Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Pro-Mille »

Ja du kan koppla det direkt i insuget, men kolla att tändningen inte ligger för högt på tomgång och låg/dellast. Oftast vill det spika på dellast om vaccumklockan har mycket slag.
Låglast på landsväg kan man ligga rätt högt i tändning.
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Du menar alltså att jag inte kan/bör koppla in mig på den där befintliga slangen?
Hade hoppats slippa he isär grejerna för att borra dit fler nipplar nämligen ;)
Användarvisningsbild
Pro-Mille
Forumsberoende
Inlägg: 1068
Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Ort: Torshälla
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Pro-Mille »

Du hade inga uttag alls på förgasaren?
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Thunderbo1t »

Vakumet till fördelaren brukar monteras på ett uttag på förgasaren som EJ ger vakum på tomgång.
Jag har många gånger sett både nya och begaganade kylarlock med trasig backventil som då gör att kylsystemet ej kan trycksättas, och då blir det ångbubblor och vatten trycks ut ur kylaren. Blir kylarslangarna hårda som dom ska när bilen är driftsvarm? ca 1 kg tryck i systemet bör det vara.
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Ett uttag hittade jag som sagt men det var det enda. Men nu kollade jag bara lite snabb innan jag for hem för dagen, så det är inte helt omöjlig att jag har missat nåt uttag.

Bilen är inte i körbar just nu pga att jag håller på med lite väghållningsuppgraderingar, den går ju å starta osv men jag tänker nog inte låta den stå på tomgång inne i garaget tills den blir varm. Önskar att jag kom ihåg hur slangarna osv var men minnet är inte det bästa ibland... Minns egentligen bara att den går varm så fort det är lite varm ute och man får köra sakta längre än 5-10 minuter.
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av hauge »

"Vakumet till fördelaren brukar monteras på ett uttag på förgasaren som EJ ger vakum på tomgång."

Det kom på mitten 70-talet, så kallat "ported vacuum". Det är avsett för att, oftast i kombination med en luftpump/"pulse air" som mynnar ut i grenröret förlänga brinntiden på bränslet och låta förbränningen bli mer fullständig vid lågvarv/tomgång. Alltså en ren avgasreningsfunktion.
På högre varv så¨blir det ökad turbulens i samband med förbränning och förbränningen blir mer fullständig per automatik.

Om man väljer "ported vacuum" eller insugsvakum brukar vara hugget som stucket... dvs man väljer det som bilen går trevligast på.
Ofta är det en fördel att välja "ported vacuum" eftersom man då inte får så stor skillnad i tändläge på tomgång mellan friläge och drive. Dvs motorn står inte på näsan när man lägger i driven. Det kan iof avhjälpas med en ställbar vakumregulator om man inte trimmat för mycket.
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Användarvisningsbild
Holländaren
För mycket laddtryck
Inlägg: 391
Blev medlem: lör jun 09, 2007 6:33 pm
Ort: Harads
Kontakt:

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av Holländaren »

Kollade lite närmare ikväll och nu hittade jag en till nippel på gasaren :) Den sitter längst ner mot insuget på framsidan. Kollade också tändningen och den hoppar lite fram o tillbaks mellan 8-10 grader på tomgång nu utan vakuum.

Hade ut bilen för att vända på den och passade då på att känna lite på slangarna efter den hade stått på tomgång i nån minut. Den enda slangen som var varm var den som ska gå till cellpaketet! Själva termostathuset var lite varm också men övre slangen och alla andra slangar var kalla annars.
Så jag tror det kan ligga nåt i att den gärna vill pumpa genom den slangen som sitter mellan pumpen och toppen pga för lite motstånd där? Nu hade ju iofs inte termostaten öppnat än så det kanske blir en helt annan sak då..
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: Cheva 454 går varm på låga varv/tomgång

Inlägg av hauge »

du vill ha flöde genom den slangen. Annars cirkulerar inte vattnet genom motorn ordentligt,, vilket medför att termostaten inte för känna ... eller hur skall man säga... annars står vattnet i stort sett still vid termostaten och den får svårt att fungera som den skall
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Skriv svar