skillnad? En original som driver på rätt bra på tomgång motför en vassare som inte gör det?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av ergu »

hade liknande problem på min camaro -72, efter montering av original fläktkåpa och fläkt kunde man köra på tomgång i evigheter.

/erik
Erik G
Kjelle
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: mån jul 24, 2006 9:40 pm
Ort: Lycksele

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Kjelle »

Lyssna på Jörgen :lol: Fläktkåpa anpassad till en rejäl originaltyp av fläkt! Är kylaren i vettigt skick fungerar det garanterat, en elfläkt är väl bra..som komplement, men en vattenpumpsmonterad originalfläkt är svårslagen förutsatt att den har en kåpa. Betänk att dessa bilar är gjorda för att fungera i en del av världen där det är varmt på riktigt. Utan kåpa tar fläkten luften där det går lättast och det är inte genom kylaren i första hand.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Fläkten ser ut ungefär som den här: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/elf ... gande.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Den har alltså nån form av kåpa runt vingorna men inte nåt som täcker hela kylaren. Den lilla kåpan som finns sitter alldeles mot kylaren så jag tror inte den kan ta luft nån annanstans än genom kylaren. Och cowl scoopet borde släppa ut den varma luften bra också tycker man.

Har iaf beställt ett paket med dubbla fläktar och heltäckande kåpa på skroten. Få se hur grejerna passar bara, men det lär väl dröja till nästa vecka innan dom kommer.
Vart ett försök iaf om än jag är lite tveksam att det verkligen kommer lösa problemet, men jag tror det kan vara en kombination av flera små problem som redan nämnts i tråden.
Senast redigerad av Holländaren den ons maj 16, 2012 6:49 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Pro-Mille »

Kolla även om kylarlocket är otätt, utan trycksatt system vill bilen koka vid lägre temp.

Sedan är det som dom andra säger.
Bra kylare om flödar bra och helst fläkt som drivs av vattenpumpen plus en kåpa som täcker kylaren.

Men har själv kört flera bilar med el-fläkt utan några problem, senast kompressormatad GTO med Griffinkyl och 2st elfläktar.

För låg tändning på tomgång höjjer oxå motor tempen, så att koppla in vaccumklockan till fördelaren, höjd tändning på tomgång o låglast hjälper både ta ner tempen och få ner bränsleförbrukningen.

Vattenpumpen kanske är nerväxlad via remhjulen?
Vissa gör så på sina "racemotorer"
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Jag har inte kollat dom exakta diametrarna på remskivorna men vevens skiva är iaf nån cm större än den på fläkten så det borde vara bra fart på den även på tomgång. Bättre än med den där elmotorn jag köpte iaf :/

Om nån behöver till racebilen så kan jag sälja den... Har gått ca en minut och verkar fungera som den ska, men kanske inte så lämplig till en gatbil. Verkar passa till det mesta, GM/Mopar/Ford stor som små..
http://www.summitracing.com/parts/PRO-66235BLT/" onclick="window.open(this.href);return false;


På snack om vakuumet.. Nu var det rätt så dålig med vakuumnipplar på insuget och gasaren. Jag hittade en lite större nippel längst ner på baksidan av gasaren (Holley), och på den sitter ett T-stycke, ena går till bromsservot och den andra till lådan. Kan jag bara sätta ett till t-stycke på den slangen eller måste vakuumet till fördelaren sitta direkt på gasaren/insuget?
Skriv svar