Dubbelturbo till Cheva

Allt inom Usa bilar samt hot rods
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av PeterAnerland »

Hejsan, har funderingar på att turbomata Camaron. Hittade ett kit på Ebay, vore intresserad av att höra era åsikter angående detta kit:
http://www.ebay.com/itm/350528962546?_t ... 97.c0.m619" onclick="window.open(this.href);return false;

Motorn är en 383" som kommer att lämna cirka 425hk i sugmotorutförande och sprutet blir ett Megasquirt som det ser ut idag.
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Jay-c »

funkar säkert, men grenrören och intercoolertankarna har man ju sett bättre varianter på. bra pris dock :)
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av PeterAnerland »

Grenrören ser väl inte sådär seriösa ut.
Har hittat en centrifugalkompressor, tänkte kika på den.
Tack för din åsikt Johannes.
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Tobbe1 »

kör en p-1sc procharger ...väldigt simpelt men turbo hade gett mer effekt och mer att växa i
med turbo slipper man slirande rem ;0)
har tyvärr fel märke så det är strul med mjukvara till sprutet kör med en yxig loader mapp i kombination med piggyback
gm är betydligt enklare
är mitt första projekt med överladd och man kan säga att det finns ingen återvändå ;0)
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av PeterAnerland »

Kompressorn jag hittat är en Paxton Novi 2000.
Är nybörjare på det här med överladdning, fördelen med kompressorn är att den drar från låga varv. Turbokitet jag länkar till ska vara god för cirka 750hk enligt säljaren, men det är väl Kina grejer med tanke på priset.
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Tobbe1 »

hej beror på vad du menar med låga varv
centrifugalkompressorn måste varvas för att ladda men kan kolla på mina loggar ikväll vad den laddar vid 2500 kontra 5000 varv
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Jay-c »

vill du ha bra med tryck från låga varv är en gammal hederlig roots bäst, sen kommer skruvkompressorerna tätt efter och sedan turbo med lite lagg. centrifugal har man ju bara för att dom är enkla att installera :P

Whipple har riktigt fina kompressorkitt med vattenkylning under kompressorn, kostar dock lite mer..
http://www.whipplesuperchargers.com/pro ... rodID=1172" onclick="window.open(this.href);return false;

skruvkompressor är klart bästa kompressorvarianten som ger ett stabilt laddtryck över hela registret, bara turbo som ger lite bättre verkningsgrad iom att den plockar drivningen från avgaserna istället för veven
/ Johannes Carlsson
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Tobbe1 »

kollat har ungefär dubbla laddtrycket vid 5000rpm som vid 3000rpm hade säkert haft mer mos med turbo vid 3000

och som ovan säger enkla att montera / samt demontera inför besiktingen :wink:
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av PeterAnerland »

Men det beror väl på bl.a om man kör med över- eller underdrivning samt impellerns utformning ? Har för mej jag läste någon gång att Paxtons kompressorer laddar tidigare än Procharger pga annan utformning på impellern.
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Tobbe1 »

det är möjligt... p-1sc har rätt kass impeller dom påstår att den är sådan för att få en mer gatsnäll laddkurva med inte för mycket vrid vid lägre varv som sliter loss däcken
passar mig bra då jag har en pickis ..grepp problem ändå
har rätt kass upplösning i orginal mjukvaran så det är en fördel med kompressor som inte pikar laddet så fort
men hur det är på chevy vet jag ej
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av PeterAnerland »

Har kört olika kombinationer i DynoSim 5,det finns bara Vortech inlagd, men det blir tvära effektkurvor som du säger.Skulle vilja ha in mer fabrikat så man kan jämföra. Val av kamaxel tror jag har väldigt stor betydelse, man vill ju inte köra igenom bränsleblandningen oförbränd.
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
Tobbe1
För mycket laddtryck
Inlägg: 437
Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
Ort: Dalsjofors Sweden

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Tobbe1 »

har en specialslipad kam med 115 lob separation så den läcker inte igenom så mycket ;0)
har fått va rätt snäll på kamvalet då den måste passera bes obemärkt samt inte trigga obd lampan
men det är ju fördelen med turbo och kompressor att man kan vara snäll med kammen och ändå få effekt


Bild
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
Användarvisningsbild
Jay-c
För mycket laddtryck
Inlägg: 146
Blev medlem: lör apr 28, 2012 9:37 am
Ort: Luleå

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av Jay-c »

motorn i övrigt, vad är det för spec? (kamaxel, vippor, toppar, insug, grenrör, avgas etc.)
/ Johannes Carlsson
Användarvisningsbild
PeterAnerland
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: sön dec 18, 2011 6:16 pm
Ort: Grimslöv.Sydvästra Småland
Kontakt:

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av PeterAnerland »

Motorn 383" med Trick Flow 195cc toppar, Holley Stealth Ram insug med BBK 2x58mm trottelhus, kamaxel inte bestämt ännu men blir som lägst 114 grader i LCA, Hooker Super Competition headers med dubbelt 3" ,komp 8,5:1, rullvippor Crower Enduro 1,5, Megasquirt styrsystem
Peter Anerland
http://www.garaget.org/PeterAnerland" onclick="window.open(this.href);return false;
Bild
fräsarn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 26
Blev medlem: tis dec 02, 2008 11:43 pm
Ort: sorunda
Kontakt:

Re: Dubbelturbo till Cheva

Inlägg av fräsarn »

Låter väldigt lik min motor http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... %C3%A4sarn" onclick="window.open(this.href);return false;
Tror inte du kommer ångra dig med centrifugalkompressor, att man inte har tryck ända från botten är nog resten av drivlinan bara glad för och och någon tvär effektkurva blir det inte. Stadigt fäste, bred rem och remskivor som linjerar är viktigt.
www.fraesarn.se
CNC-fräsning, CNC-svarvning, konstruktion, tigsvetsning
Skriv svar